Geestelijke gezondheid

Negatieve gedachten loslaten

negatieve gedachten loslaten

Wil jij weten hoe je negatieve gedachten kunt loslaten?

Wat fijn dat je stappen zet om bewust te worden van gedachten die energie slurpen en je relaties, gezondheid en geluk kunnen verzieken.

In dit artikel helpen we je deze gedachten los te laten maar ook te transformeren naar positieve gedachten.

We gaan focussen op gedachten en gevoelens die je verder brengen in je doelen en je zelfbeeld helpen versterken.

Lees verder en ontdek hoe je krampachtige negatieve gedachten loslaten kunt.

Dan zal dat wat je nastreeft en nodig hebt in het leven vanzelf naar je toe komen.

Hoe ontstaan negatieve gedachten?

Zo’n 70% van onze gedachten is negatief. Voor je welzijn is dit niet al te best.

Deze gedachten kunnen je uit je concentratie halen, je geheugen aantasten, angststoornissen met paniekaanvallen veroorzaken maar ook burn-out en depressie tot gevolg hebben.

Fatalistische gedachten komen vaak voort uit onze evolutie als mens. Het zijn primaire gedachten die essentieel waren / zijn om in te kunnen schatten wanneer je gevaar loopt. Pure overlevingsstrategie dus!

Maar in de huidige westerse samenleving is onze interpretatie van gevaar subjectief en onrealistisch. We bedenken constant rampscenario’s waardoor we onszelf verlammen en niet toelaten om ‘fouten’ te maken.

Soms kan het helpen om juist voluit in dat vreselijke rampscenario te duiken en te denken: ‘wat als dit allemaal gebeurt? Overleef ik dat dan? Adem ik dan nog’?

In veel gevallen besef je dan dat de wereld nog steeds doordraait in zo’n situatie.

Lees ook: Brain fog

Verschil tussen wie je bent en wat je doet

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen wie je bent en wat je doet.

Je bent namelijk altijd en overal perfect zoals je bent. Je had misschien in bepaalde situaties andere keuzes willen maken dan je hebt gedaan maar dit maakt jou als mens niet minder waardevol.

Je blijft perfect in wie je bent.

Lees ook: Niet kunnen slapen? Bekijk deze tips!

Constructieve communicatie met jezelf en met anderen om negatieve gedachten te doorbreken

Een bekende (communicatie)techniek is neuro linguistisch programmeren (NLP). Hierbij gaat het erom hoe je de wereld interpreteert en hoe je vervolgens daarop reageert en dit in gedrag omzet.

Zo kun je negatieve gedachten loslaten.

Je kunt je hersenen sturen om andere interne en externe taal te gebruiken.

Zeg bijvoorbeeld vaker ‘ik wil’ in plaats van ‘ik moet’. Of zeg liever ‘ik wil dit graag leren’ in plaats van ‘ik kan dit niet’. Je zult merken dat als je dit een tijdje doet dingen minder aanvoelen als een verplichting maar meer als een vrije keuze.

Negatieve gedachten loslaten door overtuigingen van jezelf te herkennen

Vaak komen dwingende negatieve gedachten voort uit negatieve zijns-overtuigingen. Het zijn onze eigen overtuigingen die de grootste obstakels vormen in plaats van het oordeel van anderen.

Zo kun je bijvoorbeeld overtuigingen hebben als ‘ik kan het toch niet’, ‘ik ben dom’ of  ‘ik ben zwak’.

Wanneer je deze oordelen over jezelf hebt ondermijn je je persoonlijke geluk en ben je soms ook erg streng naar anderen toe.

Vergeef jezelf en vergeef anderen zo snel mogelijk als er iets gedaan of gezegd is wat kwetsend was.

Het opstapelen van emoties als schaamte, schuld, wrok werkt vernietigend voor je lichaam en geest. Het verlamt je om verder te gaan met een open hart en geest.

Je kunt je bij negatieve gedachten altijd even distantiëren en jezelf afvragen: is het waar wat ik nu denk? Is het redelijk?

Als dat echt het geval is dan kun je beter je energie geven aan wat je vervolgactie is in plaats van aan alle negatieve gedachten.

Je hoeft negatieve gedachten niet te negeren of ertegen te vechten. Laat ze er maar zijn.

Je hoeft er alleen niet altijd gehoor aan te geven. Laat ze maar voorbij komen en als een wolkje over komen drijven.

Negatieve gedachten loslaten door middel van confirmaties

Wat helpt bij het ombuigen van negatieve naar positieve gedachten is het doen van confirmaties.

