Aandoeningen A-Z

15 tips bij verkoudheid

verkoudheid

In dit artikel geven we je tips bij verkoudheid. Een onschuldig kwaaltje dat doodvermoeiend kan zijn.

Overdag de hele dag je neus ophalen en ’s nachts niet vrij kunnen ademen vanwege een verstopte neus.

Als je veel met groepen mensen in aanraking komt, met name jonge kinderen, heb je er snel eentje te pakken.

Ook als je de tijd en rust niet neemt kan het herstel lang duren en zich eventueel uitbreiden naar een griep.

Gelukkig zijn er veel (natuurlijke) middelen die het herstel kunnen verspoedigen.

Wij hebben een aantal tips bij verkoudheid voor jou waar je je neus niet voor hoeft op te trekken.

Verkoudheid

Verkoudheid wordt niet veroorzaakt door kou of bacteriën maar door virussen. Er zijn wel 300 soorten virussen die verkoudheid kunnen veroorzaken. Het rinovirus is de meest voorkomende.

Via je handen kun je het snelst besmet worden met een virus. Je wordt pas daadwerkelijk verkouden als je op dat moment een lage weerstand hebt.

Verkoudheid is de meest voorkomende infectie-kwaal. De meeste mensen hebben hier 2 tot 4 keer per jaar last van. Kinderen zijn gemiddeld wel 12 keer of meer verkouden. Er zijn geen (chemische) medicijnen tegen verkoudheid.

Meestal duurt een verkoudheid 8 à 9 dagen, maar een zware verkoudheid kan wel tot 3 weken duren. Hierbij is een lichte verhoging van je lichaamstemperatuur geen reden om koortsverlagende pijnstillers te slikken. Zolang je lichaam onder de 39 graden blijft is er niks aan de hand.

Je lymfeklieren kunnen ook opgezet zijn; dit is eveneens een teken dat je lichaam hard aan het werk is om de indringers buiten de deur te houden.

Chronische verkoudheid

Sommige mensen hebben last van chronische verkoudheid.

Dit kan onder andere te maken hebben met een allergie, een ontsteking aan het slijmvlies, chronische stress of vermoeidheid, of een (schimmel)infectie.

Maar ook neuspoliepen, PCD (slecht functionerende trilhaartjes), ontstoken amandelen of een scheefstaand neustussenschot kunnen eraan ten grondslag liggen.

De beste tips bij verkoudheid

Tip 1: Hygiëne

Houd de hygiëne in de gaten. Was regelmatig je handen met zeep.

Dat hoeft geen anti-bacteriële zeep te zijn. Sterker nog, dit is af te raden. Vaak vernietigen dit soort middelen ook de cellen op je handen en zorgen ervoor dat bacteriën uiteindelijk resistent worden.

Je hoeft niet obsessief je handen te wassen aangezien je dan de natuurlijke beschermende olielaag van de huid weg wast.

Maak vooral ook de deurklinken, je toetsenbord, je telefoon en andere dingen die je veel aanraakt extra goed schoon met desinfecterende doekjes. Dit om nieuwe infecties te voorkomen. Het virus kan namelijk urenlang overleven op dit soort plekken.

Hou altijd je hand, arm of een zakdoekje voor je mond als je moet hoesten of niezen. Zo voorkom je enigszins verdere verspreiding van het verkoudheidsvirus in je directe omgeving.

Tip 2: Waterstofperoxide

Een wondermiddel waardoor veel mensen al binnen 15 uur van hun verkoudheid af zijn is waterstofperoxide. Koop een oplossing met een sterkte van 3% en een pipetje om de druppels toe te dienen.

Houd je hoofd schuin en doe een paar druppels in een oor. Je hoort wat geborrel en het kan een beetje prikken; dit is normaal. Wacht even 5 minuten en laat dan het vocht op een tissue uitdruppen. Vervolgens behandel je het andere oor.

Tip 3: Nachtrust en beweging

Probeer voldoende uit te rusten en te slapen. Je lichaam geneest sneller als je voldoende slaapt.

