Gezondheid

Stoppen met roken zonder aankomen (10 tips)

stoppen met roken zonder aankomen

Stoppen met roken zonder aankomen, kan dat?

Als je rookt, heb je vast weleens geprobeerd te stoppen.

Op zichzelf is dit al een moeilijke opgave en de meeste mensen zijn er de eerste weken niet al te vrolijk door.

Maar wat er helaas nog bijkomt is dat je er vaak een paar kilo’s voor terugkrijgt.

Zeker als je aanleg hebt om sneller aan te komen, ben je tijdens het stoppen met roken extra gevoelig hiervoor.

In dit artikel herinneren wij je allereerst waarom het zo belangrijk is om te stoppen met roken.

We leggen uit waarom je meer kans hebt om aan te komen na het stoppen en geven je tot slot 10 tips om te stoppen met roken zonder aan te komen.

Aan sommige van die tips had je misschien zelf al weleens gedacht, maar je kunt hier wel elke dag even naar kijken als geheugensteuntje bij het stoppen.

Hang dit lijstje op je koelkast en laat ons jouw persoonlijke coach zijn!

Gezondheidsrisico’s van roken

Allereerst is het goed om je continu bewust te zijn wat roken met je lichaam en omgeving doet.

Dat wil je tijdens dat je nog rookt natuurlijk niet horen, maar als je wilt stoppen kan het helpen om dit in je hoofd te herhalen.

Door te roken pleeg je één van de meest verwoestende aanslagen op je lichaam.

Waarom? Hieronder even een opsomming van alle nadelen:

  • Rokers leven gemiddeld 10 jaar korter
  • Roken veroorzaakt vele soorten kanker waaronder longkanker en kanker in het hoofd-halsgebied
  • Roken veroorzaakt C.O.P.D. (vernauwing van de luchtwegen)
  • Met roken stijgt de kans op hart-en vaatziekten aanzienlijk
  • Je maakt meer kans op een beroerte
  • Roken is verslavend. Nicotine vernauwt de bloedvaten en zorgt voor een hoge bloeddruk
  • Je conditie verslechtert door roken
  • Je bent veel aan het hoesten
  • Je tanden en nagels verkleuren erdoor
  • Het haar wordt dunner
  • Je huid wordt grauw en veroudert sneller
  • Wonden genezen minder snel als je rookt
  • Roken geeft een vieze mondgeur en een deel van je smaakpapillen verdwijnt
  • Ziektes die vaker voorkomen bij rokers zijn onder andere: m.s., diabetes, maagzweren, verminderde vruchtbaarheid, acute leukemie, staar, Alzheimer en artritis
  • Roken kan zorgen voor overgewicht

Roken is ook niet prettig voor je omgeving: tegenwoordig roken andere mensen gelukkig meestal niet meer mee (tenzij je in huis rookt), maar je huis en kleren stinken enorm en die geur blijft hangen.

Lees ook: stoppen met roken: 10 tips van succesvol gestopte rokers

Milieubelasting door roken

Ook is roken erg slecht voor het milieu: behalve dat er elk jaar tonnen gif in de atmosfeer komen gaat er jaarlijks 10 miljoen hectare aan bos verloren voor de productie van rookwaren.

Tabaksplanten putten de bodem uit en er worden veel bestrijdingsmiddelen voor gebruikt.

Het drogen van tabak is verantwoordelijk voor 15% van de ontbossing (grotendeels regenwoud).

Sigaretten hebben ongeveer 25 jaar nodig om te verteren in het milieu.

Waarom kom je aan als je stopt met roken?

Onderzoek toont aan dat stoppen met roken vaak leidt tot gewichtstoename.

4 op de 5 mensen komen aan na het stoppen met roken. Gemiddeld komen zij tussen de 2,5 en 5,5 kilo aan.

Hoe meer de persoon rookte, hij meer hij of zij ook aankwam na het stoppen.

Bij het roken gaat het hart sneller kloppen waardoor je stofwisseling stijgt (niet op een goede manier!). Als dat wegvalt ga je weer terug naar je normale metabolisme en dan kan je dus aankomen.

Verder vermindert je eetlust door het roken. Als je stopt komt die, samen met je smaak, weer terug.

Nicotine heeft invloed op de aanmaak van het hormoon insuline. Het zorgt ervoor dat de glucose-stofwisseling en de vetstofwisseling niet goed meer werkt. Hierdoor produceer je minder van deze stof en verminderen de hongersignalen.

Nicotine maakt het stofje dopamine vrij. Dit geeft een gevoel van geluk. Als je dat niet meer voelt na het stoppen, is eten een logisch alternatief.

Verder mis je na het stoppen vooral de handeling van het roken.

Om die ruimte op te vullen, bijvoorbeeld tijdens het wachten of bij de koffie of de wijn, is het prettig om iets in je handen te hebben en naar je mond te bewegen.

