Supplementen

Verschil tussen visolie en krill olie

visolie vs krill olie

Wat is het verschil tussen visolie en krill olie?

Visolie staat al heel lang bekend om zijn heilzame eigenschappen.

Vroeger was het dagelijks innemen van levertraan heel normaal. De meeste mensen gruwelen er nu nog van want het is niet bepaald lekker.

Tegenwoordig slikken veel mensen visolie-capsules die omega 3 bevatten. Een goede aanvulling op je dagelijkse voeding.

Maar ben je ook al bekend met krill olie?

Is krill olie hetzelfde als visolie of zijn er wel degelijk verschillen? Ja, die zijn er zeker!

In dit artikel nemen we beide soorten olie onder de loep zodat we de balans kunnen opmaken.

Maak zelf je keuze en draag bij aan je gezondheid. Voel je als een vis in het water!

Visolie

Visolie is geraffineerde (bewerkte) olie uit wilde vis, zoals makreel, haring, tonijn, zalm, sardines en ansjovis.

Voor de productie van 1 liter visolie is ongeveer 20-100 kilo vis nodig. Er wordt per jaar ruim 1 miljard liter visolie geproduceerd.

Visolie bevat omega-3-vetzuren.

Omega-3-vetzuren

Omega-3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Dat zijn zuren met dubbele atoombindingen die qua vorm verschillen van verzadigde vetzuren (geen dubbele atoomverbindingen).

Het zijn erg gezonde, essentiële vetten.

Omega 3 bevat EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur).

Deze vetzuren komen voornamelijk voor in voedsel uit de zee, zoals zalm en haring. De algen die de vissen eten maken omega-3-vetzuren zo gezond.

Twee keer in de week vette vis eten is dus aan te raden.

Omega 3 zit verder in lijnzaad, eieren, avocado, walnoten, postelein, wilde spinazie en wild vlees. Wie dit niet vaak op het menu heeft staan kan wel een dagelijks supplement omega 3 gebruiken, bijvoorbeeld visolie of krill olie.

Behalve omega 3 kun je ook omega 6 en omega 9 vinden in je voeding.

Omega 6 en omega 9 vetzuren krijg je al meer dan genoeg via je voeding binnen. Deze vetzuren zitten in vlees, zuivel en plantaardige oliën. Je hoeft daar in principe geen supplementen van te slikken.

De voor- en nadelen van visolie

Visolie is goed voor het hart en de bloedvaten. Ook de bloeddruk en de hersenen worden positief gestimuleerd door visolie.

DHA vetzuren in omega 3 zijn goed voor je ogen en huid. Omega-3-vetzuren verhogen eveneens je vetverbranding.

Visolie wordt voorgeschreven bij depressie en concentratieproblemen.

Het wordt gebruikt door topsporters. Visolie verhoogt de spierkracht (ook op latere leeftijd).

Verder werkt het goed voor je immuunsysteem en je zenuwstelsel.

Soms worden aan visolie extra vitamines toegevoegd, zoals vitamine E, D of K.

Visolie is vatbaar voor bederf. Het kan oxideren wanneer het in aanraking komt met zuurstof en dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee.

Je kunt ruiken of de visolie bedorven is maar soms wordt er citroen aan toegevoegd zodat je het niet kunt ruiken. Capsules zijn uiteraard geurloos.

Door de peroxide-waarde te lezen weet je ook of de olie nog goed is.

Volgens onderzoekers is veel (goedkope) visolie al bedorven / geoxideerd voordat de pot wordt geopend.

Krill olie

krill olie

Krill olie is nog niet zo lang op de markt als dat visolie is.

Krillolie bevat krill. Dit is plankton, wat bestaat uit garnaalachtige schaaldiertjes. De diertjes voeden zich met algen.

De gezondheidsvoordelen komen redelijk overeen met die van visolie (zie hierboven).

Krill olie vertraagt hierbij nog eens het verouderingsproces, is goed voor je botten en gewrichten en kan helpen bij menstruatiepijn.

De moleculaire structuur van visolie verschilt met die van krill olie.

Visolie bevat de triglyceriden-vorm van omega-3. Dit molecuul moet eerst worden afgebroken in het spijsverteringskanaal voordat de EPA en DHA vetzuren ‘vrijkomen’.

Een groot deel van de olie wordt daardoor niet geabsorbeerd door het lichaam. Je kunt dit merken aan eventuele zure oprispingen met een vis-nasmaak. Dat komt dus omdat visolie niet goed oplost in water (maagzuur).

Vervolgens gaat de visolie naar de lever die de vetzuren omzet in de fosfolipiden-vorm van omega 3. Dit is dus een andere structuur.

Krill olie bevat voornamelijk de fosfolipiden-vorm van omega-3. Dat betekent dat de zuren niet eerst nog omgezet hoeven te worden van triglyceriden-vorm naar fosfolipiden-vorm, zoals bij visolie. Ze hebben niet eerst spijsverteringsenzymen nodig maar worden gelijk opgenomen in het lichaam.

Krill olie heeft daardoor ook geen vis-nasmaak.

Wat betreft de prijs is krill olie duurder dan visolie.

Verschil tussen visolie en krill olie

Onze conclusie is dat visolie en krill olie beiden erg gezond zijn (mits van goede kwaliteit), maar dat krill olie veel effectiever is, wel zo’n 60% om precies te zijn.

Dit heeft te maken met het vermogen van het lichaam om de omega-3-vetzuren op te kunnen nemen.

Verder bederft krill olie minder snel en heeft het geen vis-nasmaak zoals bij visolie. Krill olie kan gemiddeld wel 10 euro duurder zijn dan visolie, maar het is de investering zeker waard.

Algemene tips

Wanneer je capsules slikt van visolie of krill olie, slik je er ongeveer 2-4 per dag. Afhankelijk van de hoeveelheid omega-3 per capsule.

Er is ook olie die aangepast is aan de behoefte van kinderen. Voor de ontwikkeling van hun hersenen, voor concentratie en rust.

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven kunnen speciale capsules slikken die aangepast zijn aan hun behoeften.

Ook zijn er tegenwoordig capsules voor vegetariërs, met algenolie. En voor mensen met maagproblemen zijn er speciale maagsapresistente capsules.

Let er goed op dat je olie koopt met de juiste concentratie omega 3. Als er op de verpakking staat dat de capsules 1000 milligram olie bevatten, kan het dus best zijn dat er maar de helft aan omega 3 inzit.

Er zitten vaak ook overbodig veel vul-middelen in de capsules.

Ook is het belangrijk dat je zuivere olie koopt. In de zee zitten veel zware metalen en de olie moet daarom goed gezuiverd worden. Dit staat als het goede kwaliteit olie is op de verpakking.

Overbevissing is een wereldwijd probleem. Als dit jou ook aan het hart gaat, kies dan voor (vis)olie gewonnen uit duurzame visserij.

De visolie is dan afkomstig van vissen die niet bedreigd zijn. Dit zijn, anders dan bijvoorbeeld tonijn, kleine vissen als makreel en ansjovis. Ook is dan de olie op een milieuvriendelijke manier gezuiverd. Let op het MSC keurmerk.