Gezonde Voeding

Rauwe honing: waarom koudgeslingerde honing gezond is

rauwe honing

Rauwe honing is gezonder dan ‘gewone’ honing.

Het is zuivere honing, zoals de natuur het bedoeld heeft.

Het wordt ook wel ‘raathoning’ genoemd omdat het direct uit de honingraat komt.

Ook wordt het veel verkocht onder de naam ‘imkerhoning’.

Behalve dat rauwe honing een stuk gezonder is dan de reguliere honing is de smaak ook anders; volgens velen veel lekkerder dan bewerkte honing uit de supermarkt!

In dit artikel kom je meer te weten over wat nu precies het verschil is tussen de honing die we kennen uit de supermarkt en de rauwe, koudgeslingerde honing.

Lees verder en lik je vingers af bij dit vloeibare goud!

Honing en suiker

In honing zit veel suiker. Ondanks dat het een natuurproduct is, is het dus beter om er niet teveel per dag van te gebruiken.

Maar als je toch een zoetmaker wilt gebruiken, kies dan voor rauwe honing. Deze is een stuk gezonder dan welke soort suiker of zoetstof dan ook, maar ook gezonder dan bijvoorbeeld agavesiroop of ahornsiroop.

Rauwe, koudgeslingerde honing is vaak ook biologisch. Dat betekent dat de bijen alleen op biologische bloemen hebben gevlogen (voor zover je dat kunt nagaan). Nog een reden dus om deze in te slaan!

Hoe ontstaat honing?

Honing is een natuurlijke, zoete vloeistof die wordt geproduceerd door honingbijen.

De honingbijen, zo rond de 60.000 per bijenkorf, verzamelen nectar uit bloemen en dragen dit bij zich in hun honingmaag.

Aangekomen bij de bijenkorf spugen zij deze substantie uit in de honingraat. Door herhaaldelijk de substantie op te zuigen en weer ‘uit te spugen’ wordt er speeksel met lichaamseigen enzymen en goede bacteriën toegevoegd.

Vervolgens dekken de bijen de substantie toe met bijenwas (zodra het vochtgehalte laag genoeg is). Zo kunnen de jonge bijen hier hun voeding vandaan halen.

De substantie verdampt en verdikt vervolgens, waardoor er honing ontstaat.

Koudgeslingerde honing

koudgeslingerde honing

Honing wordt geslingerd om genoeg honing uit de raat te krijgen en deze vloeibaar te maken.

Koudgeslingerde honing wordt ook wel koudgeslagen honing genoemd.

Het honingraam wordt in een centrifuge geslingerd om de honing eruit te halen.

Het slingeren zelf gebeurt altijd koud. De naam ‘koudgeslingerd’ klopt dus eigenlijk niet.

Maar omdat honing de neiging heeft om te gaan kristalliseren, wordt deze daarna bij supermarkt-honing meestal verhit boven de 40 graden.

Hierdoor verdwijnen helaas vele waardevolle eigenschappen van de honing.

Het verhitten is eigenlijk niet nodig, maar vanwege de grootschalige productie van honing wordt het wel gedaan.

Daarbij vinden veel mensen het lastig als hun honing kristalliseerd.

Rauwe honing is dus onbewerkt omdat er geen verhitting heeft plaatsgevonden tijdens de bewerking ervan.

Daarnaast krijgen de bijen bij gewone honing vaak suikerwater te eten om het proces te versnellen.

Dit suikerwater vind je dan ook terug in de honing, ook al staat dat niet vermeld op de verpakking.

De gezondheidsvoordelen van rauwe honing

Rauwe honing is rijk aan essentiële mineralen zoals mangaan, ijzer, fosfor en koper.

Verder bevat het spoorelementen en vitamine B.

Ook zitten er levende enzymen in de honing, evenals aminozuren en fytonutriënten. Fytonutriënten zijn plantenbestanddelen die een positief effect hebben op de gezondheid.

De antioxidanten van al deze bestanddelen zorgen ervoor dat je lichaam beschermd wordt tegen vroegtijdige celveroudering.

Net zoals de jonge bijen in de bijenkast word jij bij het eten van de rauwe honing ook beschermd tegen schadelijke bacteriën, schimmels en virussen.

