Aandoeningen A-Z

Hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen

hoge bloeddruk verlagen

Heb je last van een te hoge bloeddruk?

Dan bestaan er, naast het gebruik van medicijnen, veel manieren om je bloeddruk op een natuurlijke manier te verlagen.

In dit artikel informeren we je over die mogelijkheden.

In een tijd waarin voor bijna elke klacht wel een pilletje beschikbaar is, is het misschien prettig om te merken dat je ook veel zelf in de hand kan hebben.

Want medicijnen hebben vaak vervelende bijwerkingen en onderdrukken soms alleen de symptomen in plaats van de oorzaken aan te pakken.

Met simpele, dagelijkse aanpassingen in je voedingspatroon en leefstijl kun je in korte tijd enorm veel bereiken.

Bloeddruk

Met bloeddruk wordt bedoeld: de druk van de vloeistof binnen het slagader-systeem.

Er bestaat een bovendruk en onderdruk. De bovendruk heeft te maken met de maximale druk op de aorta (grote lichaamsslagader) die ontstaat wanneer de linkerhartkamer samentrekt en het hart het bloed in het lichaam stuwt.

De onderdruk heeft te maken met de minimale druk tussen twee samentrekkingen van het hart in, als het hart weer ontspant.

Een optimale bloeddruk ligt rond de 120/80 mm Hg (millimeter kwikdruk). Bij inspanning stijgt de bloeddruk. ’s Nachts daalt de bloeddruk.

Een te lage bloeddruk komt niet veel voor. Dit verschilt overigens wel per land: waar in Duitsland veel medicijnen voorgeschreven worden voor lage bloeddruk, komt lage bloeddruk in Engeland weer nauwelijks voor.

Lage bloeddruk wordt wel ‘hypotensie’ genoemd; hoge bloeddruk wordt ook wel ‘hypertensie‘ genoemd.

Een bloeddrukmeter kan de boven- en onderdruk vaststellen. Een soort ballonnetje rond je bovenarm wordt opgeblazen totdat het bloed in de bovenslagader volledig wordt afgekneld.

Daarna laat de arts de ballon weer langzaam leeglopen en meet zo de bloeddruk.

Zelf krijg ik bij de meting al vanzelf een hogere bloeddruk, puur van de ervaring. Dit schijnt echter bij veel mensen het geval te zijn en het wordt ‘wittejassen-effect’ genoemd.

Wat zijn de oorzaken en symptomen van een hoge bloeddruk?

Ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking heeft een te hoge bloeddruk. In 90% van de gevallen is het onbekend wat de hoge bloeddruk veroorzaakt. Dit heet dan ‘primaire of essentiële hypertensie’.

Als wel bekend is wat de oorzaak is, praten we over ‘secundaire hypertensie’. Naarmate je ouder wordt, wordt de kans op een te hoge bloeddruk groter.

Overgewicht en/of diabetes ontregelt eveneens de bloeddruk. Deze stijgt doordat het hart harder moet werken om het bloed te laten circuleren door het lichaam.

Nierpatiënten hebben ook kans op hoge bloeddruk.

Stress en zware inspanning doet de bloeddruk eveneens verhogen door de aanmaak van het hormoon adrenaline. Dit vormt geen probleem tenzij dit op zeer regelmatige basis plaatsvindt.

Andere oorzaken van hoge bloeddruk kunnen zijn: (regelmatig) gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals pijnstillers, overmatig alcoholgebruik, gebruik van de anticonceptie-pil.

Zwangerschap kan in sommige gevallen de bloeddruk ook doen verhogen. De hoge bloeddruk is een risicofactor bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zoals een beroerte of hartaanval, en schade aan de nieren.

Meestal merk je niets van een hoge bloeddruk totdat deze een zekere hoogte heeft bereikt. Dan kunnen er symptomen optreden als duizeligheid, slecht of wazig zicht, een bloedneus, hoofdpijn en overgeven.

Maar ook oorsuizen, hartkloppingen en vermoeidheid komt voor.

Reguliere behandeling

Bij een te hoge bloeddruk schrijft de arts medicatie voor. Dit kan bestaan uit bijvoorbeeld plasmiddelen. Door plasmiddelen scheiden de nieren meer zout uit wat weer vocht onttrekt aan de bloedbaan.

Hierdoor daalt de bloeddruk. Ook worden er soms betablokkers voorgeschreven. Deze laten het hart minder snel pompen waardoor de bloeddruk daalt.