Toch moet je niet continu blijven liggen in je bed of op de bank, want door te bewegen herstel je sneller. Bij verkoudheid mag je dus ook gewoon gaan sporten indien mogelijk.

Verhoging van je lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat virussen beter bestreden worden. Als je je niet goed genoeg voelt om te gaan sporten is een wandeling in de buitenlucht ook een prima optie.

Voldoende lichaamsbeweging (5 keer per week minimaal een half uur) kan de kans op een verkoudheid met wel 50% verminderen.

Tip 4: Vermijd stress

Een teveel aan stress tast het immuunsysteem aan en maakt ook het herstel moeilijker.

Neem de tijd om emotionele situaties te verwerken en wees niet bang om je kwetsbaarheid te tonen. Huilen is gezond! Probeer negatieve gedachten los te laten.

Tip 5: Voedingssupplementen

Een tekort aan vitamine D is één van de grootste veroorzakers van verkoudheid, met name bij ouderen, kinderen en zwangere vrouwen.

Slik daarom altijd kwalitatief hoge vitamine D(3) voedingssupplementen, tenzij je in een tropisch land woont. Je kunt je bloed laten testen om te kijken hoeveel vitamine D je per dag moet slikken.

Zonlicht blijkt uiteindelijk toch de belangrijkste bron van vitamine D te zijn. Eventueel kun je dus daarnaast naar de zonnebank, maar let erop dat dit zo veilig mogelijk gebeurt in verband met schadelijk U.V. licht.

Andere voedingssupplementen die het herstel kunnen verspoedigen zijn zink, oregano olie (met een hoog concentraat carvacrol), propolis (bijenpollen) en olijfblad-extract.

Tip 6: Gezonde voeding en kruiden/specerijen

Blijf daarbij ook gezond eten en drinken. Eet veel groente en fruit, liefst rauw.

Gefermenteerde producten zoals kefir, augurken, zuurkool, en kimchee (Koreaans gerecht met kool) bevatten probiotica die goed zijn voor je darmflora (ziektebestrijders).

Ook voeding zoals knoflook, eieren, kokos(olie), krillolie en champignons als shiitake, reishi en maitake (eikhaas) geven je immuunsysteem een boost.

Kruiden/specerijen voor een voorspoedig herstel zijn bijvoorbeeld kaneel, oregano, kruidnagelen en kurkuma.

Drink voldoende water om de afvalstoffen af te kunnen voeren.

Het eten van veel suikerrijke en bewerkte voeding, maar ook zoetstoffen en eenzijdige voeding – die met name uit tarwe bestaat- tast je afweersysteem aan.

Pas op met citrusvruchten die je keel kunnen irriteren; dit kan ook extra slijm en prikkels veroorzaken.

Drink sowieso alleen verse fruitsappen en geen fruitsappen uit concentraat (bestaat alleen uit suikers). Drink het liefst fruitsappen met het vruchtvlees er nog in (vezels).

Tip 7: Geneeskrachtige thee

Gember heeft ook een heilzame geneeskrachtige werking. Drink bijvoorbeeld gemberthee met een klein beetje honing en een paar druppels citroensap om sneller van je verkoudheid af te komen.

Andere geneeskrachtige planten/kruiden voor in de thee zijn: vlierbloesem, duizendblad, smeerwortel, lindebloesem en pepermunt.

Tip 8: Anijsmelk

Warme anijsmelk drinken voordat je gaat slapen bevordert de nachtrust en helpt bij luchtwegproblemen.

Recept gezonde anijsmelk

Gezonde anijsmelk maak je gemakkelijk zelf met rijstmelk, anijszaad en een kaneelstokje. Doe 250 ml rijstmelk in een pan en voeg hieraan twee theelepels anijszaad toe en een kaneelstokje.

Laat het geheel ongeveer 3 minuutjes zachtjes koken en haal dan de pan van het vuur. Met een deksel op de pan laat je de rijstanijsmelk nog even staan om het in te laten trekken.

Haal de zaadjes en de kaneel eruit door middel van een vergiet en je gezonde anijsmelk is klaar!

Tip 9: Soep!