Je herhaalt hierbij constant zinnen die voor jou een positieve betekenis hebben. Bijvoorbeeld: ‘ik ben mooi van binnen en van buiten’. Of: ‘ik ben het waard om van gehouden te worden’.

Zo kun je je brein resetten. Je hersenen zijn in staat om deze nieuwe vaardigheden aan te leren, hoe lang je ook al een ander patroon hebt gehad.

Je kunt ervoor kiezen om negatieve gedachten te laten varen of met zachte hand de richting op te sturen naar waar jij ze hebben wil.

Niet om jezelf voor de gek te houden maar om jezelf niet constant te identificeren met je gedachten.

Wij zijn zelf de architecten van onze eigen realiteit.

Negatieve gedachten loslaten door emotionele afhankelijkheid te vermijden

Het is belangrijk dat je niet steeds de pijnbron blijft opzoeken door constant negatief te blijven denken. Probeer minder afhankelijk te zijn van wat anderen van jou vinden.

Verban ook mensen en verplichtingen uit je leven die niet bijdragen aan jouw geluk en / of het behalen van je persoonlijke doelen. Je emotioneel afhankelijk maken van anderen kan echt verslavend zijn.

Daarvoor is het ook belangrijk dat je af en toe even je ego en trots laat voor wat het is. Zet je soms over je trots heen om duidelijk naar anderen uit te spreken wat je wilt.

Het is dan misschien moeilijk te verteren dat mensen niet uit zichzelf naar jou toekomen en de dingen zeggen die je graag wilt horen. Maar het is goed om verantwoordelijkheid te nemen voor wat JIJ wilt, voelt en denkt en niet afhankelijk te zijn wat anderen zeggen of doen.

Sommige mensen hebben meer pech in hun leven dan anderen. Waar je geboren wordt en wat je meemaakt heeft absoluut veel invloed op je levenslust.

Toch gaat het er niet alleen om wat je meemaakt en te verduren krijgt in je leven maar vooral hoe je daar mee omgaat.

Acceptatie van alles wat komt

Probeer elke gebeurtenis in je leven te ervaren als een leermoment. Koester de mooie momenten maar ook de moeilijke momenten.

Pijn en verdriet zijn emoties die je niet hoeft te verbannen uit je leven. Omarm ze en doorleef ze. Huilen en lachen zijn verbonden met elkaar.

Wanneer je meegaat met de stroom van alles wat op je pad komt in plaats van constant weerstand te bieden, zul je merken dat alles makkelijker gaat.

Dat betekent niet dat je niet grenzen kan aangeven of alles maar op z’n beloop laat.

Het gaat erom dat je met flexibiliteit en negatieve gedachten loslaten makkelijker en zachter door het leven kan gaan.

Denk vanuit wat je wel kan in plaats van wat je niet denkt te kunnen.

Negatieve gedachten loslaten door je dankbaarheid uit te spreken

Een goede oefening is om bijvoorbeeld elke avond je dankbaarheid uit te spreken naar jezelf en / of naar anderen voor dingen die goed gingen en leuk waren die dag.

Dat kunnen soms kleine dingen zijn als een leuk gesprekje met de buurvrouw of een zonnetje waar je van genoten hebt.

Je zult merken hoeveel dingen er de moeite waard waren die dag en hoe je er nog van kunt nagenieten door dit te benoemen.

Emoties doorleven

Doorleef  je gevoelens! Het is belangrijk om ook kleine teleurstellingen te doorleven en te verwerken.

Merk kleine irritaties op en vraag jezelf af waarom je dit voelt en wat er voor angst en teleurstelling onder zit. Zeg niet te snel ‘ik weet het niet’. Vraag net zolang door bij jezelf totdat je de kern van het gevoel raakt.

Wanneer je er op het moment zelf aan voorbij gaat omdat er geen tijd en ruimte voor is kun je het gevoel op een later tijdstip opnieuw oproepen. Neem hier echt de tijd voor. Veel kleine teleurstellingen kunnen zich anders opstapelen en je zult je dan steeds gespannen kunnen blijven voelen of verbitterd en cynisch worden.

Het kan ook helpen om gedachten hardop uit te spreken of op te schrijven. Je kunt het dan bewaren maar ook ritueel weggooien of zelfs verbranden. Dit kan ruimte scheppen in je hoofd.

Probeer echt contact te maken met je gevoel. Dat lukt vaak wanneer je tijd en rust neemt om te ademen. Hoe meer je contact krijgt met je lichaam hoe minder je (negatieve) gedachten de overhand nemen.

Dit proces zorgt vaak voor weerstand in je lichaam en geest, omdat we verandering moeilijk vinden. Accepteer die weerstand en probeer stap voor stap door te gaan.

