Gezonde Voeding

Hoeveel water drinken per dag?

hoeveel water drinken per dag

Hoeveel water kun je nu het beste drinken per dag?

Daar gaan we het in dit artikel over hebben.

Misschien ben je op deze pagina teerrecht gekomen via Google.

Heb je last van vervelende hoofdpijn? Lukt het je maar niet om af te vallen, hoe gezond je ook eet?

Voel je je wel eens slap of heb je last van je spieren?

Grote kans dat je te weinig water drinkt. In dit artikel leggen we je uit waarom het belangrijk is om voldoende vocht binnen te krijgen.

Ook geven we je handige tips om je vochtbalans op peil te houden.

Waarom is het belangrijk om water te drinken?

Zonder vocht of water kan ons lichaam niet goed functioneren. Water is van uiterste noodzaak voor de opname van voedingsstoffen in de darmen, voor het regelen van de lichaamstemperatuur en voor het transporteren van afvalstoffen door het lichaam.

Wanneer je niet voldoende drinkt kunnen gemakkelijk uitdrogingsverschijnselen optreden. In dat geval scheidt het lichaam meer vocht uit dan dat het opneemt.

De gevolgen van uitdroging kunnen erg vervelend zijn en zich uiten in dorst, hoofdpijn, misselijkheid, stijve spieren, snellere hartslag, verlaagde bloeddruk, een slap gevoel, verwardheid, of – heel extreem – zelfs een shock.

Hoewel kinderen en ouderen het meest gevoelig zijn voor uitdroging, moet iedereen er goed op letten dat het niet zover komt. Het is makkelijk om te onthouden: als je dorst begint te krijgen, is je lichaam al bezig met uitdrogen. Kortom: voorkom dat je dorst krijgt en drink de hele dag door water!

Een gezonde vochtbalans

Het lichaam van een vrouw bestaat gemiddeld uit 52% vocht. Bij mannen is dat 63%. Kortom: een vrouw zal misschien meer moeite moeten doen om haar vocht op peil te houden. Het lichaam verliest op verschillende manieren vocht: via urine, ontlasting, zweet en ademhaling.

Kortom: je lichaam verliest de hele dag door vocht en dat moet je aanvullen. Hoewel je lichaam op natuurlijke wijze de hele dag bezig is je vochtpeil bij te werken, moet jij ervoor zorgen dat er vocht binnenkomt.

Laten we eens een gemiddelde vochtbalans van een volwassen persoon bekijken. We gaan uit van niet al te zware inspanningen en een normale omgevingstemperatuur.

Er komt per dag gemiddeld 2500 milliliter binnen via:

  • circa 1250 milliliter via drinkvocht
  • circa 900 milliliter via eten
  • circa 350 milliliter via oxidatiewater

Er wordt per dag gemiddeld 2500 milliliter uitgescheiden door

  • circa 1400 milliliter via de urine
  • circa 100 milliliter via de ontlasting
  • circa 500 milliliter via de uitademing
  • circa 500 milliliter via zweten

De Gezondheidsraad geeft als richtlijn dat 70% van al het vocht dat je binnenkrijgt op een dag, uit dranken moet komen.

Bron: Het Voedingscentrum. 

Hoeveel water moet ik op een dag drinken?

Een vrij algemeen advies is om per dag zo’n 1,5 tot 2 liter water te drinken. Dat wil zeggen: naast het vocht dat je automatisch al binnenkrijgt. Echter, er zijn uitzonderingen. Wanneer heb je meer vocht nodig?

Je hebt meer vocht nodig om je lichaam in balans te brengen als je:

  • zwanger bent of borstvoeding geeft
  • sport
  • in een warm klimaat leeft of op vakantie bent
  • (erg) zout eet
  • alcohol drinkt (grote boosdoener op het gebied van uitdroging!)
  • ziek bent (bij koorts en diarree verlies je extreem veel vocht)

Heb jij moeite om 1,5 tot 2 liter water tot je te nemen? We geven je hieronder wat tips om het drinken van water gemakkelijker te maken.

Een teveel aan water komt bijna nooit voor, alleen als je extreem veel drinkt. Je nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je teveel drinkt, tenzij je 24/7 onder de kraan gaat hangen natuurlijk ;)

Hoe drink ik 1,5 liter water op een dag?

Misschien denk je nu: hartstikke leuk die 1,5 liter water op een dag. Maar hoe ga ik dat in vredesnaam doen? We zijn allemaal druk en vaak ‘on the go’, dus het kan nog wel eens een uitdaging zijn. Met de volgende tips maken we het doel misschien wat haalbaarder!

  1. Zet een kan met water op je bureau. Vul de kan met 1,5 tot 2 liter water en laat het op kamertemperatuur komen. Het is niet goed om alleen maar ijskoud water te drinken, dus een beetje warmer water kan absoluut geen kwaad. Mocht je in een heel warme werkomgeving zitten, dan kan je natuurlijk wel wat ijsblokjes toevoegen voor een wat frisser effect. Door een kan voor je neus te hebben staan, word je er constant aan herinnerd dat je nog water moet drinken. Veel mensen vergeten het namelijk gewoon! Je maakt het jezelf supermakkelijk: je hoeft niet eens op te staan. Zet er een leuk glas bij en schenken maar! Voordat je het door hebt, heb je de kan leeg. Dat moet toch op z’n minst voor het einde van je werkdag lukken?
  2. Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt. Flesjes water zijn niet meer uit straatbeeld weg te denken, iedereen lijkt ze bij zich te hebben. Natuurlijk kan je voor een plastic wegwerp exemplaar gaan, maar je kan ook investeren in een mooie duurzame waterfles die je met veel plezier een lange tijd gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn de Bobble, de Dopper en de fles van KRNWTR. Een beetje stylish voor de dag komen is ook belangrijk!
  3. Maak water drinken leuk door lekkere dingen aan je water toe te voegen. Denk aan schijfjes komkommer en citroen, verse muntblaadjes of bevroren rood fruit zoals frambozen en blauwe bessen. Je kan water ziet er opeens veel aantrekkelijker uit en het smaakt heerlijk!
  4. Met de bovenstaande optie kan je overwegen je frisdrank of sapjes, die je normaal gesproken misschien drinkt, te vervangen door water. Immers, een glaasje water met citroen en munt smaakt net zo lekker als een glaasje fris. Het is vele malen gezonder, dus het is zeker een overweging waard!
  5. Bestel altijd een glas water bij je koffie. In hippe koffietentjes staan vaak al kannen gekoeld water waar je zelf een lekker glaasje kan inschenken. Maak hier een goed gebruik van!
  6. Drink naast elk glas wijn twee glazen water. Alcohol droogt extreem uit, dus je zult goed moeten drinken om dit weer goed te maken met je lichaam.
  7. Begin je dag met water. Maak er een gewoonte van om als je uit bed komt en gaat ontbijten meteen een glas water in te schenken. De eerste centiliters zitten er dan al in!

Heel veel succes met het drinken van (minimaal!) 1,5 liter water op een dag! We hopen dat je iets aan onze tips hebt.