Rauwe honing is daardoor enorm goed voor het immuunsysteem.

Het helpt tegen allergieën, infecties en schimmels.

Het is goed tegen pijn in de keel.

Het verlaagt de bloeddruk en ondanks het hoge suikergehalte heeft het geen negatief effect op de bloedsuikerspiegel.

Ook krijg je er niet direct ‘cravings’ van; je hoeft niet gelijk het hele potje leeg te eten.

De honing werkt overigens ook goed om wonden mee te behandelen of een huidmaskertje van te maken, bijvoorbeeld om acné tegen te gaan.

Verschillende smaken honing

De smaak van rauwe honing is wat zachter dan die van reguliere honing.

Honing smaakt natuurlijk altijd weer anders. Het is afhankelijk van de soort planten, bloemen en bloesems die in de buurt van de korf groeien.

Zo bestaat er eucalyptushoning, kastanjehoning en heidehoning. Van licht fruitig tot zeer kruidig en krachtig.

Veel honingsoorten zijn gemaakt van een melange van verschillende soorten honing.

Wanneer de hoeveelheid stuifmeel voor een groot deel van één enkele soort bloem afkomstig is, spreken we van monoflorale honing.

Denk bijvoorbeeld aan lindebloesemhoning, vlierhoning, acaciahoning, tijmhoning, lavendelhoning en oranjebloesemhoning.

In Nederland zijn er niet veel grote velden met maar één bloemen- of plantensoort.

Een bekende en uiterst gezonde honingsoort is Manuka honing (en dan de rauwe vorm uiteraard). Dit is weliswaar geen honing van Nederlandse bodem, maar het is het neusje van de zalm wat betreft gezondheidsvoordelen.

Waar koop ik rauwe honing?

In de reguliere supermarkten kun je meestal geen rauwe honing krijgen, alhoewel het langzaam begint te komen.

Je kunt het beste een potje kopen in de natuurwinkel, online of direct bij een imker bij jou in de buurt.

Steun de honingbijen en imkers bij jou in de buurt. De kwaliteitseisen die in Nederland worden gesteld zorgen voor honing van hoge kwaliteit, dus het hoeft niet per se uit het buitenland te komen.

Rauwe, koudgeslingerde honing is wel een stukje duurder dan de bewerkte soort. Maar het is de prijs echt dubbel en dwars waard.

Rauwe honing gebruiken en bewaren

Kook de honing niet mee met gerechten! Anders gaan de levende enzymen verloren.

Laat eerst je thee afkoelen en voeg dan pas de honing toe.

Goede kwaliteit rauwe honing gaat op een bepaald moment kristalliseren, afhankelijk van het soort honing en de temperatuur waarop de honing bewaard wordt.

Sommige soorten honing gaan vrij snel kristalliseren en anderen, zoals bijvoorbeeld die van dennen- en eikensap, kristalliseren helemaal niet omdat er geen stuifmeelkorrels inzitten.

De stuifmeelkorrels in de honing vormen kristallen die de honing hard en korrelig maken.

Wanneer de honing gaat kristalliseren kun je deze weer vloeibaar maken door ‘m langzaam au-bain-marie op te warmen (tot 40 graden).

Je kunt de rauwe honing enkele jaren gebruiken, maar de hoeveelheid voedingsstoffen neemt wel langzaam af.

Bewaar de honing liefst in de kelder of opslagruimte; donker en niet te warm.

Wanneer geen rauwe honing eten?

Wanneer je allergisch bent voor stuifmeel (bij hooikoorts) kan je in bepaalde gevallen baat hebben bij het eten van rauwe honing.

Indien rustig opgebouwd, kan het meewerken aan vermindering van de klachten. Het hangt er dan wel vanaf voor wat voor pollen je precies allergisch bent.

Een allergische reactie kan bestaan uit kortademigheid, netelroos, zwellingen en een anafylactische shock (een heftige overgevoeligheidsreactie van het lichaam).

Ook zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de 1 jaar kunnen beter geen rauwe honing eten.

Mensen met diabetes wordt aangeraden om suikerhoudende producten met mate te eten.