Aandoeningen A-Z

Kramp in kuit, benen en voeten behandelen en voorkomen

kramp in kuit

Vaak last van kramp in kuit, benen of voeten?

Wil je weten hoe je deze krampaanvallen kunt behandelen, verhelpen en voorkomen?

Bijna iedereen is weleens wakker geschrokken door plotselinge spierkrampen. Dit kan zeer pijnlijk zijn en kan een paar seconden duren maar ook minutenlang aanhouden.

Je kunt in zowat elke spier wel kramp krijgen maar spontane krampen komen meestal voor in de kuiten, voeten, scheenbeenspieren en handen.

Soms krijg je kramp in één van beide benen of voeten, soms in allebei.

Er bestaan verschillende oorzaken voor. Gelukkig zijn er zeker oplossingen om de kramp te behandelen en te verhelpen.

In dit artikel lees je hier meer over en kijken we ook naar manieren om kramp in kuit, benen, voeten en tenen tijdelijk of zelfs permanent te voorkomen.

Lees ook: magnesiumtekort symptomen

Wat gebeurt er bij kramp in de kuit, benen en / of voeten?

Normaliter zijn niet alle vezels in de spieren tegelijkertijd actief.

Bij spierkramp trekken de vezels in je spieren echter plotseling tegelijkertijd onwillekeurig en krachtig samen en voelen hard en strak aan. Het is een felle en stekende pijn.

Je kunt daarnaast ook prikkels ervaren in de spieren die als speldenprikjes kunnen aanvoelen.

Na een krampaanval kun je last hebben van spierpijn en / of vermoeide benen.

Bij kramp in je tenen gaat het soms maar om één teen of enkele tenen, bijvoorbeeld de grote teen. Je voet draait naar binnen en je tenen kunnen zelfs verkleuren wanneer de bloedtoestroom verandert. Ze kunnen rood of blauw gaan zien.

Lees ook: spierpijn verhelpen

Twee soorten spierkramp

Idiopathische kramp ontstaat vanuit rust, vaak gebeurt dit ’s nachts. Het kan flink je slaap verstoren.

Waarschijnlijk heeft het te maken met een te lange periode van onvoldoende beweging. Het komt in sommige families meer voor maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat het erfelijk is.

Secundaire kramp wordt vaak uitgelokt door intensief sporten of door het belasten van spieren die je normaal niet gebruikt. Met name in combinatie met hitte is kramp een veel voorkomend probleem.

Alle sporten zijn gevoelig voor kramp in kuiten, benen en voeten maar sporten als hardlopen, zwemmen, turnen, skieën, voetbal, paardrijden, spinning en wielrennen zijn in het bijzonder sporten die gevoelig zijn voor kramp.

Kramp in kuit, benen en / of voeten direct verhelpen

Wil je de pijn bestrijden bij een krampaanval, ga dan niet een ruk geven aan de spieren want dat kan de spier beschadigen.

Houd je voet haaks, duw met je voet tegen de muur. Of strek je tenen omhoog en trek ze naar je toe. Liefst met gestrekte benen, maar daar moet je wel de lenigheid voor hebben.

Verder kun je als de ergste pijn verlicht is een stukje lopen, wat stretchen of je kuit, been of voet even masseren. Zo help je de doorbloeding weer op gang en kunnen de spieren zich ‘resetten’.

Wat tijgerbalsem of magnesiumolie verlicht de pijn eveneens.

Kramp in kuit, benen en / of voeten behandelen en voorkomen

Gedurende de nacht lig je relatief veel stil. Om kramp te voorkomen helpt het wanneer je, voordat je gaat slapen en eventueel wanneer je ’s nachts wakker wordt, wat rek- en strekoefeningen doet.

Voldoende lichaamsbeweging gedurende de dag is belangrijk om kramp te voorkomen. Blijf ook niet te lang in dezelfde houding staan of zitten, dit kan kramp uitlokken.

Regelmatig een klein stukje lopen om je spieren te laten ontspannen en resetten is een goede manier om de doorbloeding op gang te houden.

Door je bureaustoel goed af te stellen, zodat je benen in een hoek van 90 graden staan, creëer je de best mogelijke doorbloeding; al blijft veel zitten niet bevorderlijk voor de doorbloeding.

Te intensief sporten kan juist kramp veroorzaken.

Tijdens of na het sporten is het belangrijk om goed op te warmen, te rekken en strekken en een goede cooling down te doen.

