Aandoeningen A-Z

Vermoeide, zware benen

zware benen

Heb jij regelmatig last van vermoeide, zware benen?

Wil je aan het einde van de dag het liefst zo snel mogelijk je schoenen uit en met je voetjes omhoog op de bank ploffen?

Je bent hier zeker niet de enige in. Veel mensen hebben vaak last van uitgeputte, strakke, lome en log aanvoelende benen.

Maar het kan ook zijn dat je elke dag het gevoel hebt dat je de marathon hebt gelopen, terwijl dat niet het geval is.

En dat het loodzware en vermoeide gevoel niet weggaat door rust of andere maatregelen.

Er kan dan iets serieuzers aan ten grondslag liggen.

Aangezien het belangrijk is om je benen goed te verzorgen, geven wij je in dit artikel inzicht in de oorzaken van je vermoeide, zware benen.

Daarnaast geven we tips hoe je dit gevoel kunt verlichten en indien mogelijk kunt voorkomen of beperken.

Zodat je je hopelijk weer zo licht als een veertje kunt voelen.

Symptomen en klachten bij zware benen

Ongeveer 1 op de 4 vrouwen heeft weleens last van vermoeide, zware benen. Mannen hebben hier minder vaak last van.

Je kunt specifiek last hebben van (één van) je bovenbenen, knieën of kuiten maar het kan ook je gehele been of benen betreffen.

Soms kun je ineens ’s nachts last krijgen of juist tijdens het opstaan. Je begint daardoor eigenlijk al vermoeid aan je dag, wat niet bevorderlijk is voor het herstel.

Naast het zware, vermoeide gevoel in je benen kun je ook klachten hebben als:

  • Tintelingen en prikkelingen
  • Jeuk
  • Verdoofd gevoel
  • Warm, branderig gevoel
  • Roodheid
  • Vocht vasthouden in knieën, enkels en voeten / dikke knieën, enkels en voeten
  • Stijfheid en moeilijk kunnen lopen / krachtverlies
  • Spierpijn, verzuring en gewrichtspijn
  • Kramp
  • Rusteloze benen
  • Cellulitis
  • Spataders
  • Schurende bovenbenen
  • Pijn in (onder)rug, heupen, bekken en billen

Lees ook: schurende bovenbenen voorkomen

Oorzaken zware benen

Er zijn talloze oorzaken die vermoeide en zware benen kunnen veroorzaken.

Deze kunnen in de meeste gevallen herleid worden tot één hoofdoorzaak: een slechte doorbloeding.

Wanneer er niet genoeg zuurstofrijk bloed door je benen kan lopen, krijg je een zwaar en vermoeid gevoel.

Uiteindelijk kan dit vervelende klachten opleveren zoals cellulitis en spataderen, maar het kan ook ernstigere vormen aannemen.

Kinderen tussen de 4 en 14 jaar kunnen als gevolg van groeipijn last hebben van hun benen, met name ’s nachts.

Door strakke kleding te dragen zoals een skinny jeans of hoge strakke laarzen, kun je je benen behoorlijk afknellen.

Ook vaak en lang op hoge hakken staan of lang lopen op platte schoenen die geen ondersteuning bieden is niet bevorderlijk voor de bloedcirculatie.

Overbelasting door sport, het maken van monotone bewegingen, slenteren, of te lang staan of zitten kan eveneens invloed hebben op de doorbloeding.

Overgewicht zorgt voor veel druk op de gewrichten en te weinig lichaamsbeweging geeft te weinig bloedtoevoer.

Bij warmte hebben veel mensen last van zware benen. Er blijft dan vaak vocht in je onderbenen zitten.

Kou, overmatige inspanning en een teveel aan stress kunnen je benen doen verkrampen en aan het einde van de dag zorgen voor vermoeide benen.

Een ongezonde leefstijl kan ook z’n tol eisen op het lichaam, en dat kan je onder andere merken aan vermoeide, zware benen.

Het onvoldoende binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine D en ijzer maakt het bloed minder zuurstofrijk en kan bloedarmoede veroorzaken.

Roken en alcohol vernauwt bovendien de bloedvaten.

Aandoeningen van het adersysteem

Bloed moet tijdens het zitten en staan tegen de zwaartekracht in terug naar het hart gaan.

Als er problemen optreden met de aders heeft dat effect op de bloedcirculatie (en andersom).

Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van aderverkalking of chronisch veneuze inefficiëntie; een afwijking van het vaatstelsel.

Spataders zijn vaak het resultaat hiervan.

Door een verzwakte bloedcirculatie kan trombose (bloedstolling) en flebitis (aderontsteking) ontstaan.

Door een vernauwing van de slagaderen kan ook de aandoening etalagebenen (een vaatziekte) ontstaan. Hierbij heeft de patiënt vooral last van zware, vermoeide benen tijdens het lopen.

Overige aandoeningen die zware benen veroorzaken

Een hormonale disbalans kan veel fysieke en mentale klachten geven, bijvoorbeeld zware, vermoeide benen. Zo kun je onder invloed van hormonen tijdens de menstruatie, de ovulatie en de overgang last hebben van je benen.

Ook tijdens de zwangerschap (met name in het begin) kunnen je benen het zwaar te verduren hebben.

Ten slotte zorgen onder andere stress, schildklieraandoeningen en bijnieruitputting voor een verstoorde hormoonhuishouding.

Het restless legs syndroom (RLS) is een neurologische aandoening; een verstoring van het zenuwstelsel. De communicatie tussen de hersenen en bepaalde spiergroepen en zenuwen verloopt bij het restless legs syndroom niet goed, waardoor je (met name ’s nachts / in rust) prikkelende spiersamentrekkingen krijgt.

Multiple Sclerose (ms) is een chronische aandoening aan het centrale zenuwstelsel. Vermoeidheid en krachtvermindering zijn de meest bekende symptomen. Daarnaast hebben veel patiënten last van zware, vermoeide benen.

Spierziekten zoals A.L.S., neurologische ziekten zoals de ziekte van Parkinson, en reumatische aandoeningen zoals artrose en fibromyalgie (weke delen reuma) kunnen naast andere klachten uiteraard ook vermoeide en zware benen veroorzaken.

Luchtwegaandoeningen en longziekten kunnen leiden tot hyperventilatie, waardoor de bloedcirculatie naar de benen niet goed verloopt. Dit kan zware, vermoeide benen tot gevolg hebben.

Vermoeide, zware benen verlichten

Wil je direct verlichting van het vervelende gevoel in je benen?

Doe dan strakke kleding uit en laat koud of lauw water langs je benen stromen.

Masseer je benen in opgaande cirkelbewegingen met een verkoelende gel, of gebruik een massageapparaat als je die hebt.

Leg je benen vervolgens hoger dan je hart, ook tijdens het slapen.

Vermoeide, zware benen voorkomen

Draag goede schoenen en gebruik indien nodig inlegzolen of bijvoorbeeld zooltjes van gel.

Houd in de winter je voeten goed warm.

Maak regelmatig een wandelingetje voor de bloedcirculatie.

Draag losse kleding en koop eventueel een speciale masserende ondersteunende panty om de doorbloeding te stimuleren.

Neem regelmatig wisseldouches. Begin onderaan bij je voeten en werk naar boven toe. Warm water kan soms lekker zijn maar kan het gevoel van zwaarte ook verergeren. Kou maakt je aders sterker!

Probeer indien mogelijk af te vallen.

Masseer je benen regelmatig of laat je masseren. Maak cirkelende bewegingen. Een bindweefselmassage werkt ook uitstekend.

Doe oefeningen voor je benen om ze te verstevigen.

Yoga en bekkenbodemoefeningen zijn ook aan te bevelen.

Bezoek bij aanhoudende klachten altijd je huisarts.

Deze zal je indien nodig doorverwijzen naar een specialist.

Een specialist kan eventueel een drukverband of steunkousen aanleggen.

Streef een gezonde leefstijl na.

Gezonde voeding is belangrijk om de bloedvaten gezond te houden. Zorg ervoor dat je voldoende essentiële vetzuren binnenkrijgt.

Slik eventueel extra vitamine D, magnesium (ontspant de spieren), ijzer, vitamine B12 en visolie voor omega 3 vetzuren.

Ook gingko biloba bevordert de bloedcirculatie.

Breng je hormonen in balans met gezonde voeding, voldoende beweging en het juiste stress-gehalte.

Drink voldoende water drinken of vochtafdrijvende (kruiden)thee.

Stop met roken en beperk alcoholgebruik.

Kies voor goed ademend beddengoed.