Gezond Afvallen Gezonde Voeding

Sapvasten: ontgiften & afvallen met een sapvastenkuur

sapvasten

Sapvasten is een effectieve manier om je lichaam te detoxen (ontgiften).

Wel is het belangrijk dat je de ‘spelregels’ kent.

Je wilt uiteraard op een gezonde, verantwoorde manier te werk gaan.

In dit artikel nemen we jou mee in de wereld van het sapvasten en laten we zien wat de gezondheidsvoordelen zijn.

Even helemaal resetten en loskomen van alle bewerkte, ongezonde voeding waar je, misschien ongewild, ten prooi aan valt.

Doe dit eventueel samen met je partner, een vriend(in) of familie en motiveer elkaar, met name om die eerste dagen door te komen.

Lees verder en zet de slow juicer maar vast klaar!

Wat is sapvasten?

Sapvasten is een manier om te ontgiften. Je onthoud je in dit geval niet compleet van eten maar wel van vast voedsel.

Je doet dit voor een bepaalde periode, meestal een week.

Een sapvastkuur kun je zeker een paar keer per jaar doen.

Bewerkt voedsel, zoals koekjes, snacks, ontbijtgranen, kant- en klaarmaaltijden en frisdranken zorgen voor een verstoring van je spijsverteringssysteem. Afvalstoffen bouwen zich op in je lichaam.

Door het sapvasten kan je lichaam voor zover mogelijk herstellen.

Ook drink je in deze periode sowieso geen alcohol, wat ook voordelig is.

Een sapvast-kuur zorgt er dus voor dat je darmen schoon zijn, onder andere door de hoeveelheid vezels die in groenten en fruit zitten (en dus niet per se alleen in brood!).

En je darmen zijn natuurlijk de basis voor jouw gezondheid!

Lees ook: je lichaam detoxen op een natuurlijke manier

De gezondheidsvoordelen van sapvasten

sapvastenkuur sapjes

Bewerkte en suikerrijke voeding kan behalve een verstoorde spijsvertering veel meer schade aanrichten aan je lichaam.

Denk maar aan het dichtslibben van je aders, de vervetting van je lever en aantasting door je nieren door voeding waar veel tafelzout in zit verwerkt.

Je kunt met het sapvasten bereiken dat je bepaalde klachten aanpakt waar je in het dagelijks leven last van hebt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Futloosheid
  • Vermoeidheid
  • Neerslachtigheid
  • Overgewicht
  • Een onzuivere huid
  • Huidallergieën
  • Voedselallergieën
  • Diarree of obstipatie / een opgeblazen gevoel
  • Zure oprispingen
  • Hoofdpijn
  • Tandvleesproblemen en aften
  • Slaapproblemen

Waarschuwing voorafgaand aan het sapvasten

Niet iedereen kan zomaar beginnen met sapvasten.

De eerste dagen kun je je wat zwak voelen vanwege het gebrek aan vast voedsel.

Ben je zwanger, heb je diabetes, heb je ondergewicht of doe je aan topsport dan kun je beter met een voedingsdeskundige kijken of dit een goede keuze is voor jou.

Of dat bijvoorbeeld bepaalde aanvullingen op de sappen essentieel zijn voor jouw gezondheid (bijvoorbeeld eiwitten bij topsport en foliumzuur tijdens de zwangerschap).

In bepaalde situaties is het niet verstandig om hieraan te beginnen, of alleen onder streng toezicht van een arts.

Beginnen met sapvasten

Probeer een week voor het sapvasten al te gaan afbouwen met het eten van snelle suikers, granen, vlees, zuivel, koffie en alcohol.

Tijdens de kuur drink je alleen sappen, liefst van biologische producten.

Drink liefst zelfgeperst sap. Gebruik daarvoor een blender, slow juicer of sapcentrifuge.

Let op! Het is sterk af te raden om alleen maar fruitsappen te drinken. Je krijgt dan teveel suikers binnen. Fruitsuikers weleens waar, maar het zijn nog steeds suikers.

Het is de bedoeling dat je ook veel groenten binnenkrijgt.

Voor de smaak is het uiteraard prettig om groenten en fruit met elkaar te mixen, omdat de smaak van rauwe groenten voor veel mensen wel erg sterk is.

