Gezonde Voeding

Zijn whey eiwitten en eiwitshakes gezond?

whey eiwitten

Om snel wat kilo’s af te vallen is er de laatste tijd een ware rage ontstaan.

We hebben het hier over het drinken van eiwitshakes.

Vooral omdat er weinig (niet commerciële informatie) op internet te vinden is over whey eiwitten.

En hoe je de wei eiwitshakes moet gebruiken als je wilt afvallen, komen er veel vragen binnen op de redactie van Gezonde Tips.

Lees hier alles over whey eiwitten en eiwitshakes en hoe je wei eiwitten gezond kunt gebruiken bij het afvallen.

Wat is whey?

Whey is de Engelse benaming voor wei. Wei of whey is een bijproduct van de bereiding van kaas. De wei van de kaasbereiding bevat naast de grote hoeveelheid eiwitten ook nog water, vitamine B, melksuiker, mineralen en natuurlijk heel weinig vet.

Wei wordt gebruikt in de levensmiddelen industrie als grondstof voor bepaalde frisdranken. De bekende whey eiwitten in poedervorm wordt gemaakt door al het vocht en nog wat extra vet en andere stoffen te onttrekken. Er blijft een proteïne over met circa 90 procent eiwitten. Van deze whey proteïne kunnen eiwitshakes gemaakt worden.

 Zijn whey eiwitten wel gezond?

Whey eiwitten zijn heel gezond mits je er niet te veel van inneemt. Als je whey eiwitten gebruikt tijdens het afvallen kun je als richtlijn een maximum aanhouden van 1 gram whey proteïne per 1 kilo lichaamsgewicht per dag.

Als je snel kilo’s wilt af vallen kun je een zogenaamd eiwitdieet volgen. Echt gezond is dit natuurlijk niet al willen de verkopers van de dure proteïne poeders je graag anders doen laten geloven. Na zo’n dieet kom je gewoon weer aan. Als je niet gezond en gebalanceerd gaat eten kan je dus snel vervallen in een jojo effect.

Waarom moet ik whey eiwitten nemen tijdens het afvallen?

Whey eiwitten zijn goed en snel verteerbaar en geven je een verzadigd gevoel. Omdat je “vol’ zit ben je minder geneigd om te veel te eten of te snoepen. Whey eiwitten verminderen spierverlies zodat je na het afvallen nog genoeg spierweefsel hebt om je verbranding op peil te houden. Whey eiwitten stimuleren ook je stofwisseling.

Want je weet het misschien niet, tijdens het afvallen verlies je ook spierweefsel. Na een snelle afslankkuur ga je waarschijnlijk weer in je oude ritme eten. Als je spieren door het afvallen zijn vermindert kun je dan dus het voedsel minder goed verbranden. Het wordt als extra vet opgeslagen en dus ben je al weer snel op je oude gewicht en waarschijnlijk nog wel zwaarder.

Beperk de koolhydraten bij een eiwitdieet

Om snel af te vallen is het volgens velen beter om minder koolhydraten tot je te nemen. Let wel even op want je lichaam heeft koolhydraten echt wel nodig. Het is belangrijk voor je energie gehalte. We horen steeds van mensen dat ze zo futloos en slap worden tijdens zo’n eiwitdieet. Dat is dus logisch.

Gebruik de eiwitshakes dus niet als basisvoeding maar nuttig het erbij als tussendoortje als je tekort aan eiwitten zou hebben. We adviseren een eiwitshake bijvoorbeeld na een zware training of workout. Als je dus al veel eiwitten eet in je dagelijkse voeding heb je de dure eiwitproteïne ook niet nodig. Eiwitten zitten onder andere in noten, zuivelproducten en vis. Maar natuurlijk ook in een eitje.

Eiwitshakes met een smaakje

Bij de eiwitshakes waar een smaakje aan is toegevoegd kunnen ook mogelijk schadelijke stoffen zitten. Kies bewust als je voor een smaakje in je shake gaat. Het meest neutrale eiwitshake is waarschijnlijk beter voor je.

Let vooral op de kunstmatige zoetstoffen die er in zitten. Als er aspartaam, acesulfaam K of sucrolose in zit kan het beter zijn om voor een ander merk proteïne te kiezen. Deze kunstmatige zoetstoffen zijn hoogstwaarschijnlijk schadelijk voor je gezondheid als je er veel van inneemt.

Conclusie over whey eiwitshakes

Whey eiwitshakes werken wel degelijk als je wilt afvallen.

Controleer of je het echt nodig hebt door je dagelijkse voeding een keer van A tot Z uit te pluizen en te weten wat er in zit. Je kan whey eiwitshakes gebruiken bij het afvallen maar kies wel de meest gezonde variant en neem er niet te veel van.

Verander je voedingspatroon. Eet gevarieerd en gezond. Ga regelmatig sporten bijvoorbeeld in een sportschool voor onder andere krachttraining.