Gezonde Voeding

Moerbeien

moerbeien

Moerbeien zijn supergezond en lekker zoet.

Je kunt ze zowel rauw als gedroogd eten.

In de gedroogde vorm smaken en geuren ze ongeveer net als rozijntjes.

Waarom worden deze vruchten bestempeld als superfood?

Omdat de moerbei gezonde krachten lijkt te bezitten.

Gedroogde moerbei superfood

De gedroogde moerbei is een superfood omdat het barstensvol zit met voedingsvezels, ijzer, kalium, calcium en vitamine C.

De gedroogde moerbeien zijn vrij van vet, natriumarm en er zijn geen suikers aan toegevoegd. Mede daarom zou het goed zijn tegen obesitas, vooral bij mannen.

Je verhoogde bloeddruk kan door de moerbei vanzelf dalen. Het hoge ijzergehalte zou kunnen helpen bij bloedarmoede.

Het zou mogelijk kunnen zijn dat het je cholesterolwaarde iets verlaagt. Er wordt beweerd dat het ook een gunstig effect heeft op je gezichtsvermogen en dat het helpt bij obstipatie.

Bovendien bevat de moerbei resveratrol, een sterk antioxidant.

Resveratrol

Resveratrol, daarvan wordt beweerd dat het een gunstig effect heeft op het voorkomen van kanker en hart- en vaatziekten.

Het zit bijvoorbeeld ook in de schil van de blauwe druif. In de rode en zwarte moerbei zit meer resveratrol dan in de witte moerbei. Daarom zijn de donkere moerbeien zelfs nog beter dan de witte variant. Er zit ook meer smaak aan.

Resveratrol is een van de flavonoïden. Flavonoïden komen vooral voor in geneeskrachtige planten en kruiden.

Ze zorgen mede voor de kleur en smaak van de moerbei. In de moerbeien komt ook nog de flavonoïde Anthocyaan voor. Dit geeft mede de donkerrode kleur aan de moerbeien.

Vers of gedroogd

De moerbei kan prima gedijen in de Nederlandse tuinen. Alleen is de vrucht maar beperkt houdbaar. Daarom kom je meestal de gedroogde versie tegen. Die zijn namelijk wel langer houdbaar.

De moerbei kun je vers prima gebruiken in taarten of gebak. Je kunt trouwens ook heerlijke jam maken van de verse moerbei. Let wel op voor vlekken als je de donkere moerbei vers gebruikt.

Gedroogd ziet de moerbei er uit als een rozijn met een laagje van sesamzaad. Als je ze nog nooit gezien hebt denk je misschien dat het nootjes zijn! Maar ze zijn heerlijk zacht en stevig zonder pitjes.

Voedingswaarde

Per 100 gram moerbeien:

  • Energie kcal: 320 kcal
  • Energie kj: 1339kj
  • Vet: 1 gram
  • Proteïne: 10 gram
  • Koolhydraten: 45 gram
  • Eiwitten: 10 gram
  • Vezels: 11 gram

Er zitten veel vitamines in, namelijk: Vitamine A, B6, C, E en K. Vooral de hoeveelheid vitamine C valt op. 10 gram moerbeien geeft je al 45% vitamine C van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Daarbij bezit de moerbei een behoorlijke hoeveelheid mineralen.

  • Calcium
  • Kalium
  • Natrium
  • Magnesium
  • Selenium
  • Fosfor
  • IJzer
  • Koper
  • Zink

Hoe eet je gedroogde moerbeien

De gedroogde moerbei kun je prima als snack eten. In het gezonde havermout ontbijt is de moerbei een heerlijke zoetmaker, gezond en lekker! Eigenlijk vind ik ze nog lekkerder dan de gedroogde Gojibes.

Voeg de gedroogde moerbeien eens toe aan je groene smoothie of door je zelfgemaakte energie repen.

Als je een salade maakt kun je de gedroogde moerbeien er doorheen doen als gezonde smaakstof. Wat dacht je van een toetje zoals magere yoghurt met gedroogde moerbeien?

Hoeveel mag je er van eten

Je kunt dagelijks gemakkelijk 10 gram moerbeien eten. Denk er wel om dat je stoelgang iets kan veranderen. Als je last hebt van verstopping is het zelfs aan te raden om moerbeien aan je voedsel toe te voegen.

Het is ook prima voedsel voor veganisten vanwege de gezonde voedingsstoffen.

In principe kunnen de meeste mensen de gedroogde moerbeien prima verdragen. Vooral voor mensen met een eieren- of notenallergie is het een prima aanvulling.

Let er wel op dat je ook allergisch kunt zijn voor de pollen of stofjes die in de moerbei voor komen.

Wanneer geen gedroogde moerbeien eten

In sommige gevallen staat er op de verpakking dat er sporen van noten in kunnen zitten, let daarop!

Je kunt ze beter niet eten als je last hebt van een nieraandoening. Indien je een kaliumarm dieet volgt is het ook niet raadzaam om gedroogde moerbeien te eten.

Raadpleeg altijd een arts als je last hebt van obesitas of als je een verhoogde bloeddruk hebt waarvoor je medicatie slikt.

Wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft kun je beter ook eerst even overleggen met een arts. In sommige gevallen kan het eten van gedroogde moerbeien milde hallucinaties geven. Je kunt ook last van je maag krijgen en hyperactief worden.

Waar kun je gedroogde moerbeien kopen

Je kunt de gedroogde moerbeien kopen in een gezondheidswinkel of bij de drogist. Tegenwoordig is het bij een rijk gesorteerde groenteboer ook te verkrijgen. En anders kun je eens kijken bij een toko of op de markt bij de notenkraam.

Probeer zelf eens het verschil uit tussen de witte en de donkere variant van de moerbeien en vertel welke jij het lekkerste vindt. Vaak kun je ook een mix van beiden kopen.

Als je ze niet kunt vinden onder de naam moerbeien probeer dan eens onder de Engelse naam Mulberry of Mulberries. De prijzen variëren tussen de anderhalf en vijf euro per 100 gram. Dat is een beetje afhankelijk van de soort en kwaliteit. Je snapt het wel, biologisch of niet.

Zelf moerbeien kweken

Je kunt, als je een tuin hebt, de Morus Nigra planten. Dit is een boom met de donkerrode moerbei. Wanneer de bessen rijp zijn in medio augustus tot september kun je de vruchten plukken. Let wel even op de plaats waar de vruchten uit de boom kunnen vallen want rijpe vruchten kunnen enorm vlekken op bestrating.

De moerbei kan prima tegen droogte en je kunt hem laten groeien op bijna elke voedingsbodem. Als je hem snoeit/knot als een bolboom hou je deze langzaam groeiende boom een beetje in toom. De moerbeiboom kan heel oud worden.

De Morus rubra is de boom met de rode moerbeien en de Morus Alba bevat de witte moerbeien. Je kunt ze eventueel gemakkelijk opkweken uit zaad maar je kunt ze ook stekken. Als je dus een takje kunt verkrijgen zet het maar in water en de wortels komen vanzelf.