Supplementen

Visolie: gezonde omega-3 vetzuren

visolie

Visolie zit boordevol gezonde omega-3 vetzuren.

Wat deze vetzuren allemaal voor je gezondheid kunnen betekenen laten we je zien in dit artikel.

Ook wanneer je gezond leeft, is visolie toch een welkome aanvulling voor je gezondheid.

De meeste mensen hebben namelijk een tekort aan meerdere voedingsstoffen, waaronder omega-3 vetzuren.

De olie is afkomstig van vette vis-soorten zoals zalm, ansjovis, makreel, haring, sardine en forel.

Levertraan is eigenlijk de voorloper van de visolie.

De laatste jaren is er veel kritiek geweest op de olie.

In dit artikel besteden wij daar ook aandacht aan.

Zo vertellen we je waar je op moet letten bij de aankoop ervan, zodat je een bewuste keuze kunt maken en optimaal kunt profiteren van de heilzame eigenschappen.

De gezondheidsvoordelen van visolie

Essentiële vetzuren

Visolie bevat de essentiële omega-3 vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren.

EPA wordt vooral gebruikt voor het aanmaken van hormoonachtige stofjes en DHA voor een goede werking van de celmembranen (de celmembraan is de beschermende laag van een lichaamscel).

De vetzuren activeren je witte bloedcellen, die allerlei slechte bacteriën opruimen. Ze zijn onmisbaar voor een optimale gezondheid.

Je kunt deze vetzuren niet of heel beperkt zelf aanmaken en je moet deze dus uit je voeding halen.

In onze westerse voeding vind je met name veel linolzuur en arachidonzuur terug en deze bevatten alleen omega-6 vetzuren. Olijfolie bevat bijvoorbeeld weer veel omega-9. Daar is niets mis mee maar daardoor is de vetzuurbalans in je lichaam al snel verstoord.

Visolie (indien van goede kwaliteit) bevat vetzuren in de juiste verhoudingen omega 3-6-9.

Lees ook: verschil tussen visolie en krill olie

Visolie goed voor allerlei lichaamsfuncties

De olie bevat belangrijke bouwstoffen voor het lichaam:

  • Het is goed voor het hart en de bloedvaten. Het vermindert het risico op hart- en vaatziekten.
  • Het voorkomt dat het slechte LDL-cholesterol zich afzet tegen de bloedwand en zo het bloedvat afsluit. Het verlaagt het slechte cholesterol LDL en verhoogt het goede cholesterol HDL. Zo houdt de olie de bloeddruk op peil.
  • De olie is goed voor je weerstand en vertraagt het verouderingsproces.
  • Het zou kankerremmend zijn en het lichaamsgewicht herstellen bij kanker.
  • Visolie is van belang voor het zenuwstelsel. Het bevordert de groei van hersenweefsel en kan zelfs de structuur van hersencellen wijzigen.
  • Zo werkt het goed voor de concentratie, bijvoorbeeld bij adhd en add. De vetzuren hebben een gunstige invloed op de symptomen van deze aandoeningen, evenals bij autisme.
  • Ook het geheugen heeft er baat bij. Je kunt dus daadwerkelijk je intelligentie stimuleren met de olie.
  • Visolie wordt vaak ingezet bij depressie. Het verhoogt het stofje serotonine in je hersenen, dat gaat over je stemming.
  • Het verbetert het gezichtsvermogen en werkt goed tegen droge ogen.
  • De olie is goed voor je spieren: de bloedstroom naar de spieren wordt gestimuleerd. Het helpt bij de opbouw van de spieren en zorgt voor een sneller herstel na een training.
  • Het helpt bij stijve gewrichten en wordt daarom aangeraden bij reumatoïde artritis.
  • Visolie stimuleert de vetverbranding en kan daardoor ondersteuning bieden tijdens het afvallen.
  • Bij zwangerschap bevordert de olie de motoriek van de baby.
  • De olie komt van pas bij ongemakken bij hormoonschommelingen, zoals bij de zwangerschap, de menstruatie en de overgang. Slik het in dat geval samen met een vitamine B12 supplement.
  • Visolie bestrijdt vaginale schimmelinfecties
  • Het bevordert de soepelheid en elasticiteit van de huid doordat het vol zit met vitamine A en D. Patiënten met huidaandoeningen als psoriasis kunnen baat hebben bij de olie.
  • Ook je haar en nagels worden er sterk en glanzend door.
  • Ben je een slechte slaper? Visolie is een natuurlijke rustgever en bevordert de nachtrust.

Kritiek op visolie

Wij willen ook graag de andere kant belichten.

Er zijn ook wetenschappers die niet achter visolie staan.

Het zou slecht voor diabetici zijn; de bloedsuikerspiegel zou ervan stijgen.

De olie zou slecht zijn voor het prostaat en zou alvleesklierkanker kunnen veroorzaken.

Het zou de werking van de organen belemmeren.

Omdat de vetten rechtstreeks naar de lever gaan zouden zij daarmee de lever vervetten.

Andere bronnen vermelden echter dat visolie juist helpt een vette lever te ontvetten.

