Gezonde Voeding

Seizoensgroenten: zomergroenten

zomergroenten

Eet jij in de zomer voornamelijk zomergroenten? Of wil je dat misschien meer gaan doen?

In dit artikel lees je welke seizoensgroenten zomers zijn.

Bovendien kom je te weten welke groenten bepaalde gezondheidsvoordelen hebben.

En komt dit je bekend voor:

Je staat in de supermarkt voor het groenteschap en vraagt je af wat je in vredesnaam nu weer moet gaan klaarmaken voor het avondeten.

Je hebt je misschien voorgenomen om groenten niet te zien als noodzakelijke bijkomstigheid binnen de maaltijd, maar om de groenten de ‘hoofdmoot’ te maken waarop je je maaltijd baseert.

Eerst het soort groente kiezen, en daarna kijken wat daar bij past (bijvoorbeeld rijst, zoete aardappelen of quinoa en een stukje vlees of een vegetarisch-product).

Dan is het goed om te weten wat er zoal mogelijk is op dit gebied.

Tegenwoordig is bijna alles het hele jaar door verkrijgbaar, maar als je voor vers en milieuvriendelijk gaat, én de Nederlandse boeren een plezier wilt doen, ga dan voor seizoensgroenten.

Seizoensgroenten: Zomergroenten

In dit artikel lees je meer over Zomergroenten. We gaan met name dieper in op typische zomergroenten.

Dat wil zeggen: groenten die bijvoorbeeld uitsluitend in dit zomerseizoen verkrijgbaar zijn en in Nederland worden geteeld dan wel speciaal in de zomermaanden worden geïmporteerd uit het buitenland.

Misschien leer je zelfs wel groenten kennen waar je het bestaan niet van wist, of waarvan je niet wist wat je er allemaal mee kan.

En natuurlijk kom je te weten wat deze groenten allemaal voor je gezondheid doen en hoe zij ervoor kunnen zorgen dat je strak in je vel zit tijdens het zonnen!

Asperges

Mei en juni zijn de maanden bij uitstek voor het eten van asperges. De witte asperges worden in Nederland geteeld.

Het is belangrijk om ze goed te schillen. Je kunt de asperges naar gelieve traditioneel klaarmaken met boter, ham en een eitje. Asperges zijn o.a. goed voor de nieren, hebben een kankerwerende werking en zijn bloedzuiverend. En het is bovendien een ‘afrodisiacum’…

Gevarieerde salade

Na een zomerse dag is een frisse, rijk gevulde salade altijd een goede keuze. Er zijn vele slasoorten en de meeste daarvan zijn het hele jaar verkrijgbaar. Denk aan botersla, eikenbladsla, frisée en kropsla.

Je kunt heerlijk variëren met slasoorten en ze bevatten nauwelijks calorieën. Echte zomer-slasoorten, die vaak uitsluitend in Nederland geteeld worden in dit seizoen, zijn:

  • bataviasla
  • ijsbergsla
  • lollo biondo en lollo rosso
  • romanasla
  • rucola

Eet sla niet elke dag; er zit veel nitraat in wat bij langer bewaren ongezonde eigenschappen heeft. De combinatie met vis (uitgezonderd zalm en makreel) en nitraatrijke groenten is ook af te raden.

Veel slasoorten bestaan echter wel voornamelijk uit water. Hoe donkerder de sla, hoe gezonder. De open, donkere bladeren bevatten de meeste antioxidanten en goede voedingsstoffen.

Het is daarom aan te raden om andere groenten toe te voegen aan je salade. Deze kunnen ook prima rauw gegeten worden. Hierbij een paar zomerse opties:

  • Spinazie; zoveel gezonde eigenschappen dat het teveel is om op te noemen. Rijk aan vitaminen en mineralen zoals ijzer en fosfor. Zeer geschikt voor zwangere vrouwen.
  • Kiemen, zoals alfalfa, tuinkers en broccolizaad. Kiemen zijn zeer gezond, ze bevatten veel antioxidanten, vitaminen en mineralen die het verouderingsproces vertragen. Het immuunsysteem en de spijsvertering worden ondersteund.
  • radijsjes; weinig calorieën, maar erg gezond. De ‘anti-kanker groente’ wordt hij genoemd. Ook goed voor de nieren, het hart en de darmen.
  • (roma-)tomaten; tomaten bevatten veel vitamine C en hebben weer die kankerwerende eigenschappen. Ook goed tegen trombose en ontstekingen.

