Gezond Afvallen Gezonde Voeding

Veganisme & veganistisch eten

veganisme

Misschien ken je iemand in je omgeving die zichzelf veganist noemt, of heb je wel eens iets gelezen over veganistisch eten.

Je hebt je misschien afgevraagd: waarom eet iemand veganistisch?

En: wat kan je dan eigenlijk nog eten? Is het wel gezond?

In dit artikel zullen we dieper ingaan op deze vragen.

Wat is veganisme?

Een veganist gebruikt geen dierlijke producten. Dat wil zeggen dat hij / zij geen vlees, vis, zuivel, eieren, kaas, gelatine en honing eet.

Dat gaat dus nog een stapje (of meerdere stapjes) verder dan vegetarisme. Je kan het ook samenvatten als: een veganist eet alleen plantaardige producten.

Verder gebruiken veganisten geen materialen die van dieren afkomstig zijn. Denk bijvoorbeeld aan leren schoenen of een bontjas.

Alles waar dieren voor hebben moeten lijden – neem de cosmetica-industrie met haar dierproeven – is een no go voor de overtuigde veganist.

Natuurlijk zijn er ook mensen die wel veganistisch eten, maar verder bijvoorbeeld geen grote problemen hebben met het dragen van leer.

Kortom: veganisten zijn er in allerlei soorten en maten. Dat komt doordat iedereen zo zijn eigen reden kan hebben om veganistisch te gaan eten.

Misschien doe je het omdat je het niet eens bent met hoe dieren worden behandeld, maar het kon ook wel eens zijn dat het vooral gezondheidsredenen zijn die jou ertoe aanzetten om alleen nog plantaardig te eten.

Gezondheidsvoordelen van veganisme

Uit onderzoeken is gebleken dat vegetariërs gemiddeld drie jaar langer leven. Zij hebben een verlaagde kans op hart-en vaatziekten, verschillende soorten kanker en suikerziekte.

Doordat een vegetariër de antibiotica die vaak in vlees verwerkt zitten niet binnenkrijgt, is de weerstand meestal hoger dan die van een niet-vegetariër.

Maar, denk je misschien nu, we hadden het over veganisten…

Doordat een veganist geen eiwitten uit dierlijke producten binnenkrijgt, en hierdoor tegelijkertijd ook veel minder slecht soort vet tot zich neemt, wordt het risico op overgewicht, hart-en vaatziekten en een te hoog cholesterol nog verder verkleind.

Een veganistisch dieet maakt de kans op overgewicht zelfs tien keer zo klein. Hoewel veganisme geen dieet is om af te vallen, zou het wel degelijk kunnen helpen als je een paar kilootjes kwijt zou willen.

En maak je je zorgen over een te hoog cholesterolgehalte? Ga plantaardig eten, want een te hoog cholesterol komt bij veganisten gewoonweg niet voor.

Tegenwoordig hoor je veel over het gevaar van teveel verzadigde vetten binnenkrijgen. Ook daarover hoef je je weinig zorgen te maken als je een veganistisch dieet volgt; verzadigde vetten krijg je maar weinig binnen.

Een veganist moet erop letten dat hij voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Het lichaam heeft vitamine B12 nodig om goed te kunnen functioneren. Een gebrek aan deze vitamine kan zorgen voor bloedarmoede, verwardheid en afwijkingen aan het zenuwstelsel en de slijmvliezen.

Het ‘probleem’ is dat B12 uitsluitend voorkomt in dierlijke producten. Sterker nog, het is de enige vitamine die niet uit plantaardige producten kan worden verkregen.

Dat betekent dat een verstandige veganist ervoor kiest om vitamine B12 in supplementvorm te slikken.

Natuurlijk moeten we er wel bij zeggen dat veganistisch eten op allerlei manieren kan. Zo heb je misschien het beeld van een veganist die in een restaurant een salade met geitenkaas zonder geitenkaas bestelt, omdat er niks anders op de kaart staat.

In dat geval blijft er weinig over van de maaltijd en zit de veganist met een hoopje groene blaadjes opgescheept.

Mocht je denken dat dit nou eenmaal het lot van de veganist is, dan heb je het toch mis. Wist je dat er in Amerika hele ‘vegan fastfood bewegingen’ zijn op internet?

Mensen die alleen maar veganistische taarten, hotdogs en hamburgers nuttigen en foto’s hiervan met elkaar delen op blogs. Kortom: veganistisch eten kan van supergroen tot superfout. De truc is om de gulden middenweg te vinden.

Wat eet een veganist?

In de kern van de zaak eet een veganist veel groente en fruit. Dat is natuurlijk ook logisch, aangezien dit de producten zijn die rechtstreeks uit de natuur komen en dus plantaardig zijn.

Hetzelfde geldt voor peulvruchten, bonen en noten. Stuk voor stuk gezonde en voedzame producten. Met bovenstaande ingrediënten kan je al ontzettend veel kanten op.

Gelukkig zijn er daarbij ook nog allerlei vervangers ontwikkeld die het boodschappen doen stukken gemakkelijker maakt voor de veganist.

Denk bijvoorbeeld aan een eenvoudig product als een pak koekjes. In de meeste supermarkt varianten zal je op het etiket al zien staan dat er boter, ei en misschien ook wel melk in zit. Drie redenen voor een veganist om dit pak niet te kopen.

Daarom zal je als veganist blij zijn dat er inmiddels bij de natuurwinkel allerlei merken te koop zijn die deze producten vervangen. Denk aan veganistische koekjes zonder boter, ei en melk.

Maar we hebben het hier dan ook over veganistische kaas (op basis van soja,) een tal van vlees- en visvervangers, veganistisch ijs en ga zo maar door.

Kortom: in Nederland hoeft een veganist tegenwoordig niet meer op een houtje te bijten.

Laten we eens kijken naar een voorbeelddag uit het leven van een veganist. Wat eet hij of zij zoal?

Ontbijt:
Een kom warme havermout met amandelmelk en rood fruit.
Een beker thee en een B12 supplement.

Tussendoortje:
Een grote groene smoothie van bevroren banaan, spinazie en kokoswater.

Lunch:
Twee (bijvoorbeeld spelt-) boterhammen met hummus en gegrilde courgette en paprika.
Een glas sap.

Tussendoortje:
Een bakje met gemixte nootjes en gedroogd fruit.

Diner:
Frietjes van zoete aardappel uit de oven, een grote salade en een veganistische burger.

Tussendoortje:
Chocolademousse, gemaakt van pureerde avocado met rauwe cacao en agavesiroop.

Klinkt dit als iemand die niks kan eten vanwege de beperkingen die zijn dieet hem oplegt? Valt mee hè?

Het is echt een misvatting dat een veganist niks kan eten. Of dat als je veganist altijd maar lastige uitzonderingen moet maken. Het dieet kan juist erg lekker, creatief en gevarieerd zijn!

Kort samengevat kunnen we zeggen dat iedereen zo zijn eigen reden kan hebben om plantaardig te gaan eten, maar dat het zeker gepaard gaat met voordelen voor de gezondheid.

Het gevarieerde dieet kan aantrekkelijk zijn voor mensen die moeite hebben met het eten van voldoend vitamines en vezels.