Aandoeningen A-Z

7 symptomen van een magnesiumtekort

magnesiumtekort symptomen

Symptomen van een magnesiumtekort zijn belangrijke signalen voor je gezondheid.

Magnesium speelt namelijk een onmisbare rol bij het functioneren van de spieren, botten en het zenuwstelsel. Daarom moet je hiervan voldoende binnenkrijgen.

Hoeveel magnesium heb je dagelijks nodig?

Welke symptomen geven aan dat je niet genoeg binnenkrijgt?

En is dit gevaarlijk?

In dit artikel gaan we in op de signalen van een magnesiumtekort in het lichaam.

Waarom is magnesium belangrijk?

Met de symptomen van een magnesiumtekort geeft het lichaam aan niet goed te kunnen functioneren. Een tekort van dit mineraal in het bloed wordt ook wel hypomagnesiëmie genoemd. Maar wat draagt deze stof bij, zodat ons lijf niet zonder kan?

Het takenlijstje van magnesium in het menselijk lichaam is zeer indrukwekkend. Eigenlijk kun je hieruit concluderen, dat dit mineraal in bijna elk belangrijk proces en bij elk onderdeel van het systeem zijn steentje bijdraagt.

Denk hierbij aan:

  • Aansturing van de spieren
  • Aansturing van spierontspanning
  • Correct functioneren van zenuwprikkels
  • Genereren van energie
  • Honderden enzymatische processen, waaronder DNA synthese (aanmaak)
  • Juist verloop van groei en lichaamsontwikkeling
  • Regulatie van andere belangrijke vitaminen, mineralen en spoorelementen
  • Vorming van gezonde botten

Om deze processen goed te laten verlopen, is er dus voldoende van dit mineraal nodig. De Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheid ligt bij vrouwen tussen de 250 en 350 mg, voor mannen is dit 300 tot 350 mg.

Gelukkig is deze dosis gemakkelijk binnen te krijgen. Magnesium zit in groene groenten, bananen, abrikozen, pruimen, avocado, bruin brood, roggebrood, melkproducten, pinda’s, amandelen, pijnboompitten, lijnzaad en cacao.

Toch kan het voorkomen dat je niet voldoende van deze stof binnenkrijgt. Dit kan door dieetkeuzes of medicatie komen, maar ook omdat je lichaam het mineraal niet goed kan opnemen. Denk hierbij aan darmproblemen zoals bij de Ziekte van Crohn.

Ook een slechte nierfunctie kan een tekort veroorzaken. Maar ook een overschot! De nieren zorgen er namelijk altijd trouw voor dat het lichaam zich van teveel magnesium kan ontdoen.

Hiernaast blijkt er relatief vaak teveel magnesium uitgescheiden te worden door het lichaam. Dit vindt plaats via je urine of zweet. Bij mensen met stressklachten is het magnesiumgehalte in de urine sterk verhoogd.

Magnesium wordt ook wel het ‘anti-stress mineraal’ genoemd. De stof is namelijk essentieel om te kunnen ontspannen.

Maar hoe merk je nu aan je lichaam, dat je dit mineraal tekort komt?

1. Spierkrampen

Symptomen van een magnesiumtekort uiten zich vaak in typische spierkrampen. Deze kunnen heel licht zijn, en voelen als kleine, onvrijwillige trillingen of zenuwtrekjes. Maar ze kunnen ook ernstigere vormen aannemen.

Een bekend voorbeeld hiervan zijn krampen in de kuit, waarbij alle vezels in de spieren zich in één keer samentrekken. Dit kan ontzettend veel pijn doen en de spier is lastig te kalmeren.

Deze krampen hebben te maken met het samenspel tussen calcium en magnesium in het lichaam. Waar magnesium zorgt voor ontspanning, leidt calcium tot aanspanning.

De krampen worden mogelijk veroorzaakt door een aanvoer van calcium in de cellen, die vervolgens niet gecompenseerd wordt door een passende hoeveelheid magnesium. Met ongecontroleerde spierspanning als gevolg.

