Gezonde Voeding

Waarom pure chocolade gezond is

pure chocolade

Chocolade-liefhebbers opgelet: pure chocolade is gezond!

Je hoeft je chocolade-verslaving niet op te geven.

Een hele reep naar binnen werken gaat dan wel te ver, maar een paar blokjes pure chocolade per dag kan niet alleen goed zijn voor je humeur, maar ook voor vele andere lichaamsfuncties.

In dit artikel leggen we uit hoe pure chocolade bijvoorbeeld het slechte cholesterol in je lichaam kan verlagen en hart- en vaatziekten kan helpen verminderen. En het helpt zelfs als je wilt afvallen.

Hiervoor moet je wel goed letten op onder andere de hoeveelheid cacao die de chocolade reep bevat.

Zet je tanden in dit smakelijke artikel!

Geluksstofjes

We weten allemaal dat chocolade je een prettig gevoel geeft (als je er niet allergisch voor bent natuurlijk).

Cafeïne en theobromine stimuleren bijvoorbeeld je zenuwstelsel. Overigens zijn dit kleine hoeveelheden waardoor je er niet hyper of erg nerveus van kunt worden, of verslaafd kunt raken aan de cafeïne.

Bij het eten van pure chocolade komt bovendien het geluksstofje endorfine vrij.

En in de chocolade zelf zit serotonine, dat werkt als een antideppresivum.

Zoals je misschien al wist bevat pure chocolade eveneens het liefdeshormoon fenylethylamine; hetzelfde hormoon dat je aanmaakt als je verliefd bent.

De geur van chocolade werkt rustgevend op je hersengolven, waardoor je in eenzelfde staat kan komen als die tijdens een meditatie.

Lees ook: Rauwe cacao nibs

Pure chocolade verlaagt het slechte LDL cholesterol

In 2010 is uit een onderzoek gebleken dat pure chocolade kan helpen om het slechte cholesterol LDL (lage dichtheid lipoproteïne) in je lichaam te verlagen en het goede cholesterol in je lichaam (HDL) te verhogen.

Een te hoog LDL cholesterol-gehalte is gevaarlijk voor de gezondheid. Vooral mannen lopen risico om hiermee te maken te krijgen.

Bij vrouwen staan hart- en vaatziekten op nummer 1 van doodsoorzaken in Nederland, dus voor hen is het eveneens enorm belangrijk om op hun cholesterol te letten. Iedere dag sterven er in Nederland gemiddeld 57 vrouwen door hartproblemen.

Vrouwen krijgen vaak andere signalen dat er iets mis is dan mannen. Problemen komen vaak op tijdens en na de overgang en worden soms verward met overgangsklachten.

Uiteraard kun je van pure chocolade eten alleen niet gezond blijven. Dit gaat altijd in combinatie met goede, uitgebalanceerde voeding, voldoende beweging, voldoende nachtrust, het beperken van stress en het vermijden van roken en alcohol.

Flavanolen in pure chocolade

Pure chocolade is goed voor het geheugen. Flavanolen (ook wel flavonoïden of vitamine P genoemd) die in pure chocolade te vinden is, zijn antioxidanten die het leeftijdsgebonden geheugenverlies kunnen verminderen.

Het gaat dan met name om mensen tussen de 50 en 70 jaar. Antioxidanten in cacao gaan zo het verouderingsproces tegen.

Flavanolen zorgen bovendien voor elasticiteit van de bloedvaten. Hierdoor stroomt het bloed gemakkelijker door de aderen. De kans op een hartaanval wordt daarmee volgens onderzoekers met 8% verlaagd.

Ook zorgen ze voor meer balans in je hormoonhuishouding, ze stimuleren de vertering en zijn goed voor je nieren.

Onderzoek heeft uitgewezen dat flavanolen kankerremmende eigenschappen bevatten doordat ze je immuunsysteem versterken.

Afvallen met pure chocolade

Als je kiest voor pure chocolade met een hoog cacao percentage en weinig toegevoegde suikers, dan helpt deze chocolade je zelfs bij het afvallen.

De vetten in pure chocolade zijn gezonde vetten en hebben geen invloed op het cholesterol.

Cacao vermindert je eetlust dus het is een goede troef om in te zetten als je veel trek hebt in snacks.

Andere gezondheidsvoordelen

De cacaoboon komt van een plant. Daarom heeft het dezelfde voordelen als veel groenten.

Pure chocolade bevat vitamine A, B12, D en E.

Ook bevat het mineralen als koper en magnesium.

Pure chocolade werkt anti-bacterieel. Het bestrijdt zelfs tandbederf!

Het is goed voor je huid; er zijn ook chocolade huidmaskers.

Puistjes krijg je er dus niet van (tenzij je allergisch bent); die krijg je van de suikers die in normale chocolade zitten.

Verder zou chocolade goed zijn tegen insectenbeten en bronchitis.

Let op met melk. Melk zou de gezonde stoffen in pure chocolade voor een deel afbreken.

Hoeveel pure chocolade mag ik per dag eten?

Ongeveer 10 gram per dag draagt bij aan je gezondheid. Dat zijn zo’n beetje 2 kleine blokjes.

Pure chocolade bevat minimaal 54% cacao. Maar om echt resultaat te hebben kun je het beste chocolade kopen met minimaal 70% cacao.

In het begin kan pure chocolade even wennen zijn. De smaak is bitter. Maar je went hier snel aan en je kunt het opbouwen naar een hoger gehalte als je wilt. Zelf ben ik gelijk begonnen met 70% en zit nu op 85% cacao.

Belangrijk is dat er niet teveel extra suiker toegevoegd is aan de pure chocolade, anders gaan alle gezondheidsvoordelen weer verloren.

Het voordeel van pure chocolade met een hoog cacaogehalte is dat 1 blokje al best zwaar valt. Je raakt er veel sneller verzadigd van dan van melkchocolade.

Rauwe chocolade

Cacao is het basis bestanddeel van chocolade.

Aan chocolade zoals je die in de supermarkt aantreft, ook pure chocolade, is vaak nog van alles toegevoegd; helaas ook suiker.

Rauwe chocolade is gemaakt van cacaobonen die niet hoog verhit worden zoals bij de normale chocolade. Verhitting vindt plaats tot 50 graden.

Daardoor zouden er meer voedingsstoffen bewaard blijven, zoals enzymen en flavanolen.

Ook bevat rauwe cacao zoetstoffen van bijvoorbeeld de lucuma-bes. Dit is uiteraard een stuk gezonder dan de vaak toegevoegde suikers in pure chocolade.

De meest gezonde vorm van rauwe chocolade is rauwe cacaopoeder.

Tegenstanders geven aan dat rauwe chocolade niet genoeg verhit wordt om eventuele parasieten te doden en dat daarmee de veiligheid van rauwe chocolade voor de gezondheid niet gegarandeerd kan worden.

Er zou nog meer onderzoek moeten worden gedaan om hier uitspraken over te doen.

Aangezien rauwe cacao een stuk duurder is dan (pure) chocolade, is het belangrijk dat je enigszins kan achterhalen of de rauwe cacao van goede kwaliteit is en of de producent in contact staat met de leverancier (vaak in midden-amerika). Er wordt namelijk veel gesjoemeld in deze branche.

Kies voor biologische en fairtrade cacao; zodat je weet dat je een milieuvriendelijk en eerlijk product in handen hebt.