Aandoeningen A-Z

Stijve nek verhelpen en voorkomen

stijve nek verhelpen

Wil jij een stijve nek verhelpen en voorkomen?

Een pijnlijke en stijve nek is een veelvoorkomend probleem.

Het lijkt een epidemie te worden in de westerse samenleving, waarin we vaak te lang en in een verkeerde houding zitten, staan en bewegen.

Nekklachten kunnen je enorm belemmeren in je dagelijkse leven. Je gebruikt je nek voortdurend dus pijn is lastig uit te schakelen.

Je hebt bij een stijve nek moeite met het buigen en draaien van je nek. De pijn loopt vaak door naar de schouders, armen en rug, maar het hele lijf kan er uiteindelijk mee belast zijn.

Daarbij kun je last hebben van een zwaar gevoel in je hoofd en achter je ogen, hoofdpijn, koorts, vermoeidheid, vlekken voor je ogen, duizeligheid, misselijkheid en je kunt allerlei griepklachten hebben.

Met name ’s ochtends komt een stijve, pijnlijke nek regelmatig voor.

De nek is een gevoelig kruispunt van zenuwen, spieren, gewrichten, 7 nekwervels met daartussen tussenwervelschijven (schokdempers), wervellichaampjes en het ruggenmerg.

Een stijve nek verhelpen en voorkomen op een veilige, doeltreffende manier is waar het om gaat in dit artikel.

Steek je nek uit en laat je informeren!

Lees ook: pijn tussen de schouderbladen

Stijve nek verhelpen en verlichten

Een incidentele, acute stijve nek gaat meestal vanzelf weer over.

Toch is het erg belangrijk om snel de pijn te verzachten en de oorzaak gelijk aan te pakken om te zorgen dat de klachten niet chronisch worden. Ook wanneer de pijn maar mild is.

Je kunt je nekspieren losmaken en oprekken met oefeningen. Er zijn talloze simpele oefeningen te vinden op het internet die zo een stijve nek verhelpen. Doe dit altijd met beleid, dus zeer voorzichtig.

Draai bijvoorbeeld heel langzaam rondjes met je hoofd of pak met je hand je hoofd voorzichtig beet en verleng je nekspieren aan de achterkant en ook aan de zijkanten van je nek. Dit kan ook gewoon vanuit je bureaustoel!

Ga voor een nekmassage langs bij een vakkundige masseur en / of masseer je nek en schouders zelf voorzichtig. Een massage-apparaat of massagestoel werken eveneens goed.

Er zijn vele crèmes en gels op de markt die de pijn stillen en ontstekingsremmend zijn.

Pijnstillers, van paracetamol tot zwaardere varianten doen uiteraard ook hun werk maar bedenk je wel dat je hierdoor niet de oorzaak van de pijn wegneemt.

Het warm houden van de nek zal de pijn zeker verlichten en vaak de stijve nek verhelpen. Gebruik hiervoor een hotpack of neem een warm bad.

Hoe lang houdt een stijve nek aan? Dat is afhankelijk van de oorzaak en ernst van de klachten. Je zult je bij een stijve nek soms wel 2-3 dagen rustig moeten houden (wel voorzichtig blijven bewegen).

Stijve nek voorkomen

Een verhoogde spierspanning, verzuring van de spieren en / of een slechte doorbloeding zijn vaak de oorzaken van acute nekklachten zoals een stijve nek. Deze zorgen voor verkramping van de nekspieren.

Soms kan je nek ook vast komen te zitten doordat je een spier verrekt hebt door bijvoorbeeld een snelle, onverwachte beweging te maken of een inspanning te verrichten waarbij je je nek overbelast hebt, zoals een plafond schilderen.

Nekpijn, schouderpijn en hoofdpijn hebben veelal ook te maken met stress. De spanning kan zelfs vanuit je gezicht (kaken, gefronste wenkbrauwen) doorlopen naar je nek.

De zithouding is een grote boosdoener als het gaat om nekklachten, zoals bijvoorbeeld RSI.

Zit niet te lang in één houding maar verander regelmatig van houding. Let er tijdens je werkhouding (op kantoor) op dat je ieder half uur even opstaat en rekt en strekt.

Een goede bureaustoel en juiste afmetingen in verhouding tot je bureau zijn cruciaal. Je stoel moet bijvoorbeeld zo staan dat je met je voeten plat op de grond kan. Tegenwoordig is staand werken heel populair. Hoe dan ook is het belangrijk dat je niet gaat hangen en je nek teveel naar voren of achteren buigt.

Dit laatste gebeurt maar al te vaak wanneer je je mobiele telefoon gebruikt. Let eens wat meer op je houding op deze momenten; zo kun je een stijve nek verhelpen.

Dat je voldoende zult moeten bewegen (specifiek ook je nek) om je lichaam te wapenen tegen vastzittende spieren is vanzelfsprekend.

Doe de nekoefeningen niet alleen wanneer je al pijn hebt maar ook preventief. Maak het onderdeel van je dagelijkse routine; met name na het opstaan en voor het slapen gaan.