Door een slechte interne vochthuishouding of slechte vochtbalans kun je last krijgen van kramp in de kuit, benen en / of voeten.

Zorg er dus voor dat je voldoende vocht binnenkrijgt, met name tijdens en na het sporten. Drink geen suikerrijke sportdrankjes. Maak liever zelf je eigen sportdrank; heel simpel!

Zorg sowieso voor schoenen met een goede demping / vering, met name bij het hardlopen. Draag niet te lang hoge hakken of schoenen zonder ondersteuning, zoals slippers.

Je schoenen, sokken en broek dienen niet te strak te zitten.

In de winter zul je je benen en voeten warm moeten houden wanneer je regelmatig krampaanvallen hebt.

Neem in bed eventueel een kruik mee. Stimuleer de doorbloeding door een warm bad of wisseldouches.

Een vreemd maar doeltreffend middel tegen nachtelijke kramp in kuit, been of voet: (sunlight) zeep onder de dekens bij je voeten leggen.

Een theorie over waarom dit werkt: kramp is een verzuring in de spieren. Om deze verzuring tegen te gaan, is er een base (de tegenhanger van een zuur) nodig. Zeep is een base en deze gaat verzuring tegen.

Voeding en supplementen

Een belangrijke oorzaak voor kramp in kuit, benen en voeten is een magnesium tekort.

Magnesium ontspant namelijk de spiersamentrekkingen.

Je kunt eventueel magnesium supplementen slikken. Kies altijd voor goede kwaliteit supplementen!

Ook tekorten aan de vitaminen E, B- complex en D spelen een rol bij spierkrampen, evenals tekorten aan calcium, zink, kalium en natrium (alleen bij een natrium tekort).

Een orthomoleculair arts kan je helpen om de voor jou juiste balans te vinden.

In de homeopathie wordt gewerkt met kruiden supplementen zoals die met kamille. Dit werkt ook krampstillend.

Een goede voeding kan bijdragen tot verminderde krampaanvallen. Vermijd E-nummers en let op een goede balans tussen omega 3 en 6.

Bananen bevatten veel mineralen en zijn zeker na het sporten een goede manier om kramp te voorkomen. Ook tomaten werken preventief tegen kramp in kuit, benen en voeten.

Je kunt kiezen voor een dieet waarin verzuring van het lichaam wordt tegengegaan.

Vermijd een crash dieet en overmatig alcoholgebruik. Spierkrampen zijn soms te wijten aan voedselintolerantie zoals die voor lactose en gluten.

Medicijnen en behandelmethodes

Bekijk met je huisarts eens goed je medicijngebruik. Bepaalde medicijnen kunnen spierkramp als bijwerking hebben of in de hand werken, zoals plaspillen (vochttekort) en bepaalde anticonceptie die je bloeddruk verhogen.

Er zijn ook medicijnen beschikbaar tegen kramp in kuit, benen en voeten.

Medicijnen voor restless legs werken echter niet!

PEA is een natuurlijk middel tegen neuropathische pijn en helpt dus bij spierkrampen. Ook inhibin dat hydrokinine bevat is werkzaam tegen kramp.

Een fysiotherapeut kan veel betekenen voor patiënten die vaak last hebben van spierkrampen. De fysiotherapeut zorgt ervoor dat de spieren in een ontspannen toestand komen. Eventueel adviseren zij steunkousen.

De MIR (mentale intuïtieve reset) methode is een zelfhelingsmethode die eveneens hulp biedt bij krampaanvallen.

Aandoeningen die kramp in kuit, benen en voeten kunnen veroorzaken

Heb je één van de volgende aandoeningen? Dan kun je als bijkomend symptoom ook spierkrampen verwachten.

  • Restless legs syndroom
  • Etalagebenen (treedt op tijdens het lopen, wordt verlicht bij rust)
  • Gescheurde kuitspier
  • Shinsplint
  • Hernia
  • Trombose en spataderen. 40% van de mensen met spataderen heeft meer dan driemaal per week een krampaanval. Dit heeft te maken met een slechte doorbloeding
  • Na een knie-operatie of hernia-operatie
  • Spierziekten zoals m.s., neuropatische aandoeningen
  • Reuma, artrose, fibromyalgie
  • Diabetes, te lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie)
  • Hoge bloeddruk (hypertensie)
  • Hoog sensitiviteit

Tot slot: bijna de helft van de zwangere vrouwen heeft tijdens de zwangerschap last van kramp in de kuit.