Aandoeningen A-Z

Premenstrueel syndroom: diagnose en behandeling

premenstrueel syndroom diagnose behandeling

Heb jij last van premenstrueel klachten en vermoed je dat dit kan wijzen op premenstrueel syndroom (PMS)?

In dit artikel gaan wij dieper in op de diagnose en behandeling van PMS.

Hoe kun je je klachten verlichten? We bespreken de mogelijkheden, van medicatie tot alternatieve en natuurlijke geneeswijzen.

PMS hoeft je leven niet te verzieken.

Lees verder om erachter te komen wat je zelf kunt doen om het premenstrueel syndroom te behandelen.

Diagnose premenstrueel syndroom

Heb je veel klachten die kunnen wijzen op premenstrueel syndroom?

Het gaat dan om klachten die normaliter bekend zijn rondom je menstruatie, zoals buikpijn, buikkramp, wisselende stemmingen, vermoeidheid, gezwollen en pijnlijke borsten, zware benen, vocht vasthouden, een opgeblazen gevoel, darmklachten, rugpijn, een slechte huid, enzovoorts.

Echter beginnen deze klachten al veel eerder, soms al 2 weken voor je menstruatie en kunnen de klachten zeer heftig zijn en je dagelijkse activiteiten belemmeren.

De klachten verdwijnen vaak juist wanneer de menstruatie is begonnen.

Bezoek je huisarts voor meer duidelijkheid.

Er zijn geen speciale tests of fysieke onderzoekmethodes om het premenstrueel syndroom te helpen diagnosticeren.

Je huisarts zal op basis van terugkerende klachten / symptomen rondom jouw cyclus deze kunnen koppelen aan het premenstrueel syndroom.

Dagboek bijhouden van cyclus

Daarvoor dien je vaak een dagboekje bij te houden waarop te zien is wanneer je welke klachten hebt en ook de hevigheid ervan.

Je zult dit minimaal 2 cycli moeten bijhouden.

Let hierbij op welke zaken de klachten verergeren bij jou. De zogenaamde triggers.

Maar ook welke zaken de klachten helpen voorkomen of verminderen.

Vraag ook eens aan je vrouwelijke familieleden of zij PMS klachten hebben of hebben gehad. Het kan zijn dat het in de familie vaker voorkomt.

Soms word je doorverwezen naar een gynaecoloog, die gespecialiseerd is in aandoeningen betreffende de vrouwelijke voortplantingsorganen.

Behandeling premenstrueel syndroom

Het is belangrijk om te leren omgaan met je klachten en erachter te komen hoe je je klachten kunt voorkomen en verminderen.

Medicatie bij behandeling premenstrueel syndroom

Je kunt ervoor kiezen om pijnstillers te slikken en / of een bepaalde anticonceptiepil te gebruiken.

Ook worden antidepressiva voorgeschreven en soms plaspillen om vocht vasthouden te voorkomen.

De werking van medicijnen kan van vrouw tot vrouw verschillen.

Kijk ook goed naar eventuele medicijnen en de daarbij behorende bijwerkingen die je op dit moment slikt.

Verandering in leefstijl

Verandering in je leefstijl kan eveneens verlichting van je klachten geven.

Gezonde voeding om premenstrueel syndroom te behandelen

Denk aan gezonde voeding die je bloedsuikerspiegel in balans houdt en zo stemmingswisselingen en energiedips voorkomt.

Je kunt ook proberen of het helpt om kleinere porties per maaltijd te eten. Zo voel je je lichter en heb je minder last van een opgeblazen gevoel.

Let op je zout inname. Een teveel aan zout geeft een opgeblazen gevoel en je houdt dan veel vocht vast wat bijvoorbeeld kan zorgen voor zware, vermoeide benen. Let op, want zout zit verborgen in vele producten, met name bewerkte voeding.

Kies voor voeding die langzame koolhydraten bevat. Bijvoorbeeld vezelrijk fruit (niet alleen het sap), (groene blad)groenten, en volkoren granen. Deze hebben een lage glycemische index waardoor je bloedsuikerspiegel in balans blijft.

Vermijd (een teveel aan) alcohol en cafeïne.

Voedingsstoffen en voedingssupplementen

Eet voldoende producten met calcium, magnesium en vitamine E. Deze voedingsstoffen helpen tegen PMS klachten zoals een opgeblazen gevoel, kramp en pijnlijke borsten.

Kun je niet tegen zuivel ivm een lactose intolerantie of koemelkallergie dan kun je ook voedingssupplementen slikken.

Magnesium is naast vitamine D altijd goed om extra te slikken.

Voldoende beweging en nachtrust

Denk ook aan voldoende beweging. Alhoewel je misschien onder de dekens wilt kruipen en wilt blijven liggen, is beweging verantwoordelijk voor het aanmaken van natuurlijke pijnstillers.

Je hoeft niet altijd intensief te sporten. Je kunt ook een half uurtje per dag gaan wandelen, fietsen of zwemmen. Zo voorkom en verminder je vermoeidheid en depressieve gevoelens.

Zorg voor voldoende nachtrust en let daarbij op de kwaliteit van de nachtrust. Denk aan gedegen matras en kussen, ademend beddengoed, afwezigheid van blauw licht in de slaapkamer, en een donkere koele kamer.

Behandeling premenstrueel syndroom: Vermijd een teveel aan stress

Stress kan klachten bij premenstrueel syndroom verergeren.

Op dagen waar je last hebt van PMS is het wellicht goed om extra prikkels te vermijden zoals examenstress, lange werkdagen en andere vermoeiende activiteiten.

Kijk of je vooruit kunt plannen en zo bepaalde activiteiten eerder kunt afronden of uit kunt stellen.

Yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen zijn goede methodes om ongemakken en negatieve emoties te doorleven, accepteren en met ademhaling te verzachten.

Acupunctuur en homeopathie kunnen eveneens goede remedies zijn.

Klachten kunnen verergeren of verminderen en zelfs verdwijnen in geval van zwangerschap, overgang of andere gevallen van hormonale schommelingen en veranderingen in je hormoonhuishouding.

Doorbreek taboe PMS

Het is erg belangrijk om PMS bespreekbaar te maken.

Praat met je dierbaren hierover en doorbreek het taboe. Of neem één iemand in vertrouwen die het voor jou kan opnemen in geval van onbegrip.

Bespreek ook met je leidinggevende en / of bedrijfsarts hoe je samen tot een bevredigende werksituatie kan komen waarin beide partijen zich kunnen vinden.

In onze huidige westerse samenleving is soms weinig plaats voor het omarmen van ons lichaam met alles wat daarbij komt kijken.

Ongemakken rondom de menstruatiecyclus moeten simpelweg bestreden en genegeerd worden.

Dat is jammer omdat, als we meer bewust worden van hoe de cyclus werkt, we meer begrip kunnen kweken en ook productiever kunnen zijn op de juiste momenten.

Er zijn interessante boeken geschreven over dit onderwerp die de moeite waard zijn eens te lezen.

Zo kun je als vrouw zacht zijn voor jezelf op momenten wanneer dat nodig is, en jezelf tot grote hoogten brengen op momenten wanneer je vol energie en levenslust zit.

Ook voor mannen is dit uiterst leerzaam!