Aandoeningen A-Z

Misselijkheid tijdens de zwangerschap

misselijkheid tijdens de zwangerschap

Misselijkheid tijdens de zwangerschap: maar liefst 80% van de zwangere vrouwen heeft er regelmatig last van.

Het is een vervelend zwangerschapskwaaltje en je kunt je er vreselijk beroerd door voelen.

Hoe ontstaat misselijkheid tijdens de zwangerschap?

Wat triggert de misselijkheid?

En hoe kun je het, voor zover mogelijk, voorkomen?

Je leest er alles over in dit artikel.

Symptomen misselijkheid tijdens de zwangerschap

De misselijkheid bestaat uit een wee gevoel in de buik.

Het komt met name in de eerste 3 à 4 maanden van de zwangerschap voor.

20% van de vrouwen blijft na die eerste maanden last houden van misselijkheid.

Het kan ook zijn dat je tegen het einde van de zwangerschap (opnieuw) last krijgt van misselijkheid.

In de ochtend is de misselijkheid vaak op z’n heftigst. Door de dag heen kan het in golven terugkomen.

65% van de vrouwen zijn niet alleen misselijk maar moeten ook overgeven.

De mate van misselijkheid kan per zwangerschap verschillen. Je kunt er bij een eerste zwangerschap meer of juist minder last van hebben.

Ben je zwanger van een tweeling, dan zul je waarschijnlijk eerder last hebben van misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Lees ook: misselijkheid verhelpen

Waarom misselijkheid tijdens de zwangerschap?

Het is niet precies bekend waarom vrouwen misselijk zijn tijdens hun zwangerschap.

In de eerste weken van de zwangerschap wordt HCG-hormoon aangemaakt door het lichaam. HCG betekent Human Chorion Gonadotrofine.

Het is een soortgelijk hormoon als LH, dat voor de ovulatie (eisprong) zorgt.

De bevruchte eicel en de placenta (moederkoek) produceren dit hormoon. Zo kan de baarmoeder zich voorbereiden op de komst van de bevruchte eicel. Een bijkomstigheid hiervan is misselijkheid.

Misselijkheid tijdens de zwangerschap is dus eigenlijk een teken dat het lichaam zijn werk goed doet! Wat overigens niet betekent dat er iets mis is als je niet misselijk bent.

Verder verandert je lichaam natuurlijk erg snel tijdens de zwangerschap. Je bloedsomloop en spijsvertering kunnen daardoor van slag raken, wat misselijkheid kan veroorzaken.

Ook kunnen wisselende emoties, stress en zorgen bijdragen aan het ontstaan van misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Als je hormoonspiegel weer wat gestabiliseerd is, zal ook de misselijkheid in de meeste gevallen minder worden.

Aan het einde van de zwangerschap wordt de misselijkheid met name veroorzaakt doordat de baarmoeder tegen de onderkant van de maag aandrukt. Het maagzuur wordt dan richting je slokdarm geduwd.

Brandend maagzuur en misselijkheid in deze fase gaan vaak over zodra de baby gaat indalen.

Er bestaat een extreme versie van misselijkheid tijdens de zwangerschap. Dit wordt hyperemesis gravidarum genoemd.

Je kunt dan je gehele zwangerschap last houden van misselijkheid en moeilijk voeding of vocht vasthouden.

Veel meer doen dan op de bank of op bed liggen lukt dan vaak niet. Sommige vrouwen kunnen ook niet meer werken, wat natuurlijk heel vervelend is.

Lees ook: misselijkheid oorzaken

Triggers voor misselijkheid tijdens de zwangerschap

Met name een lege maag is een trigger voor de misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Bepaalde smaken en geuren kunnen de misselijkheid en kokhals-neigingen ook triggeren.

Bijvoorbeeld de smaak van tandpasta.

Ook stress en vermoeidheid kunnen een misselijk gevoel uitlokken.

Wanneer een arts raadplegen?

Wanneer je nauwelijks iets kunt binnenhouden is het belangrijk dat je contact opneemt met je verloskundige of je huisarts.