Dit hoeft zich niet alleen te uiten in kramp. Ook zeurende, continue spierpijn en spierstijfheid kunnen symptomen hiervan zijn.

2. Mentale problemen

Magnesium is een echte ridder te paard voor ons brein. Het beschermt ons tegen allerlei schadelijke (effecten van) stoffen die onze hersenen aan kunnen tasten. Zo kan een tekort leiden tot degeneratieve aandoeningen zoals de Ziekte van Alzheimer en de Ziekte van Parkinson.

Hiernaast speelt een magnesiumtekort een belangrijke rol in het ontstaan en in stand houden van stressgevoelens. Is er te weinig magnesium beschikbaar, dan kan er meer adrenaline vrijkomen.

Adrenaline wordt ook wel het stresshormoon genoemd, en wordt aangemaakt in de bijnieren. Deze stof maakt ons alert, met een verhoogde bloeddruk en hartslag. Zo zijn we klaar om te vluchten of vechten in tijden van gevaar.

Wanneer deze aanmaak verstoord wordt, kun je in een chronische gespannen toestand verzeild raken. Dit kan leiden tot depressie, angst- en paniekaanvallen.

Ook zien we door de aanhoudende spanning juist het tegenovergestelde: apathie. Hierbij is het brein ‘uitgeput’ en zal men minder emoties voelen.

Ook algehele onrust, prikkelbaarheid en concentratieproblemen kunnen hierdoor worden veroorzaakt.

3. Osteoporose

Magnesium is, samen met calcium, belangrijk voor gezonde botten. Is er een langdurig tekort aan deze stoffen, dan kan dit de kwaliteit van de botten en hun cellen aantasten.

Één van deze type cellen, osteoblasten genaamd, maken continu nieuw botmineraal aan. Onze botten slijten namelijk af en verliezen hun stevige samenstelling. Deze afbraak is een natuurlijk proces en wordt geleid door osteoclasten.

Door de hardwerkende osteoblasten wordt het oude, poreuze deel echter vervangen door nieuw, stevig botmateriaal. Bij osteoporose echter, is dit proces verstoord.

Osteoporose heet ook wel botontkalking. Er wordt te weinig bot aangemaakt door de osteoblasten om de natuurlijke afbraak bij te houden. Hierdoor wordt het bot poreus en stijgt de kans op botbreuken.

Vooral mensen boven de 60 jaar oud of met een erfelijke gevoeligheid voor deze aandoening lopen risico op poreuze botten. Maar een magnesiumtekort, zorgt ook voor een verkeerde calcium huishouding.

Hierdoor lopen de botten extra risico op te sterke degeneratie.

4. Vermoeidheid en spierzwakte

Symptomen van een magnesiumtekort zijn soms wat vaag. Zo ook met de signalen van vermoeidheid en zwakke spieren. Iedereen voelt zich namelijk wel eens wat minder energiek.

Daarom is het lastig om je vinger te leggen op de oorzaak van een dipje in je lichamelijke kracht. Maar combineer je het met andere symptomen? Dan kan het je vermoeden van een magnesiumtekort juist compleet maken.

De vermoeidheid zal namelijk niet specifiek optreden na inspanning of een drukke periode, zoals bij elk gezond mens. Het is een sluimerend iets, het gevoel dat je doorlopend jezelf moet dwingen iets te ondernemen.

Daarom is futloosheid een goede term om te gebruiken voor dit gevoel.

Dit uit zich ook in spierzwakte. Gecombineerd met de concentratieproblemen en ongecontroleerde bewegingen van de spieren kan het voorkomen dat je je vaker stoot of dingen uit je handen laat vallen.

5. Hoge bloeddruk

Doordat adrenaline gemakkelijker vrijkomt zonder het strenge toezicht van magnesium, kun je lange tijd met spanning rondlopen.