Groenten die het hele jaar door vers verkrijgbaar zijn, en ook lekker in de salade zijn, zijn bijvoorbeeld bleekselderij, bosui, paddenstoelen, paprika, taugé, witlof en prei.

Uit het buitenland wordt het hele jaar artisjok, avocado, sugarsnaps en zoete aardappel geïmporteerd.

Zomerse inspiratie

We kunnen de zomergroenten verdelen in twee categorieën:

Categorie 1

Groenten die in Nederland zelf gekweekt/geoogst worden, uitsluitend in de zomermaanden, en die daarbuiten in principe niet of niet vers verkrijgbaar zijn. Echte Hollandse groenten dus! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Andijvie; mits kort gekookt (5 minuten) blijven er veel vitaminen bewaard. Met name vitamine K en A. Staat o.a. bekend om zijn goede werking voor de gal en de lever, en tegen artritis en acné.
  • Doperwten; hier zitten misschien iets meer calorieën in, maar er zitten zoveel vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen in dat het echt de moeite waard is om te eten. Doet het hart en de ogen goed.
  • Snijbonen; prima voor vegetariërs, zorgt voor sterke botten en een goede groente om snel een verzadigd gevoel van te krijgen, door de hoeveelheid vezels.
  • Tuinbonen; peulvruchten zijn rijk aan vitamine B. Ze zijn goed voor het brein en de caroteen is goed voor je huid.
  • Rabarber (geen fruit maar groente dus!); werkt o.a. goed tegen opvliegers. Werkt laxerend en maagversterkend en is goed tegen bloedarmoede. Beter niet eten als je last hebt van reuma, artritis, jicht en nierstenen.
  • Postelein; bevat meer omega3 dan visolie. Bevat veel vitamine A en ijzer. Wordt ook aangeraden voor mensen met ADHD en autisme.
  • Zeekraal (Zeeuwse groente, een soort zeewier met de smaak van groene asperges); bevat veel voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Verkrijgbaar bij de groenteman of viswinkel.

Categorie 2

Groenten die buiten de zomermaanden uit het buitenland worden geïmporteerd, maar in de zomer in Nederland worden gekweekt/geoogst.

Het hele jaar verkrijgbaar, maar in de zomermaanden net een tikkie verser en milieuvriendelijker. Denk aan:

  • Courgette; boordevol vitamine C en A, goed voor je ogen en de prostaat. Dit soort groenten kan diabetes type 2 helpen voorkomen. Koop het liefst biologische courgette, die zijn onbespoten.
  • Venkel; traditioneel medicijn tegen oogziekten en spijsverteringsproblemen. Goed voor vrouwen die borstvoeding geven. Verder zorgt de anijssmaak voor een frisse adem.
  • Haricots Verts en peultjes; laag in calorieën; vol vezels en voedingsstoffen.

Een groentesoort die alleen in de zomermaanden geïmporteerd wordt is okra. Okra is een Arabische plant waarvan de smaak wat wegheeft van die van sperziebonen.

Okra bevat veel vitamines. Kan zowel gekookt gegeten worden (bijvoorbeeld met couscous of in de soep) als koud in een salade.

Dressings en sauzen

Echt verse, niet doorgekookte groenten hebben van zichzelf genoeg smaak. Kruiden en wellicht een toefje knoflook eroverheen, en je hoeft in wezen niets toe te voegen.

Veel mensen willen toch een dressing of saus over hun groenten. Probeer dan kant-en-klare sausjes te vermijden. Daar zitten vaak veel conserveringsmiddelen, suikers en zout in.

Veel mensen snappen niet waarom ze aankomen. Ik eet toch vaak gezonde salades? De dressing kan de boosdoener zijn.

Je kunt heel gemakkelijk en snel een vinaigrette maken van olijfolie, balsamico-azijn, zout en peper. Daaraan kan je eventueel een beetje mosterd en honing, of een scheutje yoghurt toevoegen.

Ook geitenkaas is lekker fris bij je groenten, evenals een pestosausje of een pasta van peulvruchten.

Zoals je wel gemerkt hebt zijn groenten een natuurlijk medicijn tegen alle denkbare klachten en ziekten. Daarom is het belangrijk om je erin te verdiepen. Het houdt  je fit en levenslustig.

Ik wens je veel plezier met het (her)ontdekken van nieuwe groenten en combinaties deze zomer. Zelf heb ik in ieder geval trek gekregen bij het schrijven van dit artikel!