Stoppen met roken zonder aankomen: 10 tips

Tip 1. 

Ga bewegen en sporten! 30 minuten per dag is voldoende. Of het nu wandelen (met de hond) is, of fietsen naar je werk, naar de sportschool of naar een sportclub: bewegen helpt je om eventuele extra kilo’s gelijk de das om te doen.

Bovendien maakt het het stofje dopamine vrij in je hersenen; hetzelfde geluk-stofje wat roken zo aantrekkelijk maakt. Als je conditie is verbetert door het stoppen met roken is het wellicht makkelijker om te gaan sporten.

Tip 2.

Probeer, hoe moeilijk ook, de verleiding van snacken te weerstaan. Haal om te beginnen al geen snacks in huis maar zoek in plaats daarvan naar gezonde snacks om wel het gevoel te houden dat je wat lekkers mag eten (dus niet gaan lijnen!).

Je mag elke dag bijvoorbeeld een stukje pure chocolade eten (wel met meer dan 70% cacao!). Ook rauwe noten zijn heerlijk, evenals rauwe groenten met een gezonde groentendip (yoghurt, knoflook, kruiden). Denk ook aan gedroogd fruit.

Havermout in de ochtend zorgt ervoor dat je langer een vol gevoel houdt.

Tip 3.

Vermijd alcohol. Alcohol triggert de zin in roken en eten. Het hoort voor je gevoel waarschijnlijk bij elkaar.

Als je minder remmingen hebt is het ook moeilijker om de sigaret te laten liggen óf wat lekkers erbij te pakken. Want van alcohol (wat op zichzelf al een dikmaker is) krijg je vaak trek in een vette (borrel)hap.

Ook met cafeïne moet je oppassen, want tijdens het roken wordt cafeïne minder snel opgenomen in het lichaam waardoor je er meer van kunt drinken.

Als je stopt met roken slaat de cafeïne dus in als een bom. Het gevoel dat je dan krijgt (trillerig, hartkloppingen) zal je gevoelsmatig willen sussen door het eten van suikerrijk voedsel. Niet handig bij het afvallen.

Tip 4.

Poets je tanden regelmatig of eet suikervrije kauwgom. Dat voorkomt snaaien.

Tip 5.

Voorkom dat je je verveelt. Verveling is één van de grootste triggers als het gaat om roken én eten. Dus zoek afleiding!

Als je op de bus aan het wachten bent en je hebt niks te doen, kun je bijvoorbeeld je nagels gaan vijlen; zo voorkom je dat je gaat snoepen als vervanging voor het roken.

Je kunt ook op zoethout kauwen. Zoethout is gezond en geeft ook verlichting als er veel slijm loskomt na het stoppen met roken.

En dan zijn er natuurlijk nog de e-sigaretten waar alleen waterdamp inzit (dus ook geen nicotine!). De handeling is er dan nog (en voorkomt snaaien), alleen zonder de schade!

Tip 6.

Houd het volgende in gedachten: op de lange termijn ben je qua gewicht beter af dan wanneer je zou blijven roken. Roken stimuleert namelijk de opslag van buikvet (visceraal vet). Dit kan leiden tot allerlei aandoeningen, waaronder diabetes type 2.

Een verstoorde hormoonhuishouding draagt hieraan bij. Je produceert bij het roken meer cortisol (stresshormoon) waardoor je lichaam meer vet gaat opslaan.

Tip 7.

Rokers gebruiken vaak meer saus, suiker, zout enz. omdat hun smaak niet goed werkt.

Als je gestopt bent met roken krijg je je smaak weer meer terug. Je kunt hier je voordeel mee doen!

Ga er eens op letten of je ook minder kant-en-klare sauzen en andere suikerrijke smaakmakers kunt gebruiken, of het zelfs helemaal kunt afschaffen.

Kook met verse kruiden en specerijen en verse groenten en geniet van de pure smaak. Maak sausjes zelf.

Dan zul je minder snel grijpen naar sauzen waar veel suikers inzitten die je dik maken.

Tip 8.

Maak weekmenu’s. Zo kun je van tevoren plannen wat je gaat eten en kun je je daar makkelijker aan houden.

Tip 9. Geef jezelf de tijd. Doe het stap voor stap. Het belangrijkste is het stoppen met roken. Focus je daar eerst op. Je lichaam heeft tijd nodig om hieraan te wennen.

Als je ondanks extra beweging en letten op wat je eet toch een paar kilo bent aangekomen, zal je lichaam hier ook weer in kunnen herstellen.

Tip 10.

Stoppen met roken geeft het effect van een nieuwe, frisse start. Gebruik die gedachte om in de flow te blijven van een gezonde leefstijl.

Samen streven we naar een optimale gezondheid!