Gezondheid

Verbeter je bloedsomloop met deze tips

verbeter je bloedsomloop

Verbeter je bloedsomloop en houd je hart- en bloedvaten gezond!

In dit artikel geven wij je tips over hoe je ervoor zorgt dat de doorbloeding in je lichaam goed blijft verlopen.

Een slecht werkende bloedsomloop kan allerlei klachten geven en kan op lange termijn levensbedreigend zijn.

Je kunt zelf veel doen om de bloedsomloop te stimuleren.

Onze tips richten zich op natuurlijke en eenvoudige middelen.

Verbeter je bloedsomloop door middel van een gezonde leefstijl en je lichaam zal je dankbaar zijn!

Lees ook: Koude handen en voeten

De bloedsomloop

Het hart, de motor van het lichaam, transporteert vanuit de linker hartkamer zuurstofrijk bloed via de slagaders naar alle cellen (weefsels en organen) van het lichaam.

De cellen nemen voedingsstoffen zoals vetten, eiwitten en suikers op uit dit bloed.

Er worden ook hormonen, boodschapstofjes vervoert.

Dit systeem van het hart- en vaatstelsel wordt de ‘grote bloedsomloop’ of bloedvatenstelsel genoemd.

Tegelijkertijd worden zuurstofarm bloed, koolzuurgas en afvalstoffen teruggevoerd naar de rechter hartkamer. Dit wordt de ‘kleine bloedsomloop’ genoemd.

Een volwassen persoon met een gemiddelde lichaamsbouw heeft zo rond de 5 liter bloed in het lichaam.

Gevolgen van een slechte bloedsomloop

Het is belangrijk dat het bloed continue blijft stromen en rond blijft gaan in je lichaam.

Zo niet dan krijgt het lichaam te weinig zuurstof en voedingsstoffen en blijven er teveel afvalstoffen en koolzuurgas in je lichaam achter.

Bloedvaten raken beschadigd en de elasticiteit van de bloedvaten verminderd.

Ouderen hebben vaker te maken met een tragere doorbloeding.

Koude handen en voeten door een slechte bloedsomloop

Een slecht werkende bloedsomloop kan zorgen voor koude handen, voeten en neus.

De handen en voeten kunnen tintelend en doof aanvoelen. Er kunnen zweertjes en wondjes ontstaat en de huid kan strak en verhard aanvoelen.

Vrouwen hebben vanwege hun cyclus en de daarbij horende hormonale schommelingen meer last van koude handen en voeten dan mannen.

Het hormoon oestrogeen speelt namelijk ook een rol in het reguleren van de lichaamstemperatuur.

Het fenomeen van Raynaud

Het fenomeen van Raynaud is het gevolg van auto-immuunziekten en een bekende veroorzaker van koude handen en voeten.

Je kunt hierbij niet tegen blootstelling aan kou en vocht.

Je voeten en handen verkleuren en worden paarsblauw.

Symptomen en oorzaken slechte bloedsomloop

Symptomen van een slechte bloedsomloop zijn bijvoorbeeld:

pijn op de borst, kortademigheid, een onregelmatige hartslag, hoofdpijn, zware vermoeide benen, spataders, te hoog cholesterolgehalte, een bleek en grauw gezicht, een zwak en futloos gevoel, weinig energie, moeite met concentratie en geheugen, een trage schildklier, bijnieruitputting, gewichtstoename en hormonale schommelingen.

Een aantal van deze symptomen kunnen juist ook de oorzaak zijn van een slechte bloedsomloop!

Andere oorzaken: een ijzer- of vitamine B12 tekort, stress, diabetes, reumatische aandoeningen en hart- en vaatziekten.

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in de Westerse wereld; ook bij vrouwen. Het is dus zaak om dit te voorkomen!

Je lichaam is behoorlijk veerkrachtig en kan zelfs gedane schade doen laten keren. Het is dus nooit te laat om gezonder te gaan leven!

Verbeter je bloedsomloop met goede voeding en supplementen

Goede voeding kan uiteraard erg veel doen voor je bloedsomloop.

Eet bijvoorbeeld minder zout; je gaat dan meer vocht vasthouden.

Consumeer gezonde vetten in plaats van transvetten (geharde vetten; te vinden in koekjes, snacks en andere bewerkte voeding). Eet liever producten als avocado en vis.

Groene groenten zoals spinazie, pitten zoals zonnebloempitten, bananen, citrusvruchten, pure chocolade en / of rauwe cacao zijn voedingsmiddelen die de bloedsomloop stimuleren.