Met een banaantje of avocado erdoorheen wordt deze smaak al een stuk zachter.

Laat de sap ook niet te lang staan want dan wordt de groentensmaak sterker.

Ga geen honger leiden maar drink gewoon zoveel als waar jij behoefte aan hebt, mits een beperkte hoeveelheid fruit en een grote hoeveelheid groenten.

Je kunt lekker variëren met verschillende soorten groenten en fruit.

Aanraders op fruitgebied zijn onder andere:

  • Bananen
  • Avocado’s
  • Appels
  • Sinaasappels
  • Avocado’s
  • Kiwi’s
  • Bosvruchten
  • Ananas (vers)
  • Citroen
  • Druiven (met pit; die is gezond!)

Aanraders op groentengebied zijn onder andere:

  • Spinazie
  • Wortel
  • Bleekselderij
  • Boerenkool
  • Spruitjes
  • Komkommer
  • Postelein
  • Kiemen

Het is zeker aan te raden om tijdens de sappenkuur, maar eigenlijk ook daarbuiten, voedingssupplementen te slikken.

Denk dan aan vitamine D, magnesium, zink en visolie / krillolie / algenextracten.

Als aanvulling op de vruchten en de groenten die je binnenkrijgt kun je door de sap eventueel nog enkele andere ingrediënten mengen, zoals kruiden en specerijen.

Denk dan aan gember, peterselie, munt, koriander, basilicum, rode peper, kurkuma en Ceylon kaneel.

Verder drink je groene thee en / of kruidenthee, en water.

Na het sapvasten

Als je klaar bent met je sapkuur, probeer dan over een week tijd genomen je normale eetpatroon van vast voedsel weer langzaam op te bouwen.

Wacht vooral met vlees eten, want dat kan rauw op je dak vallen na het sapvasten.

Dit is een uitermate geschikt moment om slechte eetgewoonten helemaal af te zweren.

Bouw je sport intensiviteit weer rustig op.

Tips voor een goed verloop van het sapvasten

Plan het sapvasten in tijdens een rustige periode waarin je ook de mogelijkheden en middelen hebt om het uit te voeren.

Zeker de eerste dagen kun je je niet lekker voelen en dan is het niet handig als je net moet gaan verhuizen of in de topdrukte zit op je werk.

Houd er rekening mee dat je je in eerste instantie belabberd kan voelen tijdens het sapvasten. Je kunt je slap voelen, misselijk zijn, kramp in je buik hebben, pijnlijke spieren hebben, onrustig zijn en hoofdpijn hebben.

Dat betekent niet dat het niet goed is voor je lichaam. Het is simpelweg een reactie van je lichaam die als het ware aan het afkicken is van alle snelle suikers en bewerkte voeding.

Stop er dus niet mee tijdens de eerste paar dagen, dat is zonde! Na een paar dagen voel je je letterlijk en figuurlijk heel licht, helder en fris.

Ga niet te intensief sporten in deze periode. Let goed op waar je grenzen liggen anders kan het wellicht ineens zwart voor je ogen worden tijdens het trainen.

Je kunt eventueel wel proberen om eens te gaan sportvasten.

Blijf wel in beweging. Doe bijvoorbeeld rustige yoga en ga lekker buiten wandelen.

Probeer het sapvasten eens te combineren met meditatie of yoga.

Lees ook: yoga voor beginners

Het indammen van een teveel aan stress is altijd goed, maar sluit helemaal mooi aan op het idee van (sap)vasten als een periode van rust en bezinning.

Neem ook de tijd voor alle emoties die dit proces kunnen oproepen.

Voor wie graag toch net wat meer gezonde vetten wil binnenkrijgen kan zaden (chiazaad, hennepzaad, sesamzaad), pitten (zonnebloempitten, pompoenpitten, pijnboompitten) en kokosolie mengen door de sappen.

Heb je teveel moeite met sapvasten maar wil je het toch proberen om door te zetten?

Neem dan op de moeilijke momenten een handje ongebrande, ongezouten nootjes of een gekookt eitje.

Je houd je dan niet officieel aan de regels van het sapvasten, maar bent zeker goed bezig!