Gezonde Voeding

Rauwe cacao nibs

rauwe cacao nibs

Wist je dat rauwe cacao nibs je energie geven en je kunnen helpen bij het afvallen?

Waarschijnlijk kende je de voordelen van pure chocolade al, maar wil je nog een stapje hoger klimmen op de superfood-ladder, dan kun je deze smaakvolle nibs eens proberen!

Rauwe cacao (nibs) is de puurste vorm van chocolade die je kunt consumeren.

Er wordt wel gezegd dat je er een natural high van krijgt!

Lees verder en ontdek de vele gezondheidsvoordelen van deze bitterzoete verleider.

Lees ook: waarom pure chocolade gezond is

Wat zijn rauwe cacao nibs?

Cacao groeit aan de theobroma cacao. De naam van deze boom betekent ‘voedsel van de goden’.

Al 3000 jaar geleden ontdekten de stammen van Meso-Amerika (met name Midden-Amerika), zoals de Maya’s en de Azteken, de gezondheidsvoordelen van cacao.

Cacao werd gebruikt als voeding, afrodisiacum (lustopwekker), medicijn en zelfs valuta.

Pas in 1657 werd cacao voor het eerst geschonken in Londen in een speciale chocolade winkel, maar in die tijd alleen nog voor de elite.

Cacao is een bron van natuurlijke, authentieke chocolade.

De zaden van het fruit van de cacaoboom (de cacaobonen) bieden een krachtig aroma.

Van het vetste gedeelte van de cacaobonen wordt cacaoboter gemaakt. Van het overblijfsel van de boon wordt rauwe cacaopoeder gemaakt.

Rauwe cacao nibs zijn geroosterde cacaobonen die vervolgens uit hun hulsje (kaf) zijn gehaald en in kleinere stukjes zijn gehakt.

Gezondheidsvoordelen van rauwe cacao nibs

rauwe cacao nibs gezond

Cacao stimuleert het zenuwstelsel op eenzelfde manier als cafeïne dat doet.

Organische rauwe cacao nibs bevatten unieke fytonutriënten (plantenstoffen die een geneeskrachtige werking hebben). Zo zitten ze boordevol zwavel, magnesium en fenylethylamine.

Deze stofjes zorgen onder andere voor meer alertheid en focus.

Ze verhogen je energielevel en dragen bij aan een uitstekende gemoedstoestand. Dat komt door de invloed van de cacao op de neurotransmitters (boodschapstofjes) in je hersenen.

Zo worden bijvoorbeeld stofjes als fenylethylamine aangemaakt; een adrenaline-gerelateerde stof.

Ook de neurotransmitter anandamide (AEA) die in cacao aanwezig is, geeft een euforisch effect, en wordt wel de ‘geluks-molecule’ genoemd. Het wordt wel vergeleken met het effect van marihuana. Er worden tegenwoordig zelfs speciale cacao ceremonies gehouden om dit gevoel te ervaren.

Magnesium in rauwe cacao nibs zorgt voor het goed functioneren van je spieren en zenuwen. Het hart, dat ook een spier is, blijft hierdoor een standvastig ritme aanhouden.

Cacao kan aandoeningen als pijn op de borst (angina pectoris) en jicht verlichten en de nier- en darmfunctie verbeteren.

Rauwe cacao nibs bevatten dankzij de fytonutriënten veel antioxidanten. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen die het verouderingsproces versnellen.

Antioxidanten helpen daarmee eveneens ontstekingen te voorkomen. Ontstekingen kunnen (relatief) onschuldig zijn, zoals bij een keelontsteking, maar kunnen ook levensbedreigend zijn.

Antioxidanten kunnen je beschermen tegen hartaandoeningen als coronaire hartziekten, slagaderverkalking en beroertes.

Ook producten zoals (groene) thee, groene bladgroenten, bosbessen en gojibessen bevatten antioxidanten. Maar rauwe cacao nibs spannen de kroon!

Het belangrijkste ingrediënt is echter de flavonoïden in de cacao; de organische verbindingen die de kleur geven aan een plant. Met name de flavonol (epi)catechine is zeer verdienstelijk voor de gezondheid.

Normale chocoladerepen, die van melkchocolade, missen dit gezonde nutriënt dat zo nuttig is voor ons lichaam.