Kippensoep voelt niet alleen goed bij verkoudheid maar werkt ook écht. Er zit een aminozuur in genaamd cysteïne. Dit verdunt het slijm waardoor het makkelijker afgevoerd kan worden.

Maak het liefst verse kippensoep, of haal het bijvoorbeeld bij de Chinees. Pittig en gekruid met rode pepers is wederom goed om het slijm los te maken, ook al voelt het in eerste instantie misschien wat heftig.

Japanse miso-soep (met gefermenteerde sojabonen) is ook goed bij verkoudheid.

Tip 10: Neusdruppels

Vaak heb je bij verkoudheid ook last van een loopneus (rinorroe). Waterige druppels komen dan steeds uit je neusgaten en van het elke keer deppen krijg je een ruwe neus. Gebruik wat vaseline op de rand van je neus en in de neusgaten voor een verzachtende werking van je huid.

Je neus rustig ophalen is beter dan hard snuiten. Als je je neus hard snuit kan het ontstoken slijm in je holtes gedrukt worden waardoor je daar ook problemen kunt krijgen.

Neusspray of druppels met tramazoline of xylometazoline kunnen de loopneus iets doen afnemen. Maar kijk uit met het veelvuldige gebruik van neussprays! Dit kan verslavend werken waardoor je niet meer afkomt van je loopneus.

Je kunt beter kiezen voor homeopathische neusdruppels of een zoutoplossing.

Zelf neusdruppels maken? Lees dan het artikel: zelf neusdruppels maken

Regelmatig stomen boven heet water met kamille, eucalyptus(olie) of menthol-capsules geeft ook verlichting. Laat het water wel enigszins afkoelen. Te heet water inademen is niet goed voor je luchtwegen.

Leg ’s nachts een halve ui naast je bed en het ademen gaat ook een stuk makkelijker!

Tip 11: Gebruik geen pijnstillers

Laat je lichaam het verkoudheidsvirus zelf bestrijden. Antibiotica helpen niet.

Pijnstillers als Aspirine en Paracetamol onderdrukken het vermogen van het lichaam om antistoffen aan te maken. Aspirine is tevens in verband gebracht met een abnormale ophoping van vocht in de longen.

Neem deze middelen alleen bij een lichaamstemperatuur hoger dan 40.5 graden of bij hevige spier- en/of gewrichtspijn of als je anders echt niet kunt slapen. Neem desnoods een halve pijnstiller.

Tip 12:Niet roken

Laat roken achterwege. Door het roken van sigaretten wordt je slijmvlies aangetast.

Tip 13: Ventilatie

Ventileer je huis regelmatig als er iemand verkouden is in huis. Je bent geneigd om deuren en ramen gesloten te houden en de kachel een graadje hoger te zetten omdat je het vaak sneller koud hebt. Frisse lucht is toch echt het beste.

Tip 14: Luchtvochtigheid en airco

Probeer de luchtvochtigheid in je huis te verhogen. Dit kun je doen door waterbakjes aan de c.v. te hangen. In vochtige lucht kan het verkoudheidsvirus zich minder goed verspreiden dan in droge lucht.

Door middel van een luchtbevochtiger kun je de luchtvochtigheid ook regelen.

Probeer ruimtes met airco te vermijden en zet de airco in je auto dus ook niet aan als je verkouden bent. De droge lucht van de airco kan meer luchtwegproblemen geven als je al verkouden bent.

Tip 15: Wisseldouches en sauna

Ga lekker naar de sauna als je verkouden bent. Dit werkt uitstekend voor je luchtwegen.

Ook kun je thuis wisseldouches of koude douches nemen. Misschien niet zo’n aangenaam idee als je je toch al niet zo lekker voelt maar dit is enorm weldadig voor het immuunsysteem, de bloedcirculatie en de lymfeklieren.

Wanneer een arts bezoeken?

Ga naar een dokter als je het erg benauwd krijgt of hoge koorts hebt. Het kan zijn dat je dan last hebt van voorhoofsholte-, bijholte- of kaakontsteking (sinusitis).

Ook als de verkoudheid na 3 weken nog niet weg is of steeds maar blijft terugkomen is het goed om samen met de arts de oorzaak te achterhalen.