Het is belangrijk om de actuele opinie in de gaten te houden.

Indien je een chronische aandoening hebt en je hier zware medicijnen voor slikt is het sowieso raadzaam om met je arts te overleggen over het gebruik en de dosering ervan.

Wij van Gezonde Tips zijn van mening dat visolie erg gezond is, mits van goede kwaliteit.

Lees hieronder verder waar je op moet letten als het gaat om die kwaliteit.

Koop de juiste visolie!

omega 3 vetzuren

Het aanbod is enorm groot. Echter, de kwaliteit blijft vaak achter.

Aan goede kwaliteit olie hangt een prijskaartje. Bij visolie is dit de investering meer dan waard, zowel voor je gezondheid als voor het milieu.

Kies voor gecontroleerde en gecertificeerde olie; dat betekent zuivere visolie (moleculair gedistilleerd).

Deze is vrij van verontreinigingen zoals zware metalen (kwik, lood, enz.), dioxines en PCB’s.

Geen enkele visolie is 100% gezuiverd, ook al wordt dat misschien wel beweerd, maar toch is het belangrijk dat je zo min mogelijk schadelijke stoffen binnenkrijgt.

Al klinkt wilde vis heel gezond; helaas zit deze vaak vol met schadelijke stoffen. Gekweekte vis is prima; de vis is dan namelijk minder verontreinigd en beter gecontroleerd.

Verder wil je het liefst een hoge dosis omega-3 vetzuren. Dit kan echter weer stroken met natuurlijke visolie; dit is een keuze die je zelf moet maken.

De beste verhouding van EPA/DHA is 4:1.

Vis uit koud water bevat meer omega-3 vetzuren.

Ben je allergisch voor vis? Dan kun je vaak wel visolie capsules slikken. De vis-eiwitten zijn meestal verwijderd (mits capsules van goede kwaliteit).

Vaak is er ook vitamine E (een antioxidant) en / of een mix van mineralen toegevoegd aan de olie. Dit is niet noodzakelijk, maar kan handig zijn.

Je kunt ook kiezen voor (gefermenteerde) kabeljouwlever-olie. Dit is eigenlijk de moderne variant van levertraan.

Visolie dier- en milieuonvriendelijk?

Er is heel veel vis nodig voor 1 supplement.

Jaarlijks wordt er wereldwijd 1 miljard liter visolie geproduceerd. Hiervoor is 50 miljard kilo vis nodig.

Heb je hart voor dieren en het milieu? Kies dan voor de variant met het MSC-keurmerk voor verantwoorde, duurzame visserij.

Arctic Blue is een bekende producent hiervan.

Zij produceren natuurlijke visolie en niet de geconcentreerde vorm.

Voor de geconcentreerde vorm (waar dus vaak wel weer meer omega-3 in zit) worden namelijk vaak ansjovis en sardines in grote hoeveelheden gebruikt. Deze vissoorten vormen de voedselketen voor bijvoorbeeld walvissen en dolfijnen. Niet erg diervriendelijk dus.

Kies liever voor de natuurlijk geproduceerde variant.

Ben je vegetariër of veganistisch?

Er bestaat ook een vegetarische variant.

Een gezond alternatief voor vis is algen. Deze vind je bijvoorbeeld in chlorella en spirulina.

Dosering en bewaren visolie

De gezondheidsraad adviseert een dagelijkse dosis van minimaal 450 milligram.

De orthomoleculaire aanbeveling is 500-1000 mg per dag.

Voor kinderen is visolie ook enorm gezond voor de ontwikkeling van lichaam en geest. Zij kunnen de olie vanaf de leeftijd van 1 jaar slikken (nog geen capsules natuurlijk).

Neem vòòr de maaltijd een capsule in met koud water. Dit voorkomt zure oprispingen, omdat de olie dan niet al in de slokdarm vrijkomt, maar pas in de maag.

Niet met hete drank innemen want daardoor gaat de olie oxideren! Geoxideerde visolie is erg ongezond en kan voor aderverkalking zorgen.

Slik het supplement het liefst vòòr een maaltijd met andere gezonde vetten, zoals olijfolie (koud gebruiken!) of kokosolie.

Het maakt dus niet uit wanneer je de olie slikt, als het maar vòòr een maaltijd gebeurt.

Je moet de visolie (capsules) luchtdicht bewaren in de koelkast. Dit in verband met gevaar voor oxidatie.

Bewaar de olie zeker niet langer dan de aangegeven houdbaarheidsdatum. Koop liever kleinere potjes zodat de olie zo vers mogelijk blijft.

Eventuele bijwerkingen van visolie

Sommige mensen reageren niet zo goed op visolie.

Zij krijgen last van diarree, brandend maagzuur, boeren en misselijkheid.

Anderen hebben een visachtige nasmaak en een slechte adem.

Bouw je inname van visolie rustig op en begin met een lage dosering. Je voelt dan vanzelf wat het met je doet. Wellicht dat je lichaam eerst moet wennen.

Heb je snel last van je maag? Kies dan voor een maag-resistente capsule.

Goede kwaliteit betekent vaak een mindere vis-nasmaak en minder zure oprispingen.