Aandoeningen A-Z

Je weerstand verhogen op natuurlijke wijze

weerstand verhogen natuurlijke wijze met kippen bouillon

Je weerstand verhogen kan veel bijdragen aan een goede gezondheid. Je wordt sterker, fitter en beter bestand tegen allerlei nare virussen en bacteriën.

Ons immuunsysteem is namelijk in het hele lichaam actief.

Kan jouw weerstand wel een extra steuntje gebruiken?

Op welke manier kunnen we de werking hiervan positief beïnvloeden?

En kan dit ook juist schadelijk zijn voor je gezondheid?

In dit artikel geven we je 12 tips voor het verbeteren van je weerstand.

Gezonde manieren om je weerstand te verhogen

Je weerstand verhogen is op sommige momenten in het jaar geen overbodige luxe. Het weer slaat om, de kou en vochtigheid kruipt in ieder hoekje en gaatje. Tijd voor de bacteriën en virussen om toe te slaan!

Maar ook lichamelijke omstandigheden kunnen je weerstand verminderen, zoals stress, een ziekte of heftige gebeurtenis zoals een operatie.

Tijdens deze perioden zijn we vatbaarder voor allerlei organismen die ons lichaam bedreigen. Dit kunnen externe pathogenen zijn, zoals virussen, bacteriën of giftige stoffen. Maar ook weefselschade of interne schimmels kunnen ons lichaam in gevaar brengen.

Om ons te behoeden tegen schade, disfunctie en zelfs vernietiging, hebben we ons immuunsysteem. Dit is een ingenieus stelsel, dat zich als bestrijder van boosdoeners en reparateur van schade opstelt. Het kent vele verschillende functies en heeft zelfs een geheugen.

Om veilig en gezond te blijven, wil je dus dat het immuunsysteem goed functioneert. Hierbij zal deze:

  • ons beschermen tegen schadelijke factoren
  • zich afzijdig houden bij goedaardige irritaties (zoals bijvoorbeeld pollen)
  • niet tegen zichzelf keren (auto-immuniteit)

Ben je niet fit? Heb je weinig energie? Of ben je elke paar weken wel ziek?

Dan kan het tijd zijn om je weerstand een handje te helpen. Maar hoe doe je dit op een gezonde, natuurlijke manier?

Wij geven je hiervoor 12 onmisbare tips!

1. Beweeg en sport regelmatig

De juiste en regelmatige lichaamsbeweging is belangrijk voor allerlei processen in ons lichaam. Ook je afweer heeft hier baat bij. Activiteit beïnvloedt je bloedstroom, waardoor er meer zuurstof af- en aangevoerd kan worden.

Zuurstof is één van de belangrijkste katalysatoren in onze energiewinning. Bij een verbeterde doorbloeding, is er dus meer zuurstof beschikbaar. Hierdoor worden onze koolhydraten, eiwitten en vetten omgezet in ATP.

ATP staat voor adenosinetrifosfaat, wat de meest belangrijke energiebron is voor onze spieren. Maar ook je afweersysteem kan hierdoor beter functioneren.

Door de verhoogde bloedstroom kunnen afweercellen sneller reizen en ook zij hebben meer energie tot hun beschikking. Hierdoor kunnen boosdoeners sneller gelokaliseerd, aangevallen en verwijderd worden.

Natuurlijk heeft regelmatige activiteit ook effect op onze algehele lichaamsconditie en humeur. Je raakt overtollige kilo’s kwijt, je voelt je fitter en wordt gelukkiger.

Tijdens het sporten maak je namelijk dopamine aan, dat ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd wordt.

Zorg er echter voor dat je niet over je grenzen heen gaat met sporten.

Teveel of verkeerd sporten kan tot blessures en een overschot aan melkzuur in de spieren leiden. Dit kan wel degelijk schadelijk zijn en je weerstand juist negatief beïnvloeden.

2. Zorg voor goed en genoeg slapen

Te weinig of slecht slapen kan desastreus zijn voor allerlei verschillende lichaamsprocessen. Je lijf heeft tijd nodig om te herstellen, dat een intensief proces is. Daarom heb je aan een paar uurtjes slaap vaak niet genoeg.

Maar ook de kwaliteit van slapen is erg belangrijk. Om goed uit te rusten en je lichaam te laten bijkomen, moet je in je REM- slaap komen.

REM staat voor ‘Rapid Eye Movement’ en is één van de vijf fasen die we tijdens het slapen doormaken. Ons brein is dan ontzettend actief en onze bloeddruk stijgt. Je ziet hierbij vaak de ogen snel heen en weer bewegen onder de oogleden.

Tijdens deze fase verwerken we alle informatie van de dag en wordt ons geheugen ‘opgeschoond’. Deze fase is dus onmisbaar om goed te kunnen functioneren.

Hiernaast heeft onderzoek aangetoond, dat slecht slapen de werking van T-cellen in ons immuunsysteem vermindert. T-cellen zijn afweercellen, die aan het immuunsysteem doorgeven dat zich een indringer in ons lichaam bevindt.