Drankjes en bloedsomloop

Verder is voldoende drinken cruciaal. Drink bijvoorbeeld thee met gember of witte thee.

Koffie bevat flavanoïden, die goed zijn voor de bloedsomloop. Drink echter max 5 kopjes; het werkt anders averechts!

Een andere drank die (juist indien met mate gedronken) heel goed werkt, is rode wijn.

Drink enkele glazen per week en je profiteert van de polyfenolen in de wijn.

Polyfenolen en flavanoïden zijn beiden antioxidanten en beschermen de bloedvaten.

Overige alcoholhoudende dranken kun je maar beter vermijden.

Verbeter je bloedsomloop met spicy smaakmakers en voedingssupplementen 

Stimulerende smaakmakers, kruiden en specerijen zoals knoflook, gember en cayennepeper (cajun) werken uitstekend.

Cayennepeper bevat de stof capsaïcine. Deze verdunt het bloed, vermindert hoge bloeddruk en voorkomt verharding van de aders.

Ginko biloba, een geneeskrachtig Japanse notenextract, verwijdt de bloedvaten en houdt de vaatwanden elastisch.

Het is raadzaam om naast goede voeding ook voedingssupplementen te slikken, zoals vitamine B12, vitamine D, magnesium, ijzer, jodium, omega 3 olie en het minder bekende OPC (Proanthocyanidine, ook bekend als oligomerisch proanthocyanidine).

Bezoek ook eens een homeopaat bij klachten.

Verbeter je bloedsomloop met voldoende beweging

Je hoeft hiervoor niet intensief te sporten. Je kunt ook wandelen, fietsen of baantjes trekken in het zwembad.

Zo stromen je bloed, lichaamsvocht en lymfe goed door je lichaam.

Probeer ook te vermijden dat je een lange tijd achter elkaar (in dezelfde houding) zit.

Sta regelmatig even op en loop rond of doe wat rek- en strekoefeningen.

Zwaai bijvoorbeeld met je armen in cirkels. Dit werkt zeer effectief.

Warme kleding

Zorg er ook voor dat je warm genoeg gekleed bent als je het snel koud hebt.

Je mag het lekker warm maken in huis maar let erop dat je je huis voldoende lucht.

Draag liever niet te strakke kleding, draag veel lagen kleding over elkaar heen om warm te blijven en draag thermo ondergoed, zilverhandschoenen en / of een warmtepleister.

Verbeter je bloedsomloop met lichaamshouding en diepe ademhaling

Een goede basis lichaamshouding wordt soms over het hoofd gezien als het gaat om het verbeteren van de bloedsomloop.

Een fysiotherapeut, osteopaat en / of manueel therapeut kan je eventueel helpen om op de juiste manier te staan, zitten en bewegen.

Zit niet met je benen over elkaar want zo knel je de doorbloeding af.

Yoga is in meerdere opzichten goed voor je bloedsomloop.

Het helpt je op de juiste manier te ademhalen, stress te verminderen en de doorbloeding te stimuleren.

Goed ‘aarden’ (op blote voeten) kan je bovendien helpen je bloedsomloop te versterken.

Verbeter je bloedsomloop met massage en wisseldouches

Een diepte massage vanuit de benen richting het hart is zeer de moeite waard om te proberen wanneer je een slechte doorbloeding hebt.

De zogeheten ‘Atlas massage’ houdt zich hier bijvoorbeeld mee bezig.

Misschien even wennen maar super effectief zijn de wisseldouches. Begin bij je voeten en werk naar boven toe.

Wanneer je naar de (infrarood) sauna gaat merk je waarschijnlijk ook het positieve effect van het afwisselen van warmte en kou. Na een infrarood sauna bezoek mag je overigens geen koude douche nemen!

Thuis is een voetenbad nemen ook een weldaad voor als je bijvoorbeeld koude voeten hebt.

Verbeter je bloedsomloop: overige tips

Leg je benen tijdens het rusten en slapen iets hoger dan de rest van je lichaam, zodat het bloed gemakkelijker richting je hart stromen kan.

Roken leidt tot verharding van de slagaders en een verhoogd cholesterolgehalte. Probeer te stoppen.

Medicijnen zoals bepaalde antibiotica, histamine en bloeddrukverlagers kunnen je bloedsomloop verstoren.

Kijk met je arts eens naar de mogelijkheden voor alternatieven voor deze medicijnen of dat het mogelijk is te minderen met de medicatie.