Pure chocolade (minimaal 54% cacao) bevat echter wel epicatechine.

Uit onderzoek blijkt verder dat pure chocolade een gunstig effect heeft op de bloeddruk, de insuline-resistentie en de functie van de vaten en de bloedplaatjes.

Om deze effecten te bereiken moet de chocolade puur zijn. De meest pure vorm van cacao is de vorm die het dichtst bij de cacaoboon ligt en zo min mogelijk bewerkt is. Pure cacao nibs zijn hier een uitstekend voorbeeld van.

Rauwe cacao nibs bevatten veel ijzer. Ijzer gaat bloedarmoede tegen door de rode bloedcellen te voorzien van zuurstof. Veel mensen krijgen in hun leven te maken met bloedarmoede. Je kan je hierdoor vermoeid en futloos voelen.

In de nibs vind je ook polyfenolen (chemische verbindingen in planten). Deze stofjes gaan onder andere diarree tegen. De flavonoïden gaan daarbij de ophoping van vloeistof in de dunne darm tegen; de boosdoener van diarree.

Rauwe cacao nibs helpen bij het afvallen

Rauwe cacao kan je helpen bij de vetverbranding.

Het speelt een belangrijke rol in het vetmetabolisme (stofwisseling).

De vezels in rauwe cacao nibs geven je snel een voldaan gevoel.

Ze bevorderen je spijsvertering en voorkomen een opgeblazen gevoel en constipatie.

Verschil tussen rauwe cacao en bewerkte cacao

Er bestaat een verschil tussen rauwe cacao en bewerkte cacao.

Aan bewerkte cacao is suiker toegevoegd. Het is bovendien verhit waardoor de voedingsstoffen voor een deel verloren zijn gegaan. Deze cacao valt daarom niet onder de noemer rauw voedsel (raw food).

Rauwe cacao bevat geen suiker. Het bevat meer voedingsstoffen omdat het niet verhit is.

De smaak is verschillend; bewerkte cacao is zoet gemaakt. Rauwe cacao heeft een sterke bittere smaak waar je wellicht even aan moet wennen.

Rauwe cacao nibs kopen

Je kunt rauwe cacao in nibs of poedervorm kopen bij de natuurwinkel of online en vaak ook in de grote supermarkten.

Rauwe cacao is duurder dan gewone cacao maar het is zeker de moeite waard om het eens te proberen.

Rauwe cacao nibs gebruiken

De smaak van de rauwe cacao nibs is chocolade-achtig, maar uiteraard een stuk minder zoet dan de melkchocolade die je misschien gewend bent.

Het smaakt bitter, en afhankelijk van de soort cacao kan het daarbij een noot-achtige of fruit-achtige smaak hebben.

Het is heerlijk in combinatie met baksels van meelsoorten als boekweit.

Maak bijvoorbeeld eens muffins of pannenkoeken en strooi er rauwe cacao nibs overheen.

In smoothies, door de havermout, quinoa (ontbijt), kwark of Griekse yoghurt zijn de nibs eveneens de kers op de taart.

Ook zijn ze lekker in combinatie met Ceylon kaneel, Kokos(nibs), banaan en Manuka honing. De nibs zijn geschikt voor veganisten want ze bevatten geen dierlijke vetten.

Van rauwe cacao nibs wordt ook wel cacao pasta gemaakt. De nibs worden dan langzaam verhit en gesmolten. De voedingsstoffen blijven zo nog intact.

Je kunt verrassend genoeg ook hartige gerechten verrijken met de nibs.

Voeg ze bijvoorbeeld eens toe aan een salade, chili of pastasaus (pas na het koken toevoegen).

Voor een optimale opname van de ijzerrijke nibs eet je er vitamine C rijke voeding bij, zoals citrusvruchten.

Risico’s rauwe cacao nibs

Heb je last van angstaanvallen, een angststoornis of slaapproblemen? Dan is het wellicht niet verstandig om veel cacao te consumeren. Net als cafeïne kan dit een versterkende werking hebben op je klachten.

Sommige mensen krijgen een allergische reactie op cacao. Zij krijgen het bijvoorbeeld benauwd of krijgen huiduitslag.