Ook bestaan er een aantal middelen die de spiertjes rond de bloedvaten of slagaders verlagen (of de bloedvaten zelf), waardoor de bloedvaten zich ontspannen en wijder worden. De bloeddruk daalt daarmee.

Centraalwerkende middelen ten slotte blokkeren signalen van de hersenen om de aders te vernauwen.

Hoe kun je bloeddruk verlagen zonder medicijnen?

Stress verminderen

Zorg ervoor dat stress niet de overhand neemt in je leven. Zorg goed voor je lijf en probeer innerlijke spanningen zoveel mogelijk te uiten en te verwerken, alleen of met iemand waar je je vertrouwt bij voelt.

Spreek teleurstellingen en ongenoegen indien mogelijk uit; zo blijf je niet piekeren. Neem genoeg rustmomenten en leef je uit in een hobby die bij je past.

Beweging

Probeer dagelijks een half uur te bewegen. Binnen een paar weken kun je je bloeddruk al helpen verlagen. Voldoende beweging zorgt er ook voor dat stress vermindert wordt.

Als je niet houdt van de sportschool, ga dan vaker lopen of fietsen. Als je bijvoorbeeld last hebt van je knieën, is zwemmen ook een goed alternatief.

Voeding en voedingssupplementen

Een ongezond eetpatroon kan een hoge bloeddruk veroorzaken. Een paar kilo minder lichaamsgewicht kan al verschil maken in je bloeddruk.

Bepaal je optimale gewicht, je Body Mass Index (B.M.I.) en zet bij overgewicht een plan op om op een gezonde, verantwoorde manier af te vallen.

Er bekend dieet uit de V.S. is het zogenaamde ‘DASH-dieet’ (Dietary Approaches to Stop Hypertension). Dit dieet bestaat uit het eten van veel groenten, fruit en volle granen, evenals vis, noten en bonen.

Rood vlees en snelle suikers worden hierbij gemeden. Dit is wat ons betreft een prima basis om de bloeddruk te verlagen en überhaupt een goede manier om gezond te blijven én eventueel af te vallen..

Voedsel dat bekend staat om de heilzame werking op de bloeddruk:

Een paar stukjes pure chocolade per dag helpt de bloeddruk te verlagen en de aderwanden te verzachten. Flavonoide in pure chocolade is een antioxidant.

Rauwe cacao is de beste keuze; deze is ook verkrijgbaar in poeder en ‘nibs’ (snippers).

Andere voeding die bekend staat om de bloeddrukverlagende eigenschappen zijn rozijnen, bosbessen, havermout, bietensap en kokoswater. Noten bevatten de stof L-arginine die heilzaam werkt op de bloeddruk.

Kalium, Calcium en Magnesium zijn mineralen die bijdragen aan de verlaging van de bloeddruk. Je kunt deze mineralen eventueel extra slikken in de vorm van voedingssupplementen, maar je kunt ze ook halen uit voeding (zoals banaan).

Vitamine C in combinatie met knoflookpoeder is een opvallende maar doeltreffende combinatie.

Verder kun je denken aan het co-enzym Q10. Hennepolie en chiazaad zijn superfoods die zeer goed helpen bij het verlagen van een hoge bloeddruk.

Roken, alcohol en cafeïne

Je raadt het al; stoppen, minderen en minderen. Roken is de grootste risicofactor als het gaat om hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ook passief roken is gevaarlijk.

Een glas rode wijn per dag is prima, maar als je je bloeddruk wilt verlagen zul je het daarbij moeten laten.

Over het gebruik van cafeïne zijn onderzoekers het nog niet eens, maar recent onderzoek wijst uit dat de bloeddruk binnen 2 uur wordt verhoogd en eveneens de wanden van de slagaders doet verstrakken.

Houdt het dus bij twee koppen koffie per dag en vermijdt energiedrankjes.

Natrium-inname

Alhoewel er onderzoeken lopen die dit weerleggen, wordt er nog altijd aangenomen dat een hoge inname van met name keukenzout (natrium) de bloeddruk zou verhogen.

Zuinig zijn met zout kan voor een deel van de mensen met een te hoge bloeddruk, de mensen die gevoelig zijn voor zout, zorgen voor verbetering.

Hoge bloeddruk wordt volgens onderzoekers wereldwijd een steeds groter wordend probleem. Er wordt verwacht dat in 2025 een derde van de volwassenen een te hoge bloeddruk heeft.

Heb jij je bloeddruk weleens laten meten? En als die te hoog was, wat was dan de oorzaak? Heb je tips om te zorgen dat je bloeddruk weer normaliseert?