Gezond Afvallen

Montignac dieet

montignac dieet

Het Montignac dieet wordt nog steeds gevolgd door mensen die willen afvallen.

Bij het volgen van het Montignac dieet is het de bedoeling dat je geen koolhydraten nuttigt in combinatie met vetten.

Daarbij is het van belang dat je veel vezelrijk voedsel tot je neemt en geen gebruik maakt van snelle koolhydraten zoals te vinden in witbrood, witte rijst, suikers en aardappelen.

Je hoeft bij het Montignac dieet ook geen calorieën te tellen.

Wat is het Montignac dieet precies?

Het Montignac dieet is een methode om af te vallen en op gewicht te blijven. Daarbij mag je een aantal voedingsstoffen zoals vetten en koolhydraten niet tegelijk eten in één maaltijd. Want volgens Montignac zou je juist dik worden door snelle koolhydraten en vetten tegelijk te nuttigen.

Een maaltijd bij het dieet van Montignac bestaat uit proteïne (eiwitten) en koolhydraten. De andere maaltijd bestaat uit vetten en eiwitten. Op die manier krijg je gedurende de dag wel alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Als je een maaltijd hebt genuttigd met voedingsvezels, vetten en eiwitten dien je minstens drie uur te wachten voordat je een maaltijd neemt met koolhydraten en eiwitten.

Volgens Montignac hoef je geen calorieën te tellen bij het dieet, dus je mag net zoveel eten als je zelf wilt mits het in het dieet past. Maar let op: teveel is ook niet goed.

“Ik ben slank want ik eet!” is een van de boeken waarmee Montignac mateloos populair is geworden. Iedereen wil natuurlijk wel afvallen en zichzelf niets tekort doen. Toch mag je niet alles eten. Snelle koolhydraten en verzadigde vetten dien je zoveel mogelijk te vermijden.

Wat mag je eten bij het Montignac dieet

Bij het Montignac dieet mag je een bepaalde voedingscombinatie per maaltijd eten. De manier om af te vallen is volgens Montignac vrij eenvoudig. Je mag een combinatie eten van langzame koolhydraten en fruit. Ook een combinatie van eiwitten (proteïne) en langzame koolhydraten is toegestaan. En als laatste mag je een maaltijd van eiwitten en (het liefst onverzadigde) vetten nuttigen.

Je mag volgens Montignac veel groente, volkorenproducten, peulvruchten en fruit eten.

Als je eenmaal op gewicht bent mag je af en toe zondigen. Je blijft nu gemakkelijker op gewicht.

Nadelen van het Montignac dieet

Michel Montignac was een dieetgoeroe. Voedingsdeskundigen hebben zijn dieet geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat het niet bewezen is dat je zal afvallen als je geen koolhydraten in combinatie met vetten nuttigt.

Volgens sommige wetenschappers krijg je met dit dieet teveel eiwitten en vetten binnen. Dit zou op lange termijn schadelijke gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid.

Het dieet van Montignac is lastig vol te houden als je uit eten wilt gaan. De meeste maaltijden in restaurants zijn namelijk wel samengesteld met koolhydraten en vetten.

Voordelen van het Montignac dieet

Je mag veel eten en krijgt ook alle benodigde voedingsstoffen binnen om je lichaam goed te laten functioneren. Bij het volgen van het Montignac dieet zul je niet worden uitgehongerd.

Het Montignac dieet is door heel veel mensen geprobeerd en met succes. In de jaren negentig toen de populariteit van Montignac hoogtij vierde zijn duizenden mensen er kilo’s mee kwijtgeraakt.

Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten mag je bij het volgen van het dieet van Montignac niet nuttigen. Hier volgt een overzichtje wat je bijvoorbeeld niet mag.

  • suiker
  • koek
  • maïs
  • pompoen
  • cornflakes
  • popcorn
  • witte pasta’s
  • tuinbonen
  • honing
  • bananen
  • ijs
  • geraffineerde ontbijtgranen
  • druiven
  • meloen
  • bietjes
  • snoep
  • witte (snelkook) rijst
  • bier (maltose)
  • witbrood
  • glucose
  • aardappel of aardappelbereidingen

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten worden juist geadviseerd bij het dieet van Montignac. Waar zitten bijvoorbeeld die langzame koolhydraten in?

  • havermout
  • fruit (volgens Montignac)
  • groente
  • linzen
  • bruine bonen
  • versgeperst vruchtensap (volgens Montignac)
  • jam zonder suiker
  • soja producten
  • (kikker)erwten
  • volkoren pasta’s
  • volkoren brood
  • bruinbrood met zemelen
  • zilvervlies- en bruine rijst
  • pinda’s
  • pure chocolade > 75% cacao

Vetten en eiwitten

Een combinatie van vetten en eiwitten mag dus wel in een maaltijd volgens Montignac. Je mag de vetten alleen niet combineren met koolhydraten. Dus een broodje met kaas of ham is niet toegestaan.

De vetten kunnen dan het best onverzadigd zijn. Kies dus voor bv olijfolie in plaats van roomboter. Vetten zitten bijvoorbeeld in:

  • vlees
  • vis
  • boter
  • olie
  • vleesbeleg
  • kaas
  • zuivel (zoals melk)

Door te kiezen voor gezondere vetten (uit bijvoorbeeld vette vis) kan het afvallen wat gemakkelijker gaan. Kies dus altijd bewust maar eet wel gevarieerd.

De eiwitten die belangrijk zijn voor je spieren en organen kun je uit diverse voedingsmiddelen verkrijgen. Een aantal voorbeelden van eiwitrijk voedsel:

  • soja
  • chiazaad
  • amandelen
  • quinoa
  • pinda’s
  • sommige peulgroenten
  • gevogelte (zoals kip)
  • eieren
  • vlees
  • zuivelproducten (zoals kaas en melk)

Voedingsvezels in groente

Eet vooral veel groentes. Groenten zitten vol voedingsvezels en zorgen voor veel vitamines en mineralen. Alle verse groentes, fruit en onbewerkte granen bevatten voedingsvezels en andere belangrijke stoffen voor je lichaam.

Omdat je veel voedingsvezels naar binnen krijgt zal de ontlasting steviger kunnen worden.

Conclusie

Het volgen van het dieet van Montignac hoeft geen probleem te zijn.

Gedurende de dag krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Je mag alleen geen combinatie maken van vetten en koolhydraten in een maaltijd. Het Montignac dieet is op dit principe gebaseerd. Wetenschappelijk is het niet aangetoond dat je hiervan afvalt maar bij duizenden mensen heeft het wel gewerkt. Mogelijk alleen omdat ze bewuster met voeding bezig zijn geweest?

Supplementen zijn niet perse noodzakelijk. De boeken van Montignac zijn nog steeds volop verkrijgbaar. De recepten in de boeken behoeven vaak wel een lange bereidingstijd. Je staat gewoon wat langer in de keuken.

Drink voldoende bij het Montignac dieet. Probeer ook voldoende te bewegen. Eigenlijk is geen enkel dieet erg gezond dus is het verstandiger om gewoon gezond te leven.