Gezonde Voeding

Rode smoothies

rode smoothies

In dit artikel gaan we het hebben over rode smoothies.

Eerder hebben we al geschreven over de gezondheidsvoordelen van groene smoothies.

De rode variant biedt weer andere voordelen en kan je lichaam een flinke gezonde boost geven.

En dan hebben we het er nog niet eens over hoe heerlijk dit rode sapje wel niet is.

We zullen je ook voorzien van een aantal heerlijke recepten die je doen watertanden.

Wat is eigenlijk een (rode) smoothie?

Een smoothie is een verfrissend drankje van vers fruit of verse groenten die in een blender gepureerd worden met een toevoeging van vocht, meestal water, yoghurt of melk.

Het lijkt ook soms een beetje op een milkshake. Je kan putten uit een enorme hoeveelheid producten om in je smoothie te stoppen.

Wees creatief en probeer gewoon eens wat uit. Je hebt alleen een keukenmachine zoals een staafmixer of blender nodig. En geloof me, soms is de smaak gewoon echt heel erg lekker, soms flink wennen en soms niet echt super.

Als je eenmaal verslaafd bent aan het maken en drinken van smoothies kun je ook eens overwegen om een slowjuicer aan te schaffen. Met deze machine kun je sap persen zonder dat de voedingsstoffen verloren gaan. De sapjes zijn dan meestal ook wat langer houdbaar.

De rode vruchtensmoothie 1.0

Het meest simpele recept van een rode vruchtensmoothie is het volgende:

Neem rode vruchtensoorten zoals aardbeien, framboos, rode besjes, cranberry’s en wat bramen, stop ze in de blender en voeg daar twee eetlepels magere yoghurt of kwark en wat crushed ijs aan toe. Laat de blender even kort draaien zodat de vruchtjes vermalen worden en het geheel een gladder resultaat geeft. Als de rode vruchtensmoothie te dun is naar jouw smaak kun je eventueel nog wat banaan toevoegen.

Je hoeft natuurlijk niet alle vruchten tegelijk te gebruiken. Kies bijvoorbeeld één, twee of drie soorten. Het is ook niet erg om eens wat ingevroren fruit te nemen. Dan kun je het crushed ijs weglaten.

De rode groentensmoothie 2.0

Een smoothie waarbij gebruik wordt gemaakt van rode groenten geeft niet alleen een mooi resultaat maar kan ook nog heel lekker smaken.

Rode biet smoothie

Rode biet geeft een mooie kleur aan je groentensmoothie. Neem hiervoor één of twee gekookte bietjes. Snij deze alvast in stukken, stop ze in de blender en voeg een halve banaan, wat rode paprika, amandelmelk en een paar blaadjes verse munt toe. Laat de blender zijn werk doen en klaar is je gezonde rode groenten smoothie.

Rode kool smoothie

Je kan ook rode kool gebruiken voor een smoothie en voeg daar dan wat stukjes appel en kaneel aan toe. Neem als vocht bijvoorbeeld water, amandel- of rijstmelk. Gebruik het liefst rauwe rode kool of kort gekookte kool.

Rode tomaat smoothie

Tomaten zijn heel geschikt voor een smoothie. Je kunt bijvoorbeeld tomaat, wortel en knolselderij gebruiken in je smoothie. De kleur zal meer naar oranje toe neigen als je veel wortel gebruikt.

In de tomaat zit meestal veel vocht dus je hoeft alleen maar een beetje water toe te voegen als het echt te dik is om te drinken. Een beetje tabasco kan de smaak behoorlijk oppeppen.

Gezonde smoothie

Het verschil tussen een gezonde en een ietwat minder gezonde smoothie zit hem natuurlijk in het feit dat de toegevoegde suikers en vetten er niet in gedaan worden.

Kies bijvoorbeeld voor amandelmelk, kokoswater of sojamelk in plaats van volle melk of room.

Gebruik eventueel Stevia als zoetstof in plaats van geraffineerde suiker.

Neem gewoon crushed ijs in plaats van roomijs.

De vervanger van de yoghurt of kwark kan beter een magere variant zijn.

De groene smoothie kan iets gezonder voor je zijn vanwege het bladgroen (chlorofyl). Doe in je rode smoothie een paar blaadjes spinazie of zoiets en je krijgt al meteen de voordelen. De lucht die je uitademt wordt frisser. Bacteriën die voor een slechte adem zorgen worden vrijwel direct geneutraliseerd. Je krijgt ook meer energie en bent beter bestand tegen ziektekiemen.

Neem niet elke dag dezelfde smoothie maar probeer flink te variëren. Hoe meer soorten groente en fruit je binnen krijgt, hoe beter het is voor je lichaam.

Let vooral op voor de hoeveelheid nitraat in je smoothies. Dit kan problemen geven bij mensen die er gevoelig voor zijn. Personen met een verminderd maagzuurgehalte kunnen beter producten met veel nitraat laten staan.

Daarom kan een gezonde rode smoothie als een goede vervanger worden gezien van de “machtige groene”.