Bewustzijn zorgt ervoor dat je weer controle krijgt over je gedachten in plaats van dat de gedachten jou beheersen.

Negatieve gedachten loslaten met rustgevende activiteiten

Stress verminderen is een goede manier om de negatieve gedachten los te laten.

Er bestaan verschillende ademhalingstechnieken die stress helpen verminderen. Vaak gaat het om de lage buikademhaling. Denk bijvoorbeeld aan de Buteyko methode.

Yoga en oosterse vecht- / verdedigingssporten zoals Tai Chi richten zich eveneens op je ademhaling.

Meditatie helpt om je hoofd leeg te maken en te zuiveren van de dwingende negatieve gedachten. Probeer eens een geleide (guided) meditatie op You Tube.

Daarbij wordt vaak een beroep gedaan op je verbeeldingskracht. Je stelt jezelf dan voor dat je op een fijne plek bent, bijvoorbeeld in een zomerweide, onder een sterrenhemel of op een prachtig strand. Je hersenen registreren dit op dezelfde manier als wanneer je hier in het echt bent!

Maak ook kennis met mindfulness, ofwel aandachttraining. Het leert je om in het hier-en-nu aanwezig te zijn, opmerkzaam te zijn zonder te oordelen en te accepteren van dat wat er is.

Het kan je helpen om vaker je telefoon uit te zetten. Met name wanneer je gevoelig bent voor likes en berichten van anderen ter bevestiging van jouw gevoel van zelfwaarde.

Maak je huis gezellig en zoek tegelijkertijd ook af en toe een nieuwe omgeving om los te komen van je negatieve gedachten.

Ga op zoek naar fijne hobby’s om afleiding te zoeken van het malen van negatieve gedachten.

Sporten / bewegen helpt hier enorm, al is het al simpel door te wandelen. Helemaal ontspannen word je door in de natuur wat buitenlucht en zonlicht mee te pikken.

Vrijwilligerswerk geeft ook enorm veel voldoening.

Verwen jezelf ook eens. Ga bijvoorbeeld eens floaten, neem een massage of ga naar de sauna. Verdiep je in ayurveda, homeopathie en / of Chinese kruiden.

Negatieve gedachten loslaten met een gezonde leefstijl

Zorg ervoor dat de basis van je voeding gezond is. Zorg voor je lichaam en geest zodat ze jou het beste kunnen bieden van wat je nodig hebt.

Ook voldoende nachtrust en een sterk dag- en nachtritme bepalen hoe je je voelt.

De invloed van hormonen op je gemoedstoestand is enorm groot. Stimuleer de aanmaak van gelukshormonen als endorfine en dopamine. Deze hormonen maken je kalm en levenslustig.

Denk ook eens na over eventuele medicatie die je slikt. Zo ook over hormonale anticonceptie. Wellicht helpt het om in samenspraak met je arts eens te kijken naar alternatieven.

Vermijd roken, alcohol en drugs.

Een avondje doorzakken op z’n tijd is echter geen reden om een gezonde leefstijl maar gelijk helemaal op te geven.

Negatieve gedachten loslaten door (zelf)hulp te zoeken

Belangrijk is om je gedachten op een zachte manier uit te spreken, naar jezelf en ook naar anderen. Probeer duidelijk en helder te communiceren. Spreek je verwachtingen uit. Spreek daarbij in de ‘ik’-vorm; dat werkt altijd het beste.

Je kunt boeken lezen over zelfontwikkeling maar ook met een coach of psychotherapeut concreet je levensdoelen omzetten in plannen.

Om ook bewust te worden van je routines en je valkuilen en daarvoor iets anders in de plaats te zetten wat positief en haalbaar is.

Door van tevoren op te schrijven hoe je in bepaalde situaties wilt reageren en dit heel exact uit te denken. Een plan waar je enthousiast van wordt en dat je goed kunt volhouden.

Belangrijk is hierbij om niet teveel van jezelf te eisen om zo te voorkomen dat je constant teleurgesteld raakt.

Tot slot

Kun jij al beter je negatieve gedachten loslaten en ombuigen naar positieve gedachten?

Het blijft een proces en steeds kom je weer situaties in je leven tegen die je uitdagen om bewust te worden van destructieve gedachten en patronen.

Wanneer je een keuze hebt gemaakt waar je achteraf niet achter staat bedenk je dan dat je ieder moment weer opnieuw een keuze kunt maken.

Dit leerproces hoeft niet altijd een stijgende lijn te hebben. Het gaat met vallen en opstaan.

Wij wensen je hierbij veel kracht en wijsheid.