Gezonde Voeding

Spirulina

spirulina

Spirulina is het neusje van de zalm als het gaat om superfood.

In de pure vorm is het één van de oudste levensvormen hier op aarde, zo’n 3,6 miljard jaar oud.

Het wordt gezien als een super geneeskrachtig voedingssupplement en is zeer rijk aan proteïne, vitamines en mineralen.

Astronauten eten dit algen-extract in de ruimte omdat het zo voedzaam is.

Veel mensen wennen niet makkelijk aan de smaak maar voelen zich duidelijk wel veel energieker door inname van dit poedertje of pilletje.

In dit artikel bespreken we wat spirulina voor jou kan betekenen.

Net als alle superfoods kun je het een tijdje uitproberen en ervaren wat het voor je doet.

Lees verder en ontdek de vele gezondheidsvoordelen!

Wat is spirulina?

Spirulina (Arthrospira) is een spiraalvormige micro-algenvorm uit zout water. Eigenlijk is het een bacterie; een ééncellig organisme dat ook wel bekend is onder de naam cyanobacterie.

Algen groeien mede door invloed van de zon. Door het zonlicht krijgt spirulina ook de bekende blauw-groene kleur.

De ‘plant’ heeft zich in zijn lange bestaan steeds weten aan te passen aan zijn omgeving. Het komt van nature vooral voor in mineraalrijke meren in Mexico en Afrika en is in de geschiedenis al door veel culturen omarmd.

Tegenwoordig wordt spirulina commercieel gekweekt in zoutwater-bassins (met name in Noord-Amerika en Azië) en worden er poeders van gemaakt en pillen van gedraaid.

Vanwege de hoge dosis aan belangrijke voedingsstoffen komt er steeds meer vraag naar deze superfood. Er wordt per jaar zo’n 3000 ton gekweekt.

Rijk aan voedingsstoffen

  • 11 verschillende vitamines (waaronder B12)
  • 8 essentiële aminozuren
  • Een zeer hoge dosis proteïne (eiwitten)
  • Anti-oxidanten (o.a. chlorofyl, fycocyanine en bètacaroteen)
  • Onverzadigde vetzuren (Omega 3)
  • Essentiële mineralen (o.a. magnesium, fosfor, ijzer, zink en calcium)
  • 96 spoorelementen

Een voordeel van spirulina is dat de voedingsstoffen zeer goed opgenomen worden door het lichaam.

11 Vitamines

  1. Vitamine A
  2. Vitamine B1
  3. Vitamine B2
  4. Vitamine B3
  5. Vitamine B6
  6. Vitamine B9/B11
  7. Vitamine B12
  8. Vitamine C
  9. Vitamine D
  10. Vitamine E
  11. Vitamine K

Vitamine B9 (of de vroegere naam B11) is de benaming van foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk voor een goed fuctionerend zenuwstelsel.

Als je zwanger wilt worden word je geacht dit te slikken om afwijkingen aan de vrucht (zoals een open ruggetje) te voorkomen. Spirulina is overigens geen vervanger voor de foliumzuur voor of tijdens de zwangerschap!

Hoogste dosis proteïne (eiwitten)

Spirulina is de meest eiwitrijke voeding ter wereld. Er zit dus relatief veel meer proteïne in dan bijvoorbeeld in een ei. Een ei bestaat uit ongeveer 10% proteïne en spirulina bestaat uit zo’n 60 tot 70% proteïne.

In veel producten zitten eiwitten. Je kunt mager vlees (27% eiwitten), zuivel of vis nemen om de hoeveelheid proteïne in je voeding te verhogen. Spirulina is een goede keus, zeker voor vegetariërs, veganisten en mensen met een lactose-intolerantie.