Het versterken van je rugspieren en buikspieren met krachtoefeningen, zodat je nek niet al het werk hoeft te doen, is eveneens slim als je een stijve nek verhelpen wilt.

Ben je veel onderweg of reis je veel? Koop dan een nekkussentje.

Bij tocht of kou is het belangrijk om je nek goed warm te houden met een lekkere sjaal.

Om een stijve nek na het slapen te voorkomen is een goede kwaliteit kussen en matras voor de juiste ondersteuning van je wervelkolom nodig. Laat je informeren bij een speciaalzaak. Wanneer je ergens gaat logeren of op vakantie gaat, neem dan je kussen mee.

Voldoende nachtrust is sowieso goed voor het herstel van je spieren en gewrichten en bij vermoeidheid zul je ook sneller inzakken tijdens het zitten, staan of lopen.

Hormonale schommelingen kunnen zorgen voor een stijve nek. Zwangere vrouwen hebben er bijvoorbeeld veel mee te maken.

Bij griep en koorts is een stijve nek een veelvoorkomende klacht. Om een stijve nek te verhelpen moet je zorgen voor een goede weerstand .

Stijve nek verhelpen door diverse behandelingen

Specialisten kunnen je advies geven hoe je op een veilige manier jouw lichaam kunt gebruiken om jezelf soepeler en sterker te maken en je nekspieren te trainen.

Een fysiotherapeut kan je masseren en oefeningen geven. Populaire behandelingen zijn ook dry needling en triggerpoint therapie (bij spierknopen).

Dit werkt eveneens goed bij verschillende soorten hoofdpijn, zoals spanningshoofdpijn, die ontstaat door een verhoogde spierspanning van de nek en schoudergordel.

Een chiropractor kan je stijve nek verhelpen door de mobiliteit van je gewrichten te verbeteren.

Alternatieve behandelingen

Veel mensen hebben baat bij alternatieve behandelingen zoals osteopathie, cranio-sacrale therapie, haptonomie en acupunctuur.

Om je lichaamshouding te verbeteren kun je ook eens een afspraak maken bij een Mensendieck therapeut.

Een bewegingsleer als yoga en Pilates zijn zeer goed tegen nekklachten en om stress te verminderen!

Probeer ook eens floating (gewichtsloos drijven op zout water), een bezoek aan de (infrarood) sauna en wisseldouches voor een goede doorbloeding van de nekspieren. Zo kun je een stijve nek verhelpen.

Lees ook: yoga voor beginners

Stijve nek verhelpen en voorkomen met goede voeding

Goede voeding is belangrijker dan je denkt wanneer het gaat om de gezondheid van je spieren en gewrichten.

Je kunt je lichaam ontzuren (wat verzuring van je spieren tegengaat) met een alkaline dieet. Dit bestaat onder andere uit het eten van meer groenten en minder suikers en dierlijke vetten.

Bekende ontzurende middelen zijn: appelazijn, citroen, baking sodaontzurende kruidenthee en druppels.

Probeer meer magnesiumrijke voeding te eten of magnesium supplementen te slikken. Het is namelijk een natuurlijke spierontspanner en kunt daarmee een stijve nek verhelpen.

Ernstigere oorzaken van een stijve nek

Een stijve nek kan veel verschillende oorzaken hebben: RSI, een beknelde zenuw, een verschoven wervel, een wervel-inzakking, versleten wervels of uitstulping van de tussenwervelschijf (een nekhernia).

Hierbij ontstaan meestal chronische klachten die door een specialist behandeld moeten worden.

Veel patiënten met (cervicale) artrose (een reumatische aandoening) en artritis (ontsteking van de gewrichten) hebben last van een stijve nek.

Gewrichts- en spierpijn kan ook veroorzaakt door bijwerkingen van zware medicijnen.

Bij met name kinderen en jong volwassenen komt de aandoening torticollis (scheefhals of draaihals) voor. Dit is een aandoening waarbij de nek niet vrij kan worden bewogen door scheefstand van de hals. Bij torticollis spasmodica is de spierspanning in de nek niet in orde.

Wanneer direct een arts waarschuwen bij acute stijve nek?

De alarmbellen moeten gaan rinkelen wanneer er naast een stijve nek sprake is van de volgende symptomen:

  • Aanhoudende hoge koorts, vlekjes op de huid, veel hoofdpijn, minder drinken, suf en zwak gevoel. Je kunt dan te maken hebben met hersenvliesontsteking
  • Na een aanrijding, plotselinge klap of val last hebben van onder andere hoofdpijn, tintelende handen, wazig zien, duizelig zijn en oorsuizen. Je kunt dan te maken hebben met een whiplash
  • Nekkraken, gewrichtspijn, zweten, kring op huid, griepverschijnselen. Je kunt dan te maken hebben met de ziekte van Lyme
  • Kleine paarse vlekken aan de bovenkant van de mond, rode uitslag, koude rillingen, pijn achter de ogen. Je kunt dan te maken hebben met de ziekte van Pfeiffer