Gezonde Voeding

Waarom walnoten gezond zijn

walnoten

Walnoot kunnen helpen om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.

Dat is gebleken uit onderzoek.

De celwand van je bloedvaten wordt elastischer en het eten van walnoten helpt om je goede HDL cholesterol te verhogen.

Daardoor wordt het slechte cholesterol beter afgebroken.

In de walnoot zitten belangrijke vitamines en mineralen die gunstig zijn voor een goede gezondheid.

Antioxidanten in de walnoot

In de walnoten zitten twee keer zoveel antioxidanten als in andere noten zoals amandelen, cashewnoten en hazelnoten. Dit zou mogelijk een positief effect hebben om minder vaak ziek te worden omdat de antioxidanten zorgen voor stabiele radicalen in je lichaam.

Omega 3 in walnoten

De walnoot bevat een behoorlijke hoeveelheid Omega 3. Dat is goed nieuws voor onze medemens die absoluut geen Omega 3 rijke vis lusten. Een handje walnoten (ongeveer 30 gram) zorgt voor voldoende ALA in je voeding. Alfa-linoleenzuur is namelijk een essentieel vetzuur dat je alleen via voeding in je lichaam kunt krijgen. Met voldoende inname van ALA kun je het risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

De omega 3 vetzuren in de walnoot zijn gunstig voor de ontwikkeling van je hersenfuncties, kunnen je bloeddruk doen dalen en zijn goed voor je huid.

Walnoten verbeteren sperma

Mannen opgelet, als je zaad van een mindere kwaliteit is kan het gunstig zijn om walnoten te eten. Door onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van je sperma verbeterd als je elke dag wat walnoten eet. De hoeveelheid spermatozoïden gaat omhoog en de vorm en beweeglijkheid verbeterd.

Ook worden er minder chromosoomafwijkingen gevonden in het zaad van de man die de walnoten heeft gegeten. Dit alles is ook weer te verklaren door de Omega 3 in de walnoot. Na ongeveer 12 weken is de verbetering duidelijk zichtbaar onder de microscoop.

De walnoot bevat foliumzuur wat ook gunstig is voor de vrouw die zwanger wil worden. Foliumzuur innemen voordat je zwanger wordt en tijdens de eerste weken van de zwangerschap verkleint de kans op een open ruggetje, NBH of hazenlip. In de walnoot zit niet genoeg foliumzuur dus is het verstandig om bij te slikken.

Walnoten koel bewaren

Gedroogde walnoten kun je wel een jaar goed houden mits ze nog niet gekraakt zijn. Bewaar ze dan op een koele, donkere plek bijvoorbeeld in de koelkast. Je mag ze natuurlijk ook gewoon in een schaal leggen op tafel met een notenkraker ernaast zodat je gemakkelijk een nootje kan gaan kraken.

De gekraakte noot kun je ook in de koelkast doen maar wel in een afgesloten bakje zodat ze geen geurtjes van andere producten op kunnen nemen. Je kunt ze dan maximaal 6 maanden bewaren.

Als de walnoten een beetje terpentine-achtig gaan ruiken zijn ze niet goed meer. Ze smaken dan ranzig.

Walnotenolie

De walnotenolie is een product wat koud geperst is. Het is minder geschikt om in te bakken maar perfect om door de salade of marinade als smaakmaker te doen. Het geeft een verfijnde nootachtige smaak aan je gerecht en je profiteert meteen van de goede ingrediënten van de walnootolie.

Als je de walnootolie zou verwarmen bij bijvoorbeeld het bakken krijg je een bittere smaak.

Notenallergie

Er zijn nu eenmaal mensen met allergische reacties. De walnoot kan ook een oorzaak zijn van een allergische reactie. Eigenlijk is de walnoot helemaal geen noot maar een steenvrucht maar kan dus wel heftige reacties geven. Het komt door de stof serotonine die in de walnoot zit en dit kan bloedvat vernauwend werken.