Werken zij niet goed, dan kan een bedreiging akelig lang ongestoord zijn gang gaan.

Houd om goed te slapen een vast ritme aan en richt op zo’n 7 à 8 uur rust per nacht.

3. Voorkom stress

Even een momentje spanning is niet slecht voor je lichaam. Het kan zelfs leuk zijn, bij een spannend achtbaanritje of enge film.

Maar blijft je spanning lange tijd hangen? Dan kan dit chronisch worden.

Chronische stress heeft een enorme invloed op het lichaam. Stress zorgt voor de productie van het hormoon cortisol, dat de T-cellen van het afweersysteem onderdrukt.

Zo wordt het lichaam minder snel gealarmeerd bij indringers. Ook onderdrukt dit hormoon het antilichaam IgA, wat in onze darmen eerstegraads verdediging tegen indringers verzorgt.

Ontspannen en innerlijke rust is dus niet alleen belangrijk voor een goed gevoel, maar ook de verdediging tegen ziekten.

4. Zorg voor voldoende zonlicht

Lekker in de buitenlucht zijn, doet je lichaam vaak goed. Je voelt je opgefrist, hebt meer energie en het zorgt voor betere concentratie.

Ook ons immuunsysteem kan hiervan profiteren.

Zonlicht is een namelijk een natuurlijk bron van vitamine D. Onder invloed van dit hormoon wordt een antimicrobieel eiwit aangemaakt dat bedreigende bacteriën onschadelijk maakt. Ook bevordert het fagocytose, een proces dat schadelijke stoffen, virussen en kapotte cellen omsluit en verwijderd.

Hiernaast beschermt het tegen hart- en vaatziekten en het ontstaan van verschillende vormen van kanker.

Een tekort aan deze vitamine kan er zelfs voor zorgen dat het immuunsysteem zo in de war raakt, dat het zichzelf gaat aanvallen. Hierbij ontstaan auto-immuunziekten.

5. Zweet je lichaam regelmatig schoon

Bij een ontstekingsreactie in het lichaam hoort koorts. Hierbij wordt de lichaamstemperatuur hoger, waardoor de afweercellen van het immuunsysteem beter en efficiënter kunnen werken.

Duurt deze verhoging te lang, of is deze te hoog, dan kan er schade in het lichaam ontstaan. Maar op korte termijn is deze hitte heel functioneel.

Wist je, dat je deze verhoging ook zelf in gang kunt zetten?

Wanneer je een stomend hete sauna neemt, kan je immuunsysteem zeer gericht aan de slag om bacteriën en virussen onschadelijk te maken en op te ruimen.

En wist je, dat je door lekker te zweten ook allerlei afvalstoffen uit je lichaam verwijdert? Je hoeft dus nooit meer een excuus te verzinnen voor een middagje sauna.

6. Neem genoeg zink, vitamine C en vitamine D

Het is natuurlijk belangrijk, dat je via je dieet voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Maar ben je futloos en snel vatbaar? Dan zijn er drie van bovengemiddeld belang.

Zink

Zink is een spoorelement, dat onze gezondheid op vele verschillende manieren ondersteunt. Het speelt een rol in onze vruchtbaarheid, stofwisseling, ons geheugen en skelet. Maar het helpt ons immuunsysteem ook een handje!

Zink zorgt er namelijk voor, dat de ontstekingsreactie weer afneemt na het bestrijden van de bedreiging. Zou dit niet gebeuren, dan kan er een chronische ontsteking ontstaan.

Hiernaast beschermt het ons lichaam tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die ons lichaam onherstelbaar kunnen beschadigen. Ook draagt het bij aan een goede groei en succesvol herstel van ons weefsel.

Vitamine C

Vitamine C is alom bekend als hét middel om je lichaam te helpen tijdens een verkoudheid. Het zorgt voor een correcte en efficiënte werking van de witte bloedcellen.

En laten nu juist de witte bloedcellen een onmisbare functie in het immuunsysteem hebben.

Deze doden de indringer en nemen de schadelijke stoffen in zich op, om deze af te breken en weg te voeren. Ook zorgen deze cellen voor de aanmaak van antistoffen, zodat ze bij een volgende infectie sneller en beter kunnen reageren.

Vitamine D

Ook vitamine D ondersteunt je immuunsysteem. Het proces waarbij deze stof in actieve vitamine D omgezet wordt, produceert een eiwit dat helt in de bestrijding van schadelijke bacteriën.

7. Neem probiotica

Een belangrijk deel van ons immuunsysteem komt voort uit de darmflora. Dit is een verzameling bacteriën die de darm gezond houdt en indringers tegenhoudt of onschadelijk maakt.

Wil je deze bacteriën ondersteunen? Dan kan dit door probiotica te nemen.

Dit zijn producten (vaak drankjes) waar goede bacteriën in voorkomen. Wanneer je zo’n product neemt, zullen deze goede bacteriën de huidige populatie in de darm komen versterken.