Alle voordelen van spirulina op een rijtje

  • Misschien wordt spirulina wel dé voedingsbron van de toekomst. Het is gemakkelijk te verkrijgen zonder dat het de grond volledig uitput.
  • Het zou mogelijk kunnen helpen bij hongersnood. In Tsjaad is het al gebruikt door er koek en brood mee te maken.
  • Spirulina geeft je een energieboost.
  • Onder andere de stof chlorofyl in spirulina kan een bijdrage leveren aan het ontgiften van je lever. Spirulina bevat eveneens sterke anti-oxidanten (zoals fycocyanine) die kunnen helpen gifstoffen en vrije radicalen uit je lichaam te verwijderen. Anti-oxidanten beschermen de cellen tegen schadelijke invloeden.
  • Het wordt eveneens gebruikt om het lichaam te ontzuren. Algen behoren tot de basische voeding (het tegenovergestelde van zure voeding). Je kunt de zuur-base verhouding in je lichaam daarmee weer in balans krijgen.
  • Het zou het lichaam beschermen tegen nierschade, bijvoorbeeld nierschade die kan voortkomen uit bijwerkingen van bepaalde medicijnen.
  • De plant wordt ingezet in geval van bloedarmoede tijdens de zwangerschap.
  • De hoge concentratie eiwitten en het element jodium kan de schildklierwerking en stofwisseling in je lichaam enorm bevorderen. Ook wordt je bloedsuikerspiegel gestabiliseerd. Beide factoren dragen bij als je wilt afvallen.

Waar koop ik spirulina?

Spirulina is (online of in de winkel) te koop bij gezondheidswinkels en drogisterijen. Let goed op de kwaliteit want er is veel minderwaardige spirulina op de markt.

Met biologische, zuivere spirulina heb je de meeste kans op een gezond product. Er hoeven dus geen kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen of bind-/vulmiddelen in te zitten.

Het is belangrijk dat de teelt onder goede controle staat. Er moet voldoende zon aanwezig zijn bij het kweken en het water moet van goede kwaliteit zijn; liefst gefilterd.

Sproeiverdamping is een goed droogproces waarbij alle voedingsstoffen bewaard blijven.

Vaak wordt spirulina ingenomen in combinatie met chlorella, de zoetwater alg. De algensoorten lijken veel op elkaar wat betreft gezondheidsvoordelen. Spirulina bevat echter jodium en Chlorella nagenoeg geen jodium.

De prijzen zijn zeer variabel. Het is het geld waard om voor goede kwaliteit te kiezen, maar het kan geen kwaad om even wat prijzen te vergelijken.

Gebruik en dosering

Het meest bekend zijn de pillen en de poeders. De pillen kun je elke dag slikken waarbij gebruikelijk is om een consumptie aan te houden van ongeveer 10 tot 20 gram per dag.

Afhankelijk van de dosering per supplement kan dat betekenen dat je wel 10 supplementen per dag kan slikken.

Neem de supplementen liefst zo’n 30 minuten voor de maaltijd met water in.

Wanneer je veel sport of intensief beweegt kun je dit verhogen naar zo’n 30 tot 60 gram. Er wordt gezegd dat er eigenlijk geen bovengrens is maar bouw het wel rustig op en voel goed aan hoe je lichaam op spirulina reageert.

Het poeder kun je gebruiken bij het bakken van brood of bijvoorbeeld (boekweit)pannenkoeken. Doe een eetlepel spirulina poeder door je meel. Je kunt het ook prima toevoegen aan je (groene) smoothie of sap. Of vermeng de poeder eens door een dressing of de guacamole!

Bewaar het potje op een koele, droge plaats (niet in de koelkast).

Zitten er ook nadelen aan spirulina?

Sommige mensen zijn niet enthousiast over spirulina. Dit zijn de redenen hiervan:

  • Het gebruik kan bijwerkingen geven. We komen veel verhalen tegen van mensen waarbij spirulina op de darmen werkt.
  • Het is behoorlijk duur.
  • De geur en smaak zijn erg apart; laten we maar zeggen: niet voor iedereen.
  • Bij mensen met een schildklierziekte kan het gebruik problemen geven.
  • Er is weinig tot geen kwaliteitscontrole op het product. Bij de productie zou er bijvoorbeeld nitraat toegevoegd worden om de groeisnelheid te verhogen. Nitraat wordt langzaam omgezet in nitriet. Nitriet kan er voor zorgen dat belangrijke goede bacteriën gedood worden.
  • Chlorella zou vele malen gezonder zijn dan spirulina.