Aandoeningen A-Z

Premenstrueel syndroom: symptomen en oorzaken

Premenstrueel syndroom: symptomen en oorzaken

Het premenstrueel syndroom (PMS); wat is dat precies en wat zijn de symptomen en klachten?

Veel vrouwen zijn er zich niet bewust van dat hun klachten gerelateerd zijn aan PMS.

Het is daarom goed om te weten of jij wellicht hiermee te maken hebt.

Het kan je normale manier van leven namelijk behoorlijk verstoren.

Naast de symptomen van premenstrueel syndroom komen in dit artikel ook de mogelijke oorzaken voorbij.

Symptomen premenstrueel syndroom

Het syndroom bestaat uit zowel lichamelijke, mentale en emotionele symptomen.

Met PMS is het vaak erg lastig om je normale dagelijkse activiteiten te blijven volhouden.

Werken en vrijetijdsbestedingen zoals sporten en uitgaan zijn zeer oncomfortabel en vaak niet te doen.

Het liefst wil je de hele dag in bed liggen met je hoofd onder de dekens.

Je voelt je fysiek, emotioneel en mentaal uit balans.

Premenstrueel syndroom wordt ook wel premenstruele spanning genoemd. Je ervaart fysiek, emotioneel en mentaal een verhoogde spanning.

Fysieke symptomen menstrueel syndroom

Klachten bij het premenstrueel syndroom bestaan bijvoorbeeld uit:

  • Buikpijn
  • Pijn in (onder)rug en bekken
  • Spierpijn en / of gewrichtspijn
  • Zware vermoeide benen
  • Vocht vasthouden en daarmee tijdelijke gewichtstoename
  • Opgeblazen gevoel
  • Constipatie
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Opgezwollen, pijnlijke borsten (mastodynie)
  • Eetbuien met een onweerstaanbare trek in chocola en alles wat zoutig en vet is. Soms kun je je juist ook totaal geen eetlust hebben
  • Acne
  • Slecht slapen
  • Hoofdpijn
  • Zweten of koude rillingen
  • Tussentijds bloedverlies
  • Vermoeidheid
  • Niet kunnen sporten

Emotionele / mentale symptomen bij premenstrueel syndroom:

  • Vermoeidheid
  • Moeite met concentratie
  • Huilerig
  • Chagrijnig
  • Prikkelbaar
  • Onrustig gevoel
  • Stemmingswisselingen
  • Geen behoefte hebben aan seks

De soort en de de ernst van de symptomen en klachten verschillen per vrouw.

Premenstruele dysfore stoornis

Zo’n 5% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd vertoont een ernstiger vorm van het premenstueel syndroom, namelijk de premenstruele dysfore stoornis (in het Engels PMDD; premenstrual dysphoric disorder. 

De symptomen van premenstrueel syndroom zijn daarbij nog heviger voelbaar. Vrouwen kunnen depressief zijn en angstig.

Dit kan je gezondheid, dagelijks leven, sociale leven en ambities flink ontwrichten.

Endometriose en PMS

Endometriose is een chronische ziekte waarbij het baarmoederslijmvlies zich buiten de baarmoederholte bevindt.

Een symptoom van endometriose is extreme menstruatiepijn.

Wanneer krijg je premenstruele klachten?

Het premenstrueel syndroom, bestaat uit een groep premenstruele symptomen / klachten die bij sommige vrouwen optreden vlak voor de menstruatie (ongesteldheid, in Vlaanderen ook wel ‘maandstonden / regels’ genoemd).

Ongeveer 4% van de vrouwen tussen 15 en 45 jaar heeft te maken met PMS. Maar vrouwen ouder dan 45 kunnen er zeker ook last van krijgen.

PMS hoeft niet gedurende de gehele vruchtbare periode te bestaan, het is ook mogelijk dat het pas ontstaat na de zwangerschap of in de aanloop naar de overgang.

PMS wordt weleens aangezien voor zwangerschap omdat het dezelfde symptomen met zich mee kan brengen.

Daarom is het altijd goed om bij hevige veranderingen in je cyclus de huisarts te bezoeken.

PMS gekoppeld aan cyclus

Deze klachten komen steeds weer terug in dezelfde fase van je menstruatiecyclus.

Meestal is dat de fase tussen de eisprong (ovulatie) (zo’n 2 weken voor je menstruatie) en de eerste dag van de menstruatie. Dit wordt de 2e fase of luteale fase genoemd.

De meeste last hebben vrouwen in de laatste dagen voor de menstruatie. Over het algemeen verdwijnen de klachten weer binnen de eerste dagen van de menstruatie.

Per cyclus hebben vrouwen met PMS over het algemeen wel minimaal een week waarin ze klachtenvrij zijn.

Anders dan gewone menstruatieklachten is dus met name de periode waarin de klachten zich voordoen. En uiteraard de ernst van de klachten.

Mogelijke oorzaken van premenstrueel syndroom

De exacte oorzaak van het premenstrueel syndroom is niet bekend.

Hormonen lijken een rol te spelen, omdat de symptomen en klachten samenhangen met de menstruatiecyclus.

Toch is de hoeveelheid hormonen in het bloed bij vrouwen met PMS niet afwijkend in vergelijking met vrouwen zonder PMS. Het zou dus wetenschappelijk gezien geen hormonale oorzaak hebben.

Wel is het waarschijnlijk zo dat vrouwen met PMS gevoeliger zijn voor hormoonschommelingen.

Serotonine tekort

Hormoonwisselingen veroorzaken ook veranderingen in de chemische balans in je hersenen, zoals bij de aanmaak van ‘gelukshormonen’ als serotonine.

Deze neurotransmitter speelt een rol bij stemmingswisselingen.

Een tekort aan serotonine kan zorgen voor depressieve gevoelens, vermoeidheid, slaapstoornissen en eetbuien.

En dit werkt wederkerig; depressie heeft weer invloed op de hormoonhuishouding.

Bloedsuikerspiegel

Volgens veel voedingsdeskundigen veroorzaakt suikerrijke voeding een te snel stijgende – en weer dalende bloedsuikerspiegel en daardoor cellulaire ontstekingen. Deze worden onder andere in verband gebracht met PMS.

Symptomen PMS verminderen

Het is belangrijk om te leren omgaan met je klachten en erachter te komen hoe je je klachten kunt voorkomen en verminderen.

Je kunt ervoor kiezen om pijnstillers te gebruiken en / of een bepaalde anticonceptiepil te gebruiken.

Verandering in je leefstijl kan eveneens verlichting van je klachten geven.

Denk aan gezonde voeding die je bloedsuikerspiegel in balans houdt en zo stemmingswisselingen en energiedips voorkomt.

Denk ook aan voldoende beweging, voldoende nachtrust en het beperken van extra prikkels.

Acupunctuur en homeopathie kunnen eveneens goede remedies zijn.

Premenstrueel syndroom taboe

De menstruatiecyclus en alles wat daarbij hoort wordt in de moderne maatschappij vaak vervloekt en genegeerd.

Je mag als vrouw niet zeuren en wordt geacht je hele cyclus door dezelfde prestaties te verrichten.

Toch zou het goed zijn wanneer we wat meer zouden luisteren naar wat ons lichaam ons vertelt.

Dan zouden we weten wanneer we rust nodig hebben, extra zorg moeten dragen maar ook wanneer we productiever en energieker zijn.

Er ligt nog een taboe op PMS dat we moeten doorbreken. Vrouwen willen vaak ook niet dat je erop afgerekend wordt of dat alles wat je zegt en doet wordt afgeschoven op de PMS.

Het is belangrijk om het gesprek hierover op gang te brengen.