Kies altijd voor een product waar minimaal 30 tot 50 miljoen kolonies in zitten. Een minimum van 8 verschillende bacteriestammen is ook aan te raden, zodat de darmflora in balans blijft en niet te eenzijdig ondersteund wordt.

8. Gebruik natuurlijke antimicroben

Er zijn een aantal etenswaren die natuurlijke stoffen bevatten, die ons lichaam beschermen tegen infectie. Hieronder noemen we er drie.

Knoflook

Verse knoflook bevat het natuurlijke antibioticum alliciline. Dit doodt parasieten, behandelt maag-darmontstekingen en gist infecties.

Oregano olie

Deze olie wordt al heel lang gebruikt om schimmels, bacteriën en virussen onschadelijk te maken. Het kan op de huid aangebracht worden, maar je kunt het ook in je dieet opnemen om het lichaam van binnenuit te steunen.

Manuka honing

Deze honing komt uit Australië en Nieuw Zeeland. Daar wordt het geregeld voor wondverzorging gebruikt. Het doodt bacteriën en kan samen met antibiotica zeer efficiënt werken.

9. Neem veilige schimmels op in je menu

Ook paddenstoelen zijn een zeer waardevolle toevoeging voor het immuunsysteem. De natuurlijke schimmels die hierin zitten, werken antiviraal en beschermen zelfs tegen kanker.

Deze stoffen hebben hun weerslag op het herkennende deel van onze afweer. Herkennen zij iets afwijkends, zoals een kankercel? Dan wordt snel de rest van het systeem gealarmeerd, zodat er op actie overgegaan kan worden.

Welke paddoenstoelen zorgen voor juiste schimmels?

  • Shiitake
  • Reishi
  • Maitake

10. Drink zelfgemaakt bouillon

Heb je ook altijd geleerd, dat je soep moet drinken als je ziek bent?  Vaak raadde men hierbij bouillon aan. Tijdens het zweten bij koorts raak je veel water en belangrijke zouten (elektrolyten) kwijt. Het zout zorgt ervoor dat vocht vastgehouden wordt en je zouten hersteld worden.

Maar de kracht van soep heeft niet alleen maar met het zout te maken.

Vroeger gooide men alles in de soep, niet alleen groenten en vlees. Alles ging erin: van knollen, kruiden, brood en stukken vlees tot botten aan toe.

En juist die botten bevatten gelatine, collageen en aminozuren. Deze stoffen ondersteunen het immuunsysteem en bevorderen wondheling.

Een flinke slok huisgemaakte soep was en is dus een prima versterking tijdens een flinke verkoudheid. Weet je niet hoe je dit mengsel moet brouwen? Vraag oma om raad!

11. Gebruik zo weinig mogelijk medicatie

Het klinkt misschien gek, maar het gebruik van medicatie kent niet alleen gezondheidsbevorderende effecten. Antibiotica kunnen bijvoorbeeld je lichaam behoorlijk uit balans halen.

Het middel doodt of remt namelijk niet alleen de schadelijke bacteriën. Ook moet vaak een groot deel van de eigen, goede bacteriën het afleggen tegen deze bulldozers.

Ook maagzuurremmers en pijnstillers kunnen je gezondheid schaden. Pijnstillers kunnen de darmwand schaden, wanneer deze in hoge aantallen of lange perioden achter elkaar gebruikt worden. Maagzuurremmers kunnen het maagzuur zodanig laten afnemen, dat schadelijke bacteriën niet meer gedood worden.

Hierdoor kunnen ze bij de maagwand aankomen, deze beschadigen en het lichaam in migreren. Zo krijgen bacteriën of virussen vrij spel.

Ook kan medicatie bijwerkingen hebben waar je lichaam veel last van heeft. Natuurlijk is het belangrijk dat je afweersysteem extra geholpen wordt, wanneer duidelijk is dat het een bedreiging zelf amper of niet uitgeschakeld krijgt.

Maar de meeste medicatie werkt niet alleen in op de boosdoener. Ook het lichaam kan wat te verduren krijgen. Dit zien we terug in de vorm van allerlei bijwerkingen, van diarree en koorts tot bloederige ontlasting en braken.

12. Probeer eens colostrum uit

De laatste tip heeft te maken met de natuurlijke afweer die we meekrijgen met de geboorte.

In ons eerste levensjaar krijgen we via de moeder allerlei antilichamen mee. Deze bereiden ons immuunsysteem voor op bedreigingen in onze omgeving. Zodra we geboren zijn, zullen we hier namelijk gelijk mee te maken krijgen.

Ben je niet beschermd, dan kan de kleinste bedreiging dodelijk zijn.

Deze bescherming wordt grotendeels via de melkgift van onze moeder doorgegeven. Deze belangrijke melk vol antilichamen wordt ook wel ‘colostrum’ genoemd.

Dieren geven hun jongen eigen afweer op dezelfde manier. In onze huidige consumptiemaatschappij wordt het dier echter vaak gestimuleerd om teveel te produceren. Daarom is er ook colostrum te koop van bijvoorbeeld geiten of koeien.

Dit kun je verwerken in je melk, smoothie of yoghurt.