Deze spanning heeft in een gevaarlijke situatie een functie. Het bonzen van je hart, suizen in je oren en verhoogde alertheid geeft je de mogelijkheid snel te reageren.

Maar bij deze verstoring heeft het geen functie en kan het bij langdurig voortduren gevolgen hebben voor je gezondheid. Een verhoogde bloeddruk zet kracht op je aderen, waardoor de wanden aangetast kunnen worden. Zo kan dit op den duur leiden tot hart- en vaatziekten.

6. Astma

Een opvallend fenomeen bij magnesiumtekort is de relatie met astma patiënten. Veel mensen met astma, hebben ook een verlaagd magnesiumgehalte in het bloed.

Mogelijk wordt door het magnesiumtekort een teveel aan calcium aangevoerd naar de spieren van de luchtwegen.

Deze stof hoopt zich hier op, waardoor de spieren zich meer zullen aanspannen dan normaal. Dit belemmert de soepele ademhaling, wat klachten kan veroorzaken. Het kan zelfs voor heftige benauwdheid zorgen, wanneer het calciumgehalte en dus de spanning (plotseling) te hoog wordt.

We zien dan ook vaak dat medicatie met magnesium, vaak via een inhaler of injectie, verlichting brengt bij deze ademhalingsklachten.

7. Hartritmestoornissen

Een van de ernstigere symptomen van een magnesiumtekort zijn hartritmestoornissen en hartkloppingen. Vaak gaat dit gepaard met duizelingen, kortademigheid, pijn in de borst en flauwtes.

Tot nu toe denkt men dat dit veroorzaakt wordt door een verstoring van de hoeveelheid kalium in de hartspieren. Magnesium, calcium en kalium zijn namelijk de drie belangrijke stoffen die in en uit de cellen gepompt worden tijdens het kloppen van het hart. Is er één verstoord, dan functioneert dit proces niet goed meer.

Ook kan het aanhoudende adrenalineniveau voor hartproblemen zorgen. Je hart kan de overprikkeling op een gegeven moment niet goed meer thuisbrengen. Hierdoor kan de hartslag ontregelt raken of aanhoudend gaan bonzen.

Een magnesiumtekort, wat nu?

Om een tekort te diagnosticeren, zal de arts je magnesiumwaarden in je cellen moeten meten. Maar één procent van deze stof zit namelijk in je bloed. De helft zit in je tanden en botten, de rest in je cellen, spieren, zenuwweefsel en organen.

Een bloedonderzoek geeft dus vaak een vertekend beeld.

Je kunt een magnesiumtekort aanvullen met supplementen of voeding. Belangrijk is echter, om de onderliggende oorzaak te achterhalen. Overleg daarom altijd met een arts.

Conclusie

De symptomen van een magnesiumtekort zijn niet altijd even duidelijk, maar geven wel een belangrijk signaal af. Magnesium speelt een onmisbare rol in vele processen in het lichaam, waaronder het functioneren van ons zenuwstelsel, onze groei en de beschikbaarheid van energie.

Wanneer dit verstoord is, zul je het dan ook merken aan zowel mentale als fysieke symptomen. Denk hierbij aan spierklachten, vermoeidheid, concentratie- en stemmingsproblemen.

In ernstige gevallen kan een tekort aan dit mineraal zelfs tot hart- en vaatziekten en ernstige spierkrampen leiden.

Bij het vaststellen van dit tekort echter, dient een arts altijd naar het magnesiumgehalte in de lichaamscellen te kijken, in plaats van in het bloedbeeld. Er bevindt zich namelijk maar één procent van het aanwezige mineraal in de bloedbaan.

Magnesiumtekorten kunnen gemakkelijk verholpen worden door het juist dieet. Dit is echter alleen het geval wanneer er geen ernstige oorzaken aan ten grondslag liggen. Deze dienen dan ook eerst geïdentificeerd te worden voordat men kan behandelen.