Je kunt dan te maken hebben met het eerdergenoemde hyperemesis gravidarum; een extreme vorm van misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Ook wanneer je niet genoeg plast – ondanks dat je voldoende drinkt – kun je het beste langs een arts gaan.

Het is belangrijk dat je niet uitgedroogd raakt en dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zowel voor je kindje als voor jezelf.

Regelmatig overgeven tijdens je zwangerschap brengt je kindje overigens niet in gevaar, zolang je maar niet uitgedroogd raakt.

Ondergewicht kan wel van invloed zijn op het gewicht van je kindje wanneer het geboren wordt.

Wat te doen bij misselijkheid tijdens de zwangerschap?

Probeer indien mogelijk gelijk iets kleins en licht verteerbaars te eten, zoals een crackertje, rijstwafel of toastje. Soms helpt zout voedsel tegen de misselijkheid.

Drink daarna ook iets, bijvoorbeeld een beker bouillon.

Bij sommige vrouwen helpt het om een pepermuntje of een zuur snoepje te eten.

Gember of gembercapsules staan bekend om hun weldadige werking bij misselijkheid.

Kruiden die ook helpen bij misselijkheid tijdens de zwangerschap zijn: pepermuntblad, kamillebloem en zoethoutwortel.

Bij misselijkheid helpt het sowieso om rustig in- en uit te blijven ademen door je neus en frisse lucht in te ademen. Loop bijvoorbeeld even naar buiten.

Misselijkheid tijdens de zwangerschap voorkomen

Misselijkheid tijdens de zwangerschap is helaas niet geheel te voorkomen, maar je kunt het wel beperken.

Medicijnen worden niet snel voorgeschreven aangezien veel medicijnen afgeraden worden in deze periode, met name in de eerste maanden.

Wanneer je moeilijk voeding vasthoudt, kun je eventueel overgaan op vloeibaar voedsel of meerdere kleine porties per dag gaan eten.

In ernstigere gevallen van misselijkheid tijdens de zwangerschap kan het zijn dat je naar het ziekenhuis moet om via een infuus vocht binnen te krijgen.

Hierbij een aantal tips om thuis misselijkheid te voorkomen:

  • Om te voorkomen dat je ’s morgens na het opstaan erg misselijk wordt doordat je maag leeg is, kun je op je nachtkastje wat te eten leggen, liefst iets lichts zoals een biscuitje, beschuitje of crackertje. Eet dit op nog voordat je opstaat.
  • Neem ’s morgens de tijd om bij te komen van de misselijkheid en weer op gang te komen.
  • Verder is het belangrijk dat je gedurende de dag zorgt dat je maag nooit écht leeg is. Dat betekent dat je kleine porties blijft eten en drinken.
  • Als je vaak ’s nachts misselijk bent kun je preventief wat eten voordat je gaat slapen.
  • Eet geen sterk gekruide voeding of voeding met ongezonde vetten, zoals transvetten en geoxideerd (verhit) vet. Veel vetten (zowel verzadigd als onverzadigd) zijn overigens wel heel gezond en zelfs noodzakelijk voor de ontwikkeling van je kindje. Met name kokosolie is gezond en geschikt om mee te koken.
  • Probeer ook machtige gerechten die zwaar op de maag vallen te vermijden.
  • Bewerkte voeding met veel suiker is niet bevorderlijk voor je maag.
  • Ook sinaasappelsap, cafeïne en kauwgom kunnen een negatief effect hebben.
  • De combinatie van fruit met zuivel is eveneens niet aan te raden als je misselijkheid tijdens de zwangerschap wilt voorkomen.
  • Er zijn speciale zwangerschapslollies op de markt tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap.
  • Afvallen is tijdens een zwangerschap absoluut geen goed idee. Het is belangrijk om gezond te blijven eten.
  • Voedingssupplementen zoals foliumzuur kun je het beste tijdens of na de maaltijd innemen en niet op een nuchtere maag.
  • Je kunt met goede voeding veel bereiken. Met het hormoondieet bijvoorbeeld kun je je hormoonhuishouding beter op orde houden.
  • Vermijd stress. Hierdoor raakt je maag eerder van slag.
  • Ook is voldoende nachtrust belangrijk.

Lees ook: pijn in onderbuik