Gezond Afvallen Gezonde Voeding

Hoe word ik vegetariër? De basis van vegetarisch eten

vegetarier

Speel jij met het idee om vegetarisch te gaan eten?

Hartstikke goed natuurlijk, maar het kan een behoorlijke verandering in je dieet en mindset betekenen.

Misschien heb je je hele leven lang graag (en veel) vlees of vis gegeten.

Of misschien ben je bang dat je nooit over je broodje-beenham-verslaving heen zult komen.

Laat de moed niet zakken, wij geven je vandaag een aantal makkelijke tips om je vegetarische dieet een goede start te geven én vol te houden.

Waarom vegetariër worden?

Vraag je allereerst af: waarom wil ik vegetarisch gaan eten? Iedereen kan hier een persoonlijke reden voor hebben.

Zo kan je het doen omdat je het niet eens bent met wat er in de bio-industrie gebeurt, maar je kan ook vega gaan eten omwille van je gezondheid.

Misschien heeft een arts je zelfs aangeraden om de spareribs eens te laten staan en “moet” je nu wel.

Eigenlijk zou je kunnen denken; wat is nou een betere reden om vegetariër te worden dan vanwege je gezondheid? Je gezondheid is en blijft je allerbelangrijkste bezit.

Gemiddeld genomen: vegetariërs hebben een lagere bloeddruk en een kleinere kans op hart-en vaatziekten. Ze hebben minder last van overgewicht, een lager cholesterol en minder kans op darmkanker.

Over het algemeen eten vegetariërs minder zout en meer vezels, hetgeen een gunstige uitwerking heeft op je energiehuishouding, weerstand, huid en haar.

Kortom: vraag je af hoe graag je fit en energiek wilt zijn, of hoe graag je van maag- en darmklachten af wilt. Als je bedenkt dat je dit kan bereiken door die hamburgers te laten staan, dan is bovenstaande waarschijnlijk al motiverend genoeg.

Hoeveel vlees eet je? Maak een lijstje!

Schrijf eens op wat je zoal eet op een dag en onderstreep alle dingen waar vlees, gevogelte of vis in zit. Denk hierbij zeker ook aan de tussendoortjes en je lunch.

Op deze manier krijg je voor jezelf een realistisch overzicht van welke onderdelen van je dieet je moet gaan vervangen en welke al vegetarisch zijn.

Misschien kom je tot de conclusie dat je eigenlijk al vrij weinig vlees eet en valt de switch naar een vegetarisch dieet erg mee.

Stel dat je toch echt wel heel veel vlees en vis eet, dan zal je wat meer ‘cold turkey’ moeten gaan. Dat betekent dat het roer om moet en je je moet oriënteren op producten die geschikt zijn voor je vegetarische dieet.

Tips om vegetariër te worden en vegetarisch te gaan eten

En daarmee komen we aan bij de tips: ga experimenteren! Koop een mooi vegetarisch kookboek, google erop los, vraag je vegavrienden om hun favoriete recepten en duik die supermarkt en keuken in.

Als je vegetarisch gaat eten betekent dat vaak dat je voedingspatroon veel gevarieerder wordt. Je gaat bijna automatisch meer groente eten. Ook groenten die je misschien altijd links hebt laten liggen in de winkel. En je wordt creatiever met bijvoorbeeld je lunch.

Na een tijdje kan je je niet meer voorstellen waarom je altijd een boterham met salami meenam naar je werk, als je ook een lekkere tortillawrap gevuld met hummus en rauwkost kan eten. Iedere keer dat jij je lunchtrommel opent, zullen je collega’s jaloers op je zijn.

Vegetarisch uit eten

Vegetarisch eten mag geen belemmering voor je sociale leven zijn. Stel: je gaat met vrienden uit eten en jij hebt inspraak over waar jullie gaan eten. Zorg dan dat je op internet vast even hebt gecheckt of het restaurant een goede vega-optie voor jou heeft.

Over het algemeen kan je bij alle eetgelegenheden in Nederland er wel vanuit gaan dat er goede vegetarische maaltijden worden aangeboden.

Staat er toch niks voor je op de kaart? Vraag de kok om een aangepaste maaltijd. Het zal je verbazen hoe vaak een kok het als een leuke uitdaging ziet om speciaal voor jou aan de slag te gaan. En let maar op: van al je tafelgenoten krijg jij de lekkerste maaltijd!

Vegetarisch eten duur?

Veel mensen denken dat een vegetarisch dieet duurder is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ga maar eens kijken wat een goed stukje vlees kost in vergelijking tot een lekkere vleesvervanger.

Soms ben je zelfs goedkoper uit. Daarbij komt dat je niet altijd een vegaburger hoeft te eten, je kan vlees of vis in je maaltijd prima vervangen door bijvoorbeeld kaas, noten of peulvruchten.

Vooral bonen en peulvruchten zijn erg goedkoop en gezond. Maak zelf hummus van kikkererwten, kook een grote pan linzensoep of maak eens een spicy Mexicaanse chili sin carne met kidneybeans.

Deze gerechten zijn ook heel geschikt wanneer je visite krijgt, want niemand zal het vlees missen. Sterker nog, ze zullen je smeken om een recept.

Tekort aan vitamines of mineralen

Je hoort mensen weleens zeggen dat een vegetariër gemakkelijk een tekort aan bepaalde vitamines of mineralen kan krijgen. Dit valt erg mee.

Natuurlijk moet je je wel houden aan uitgebalanceerd dieet. Wanneer je alleen nog maar noten en kaas eet, gaat het niet de goede kant op. Je maaltijden dienen te bestaan uit voldoende groente, fruit, brood, granen, zuivel en vleesvervangers (zoals peulvruchten, bonen en noten.)

Wanneer je als vegetariër (of veganist) geen zuivelproducten gebruikt of kaas en eieren eet, heb je kans op een tekort aan vitamine B12 en calcium. Het is aan te raden om in dit geval deze in de vorm van een supplement bij te slikken.

Vlees is een grote bron van ijzer, dus wanneer je vegetarisch gaat eten kan het lijken alsof je bijna geen ijzer meer binnenkrijgt. Toch kan je hier zelf iets aan doen door brood, aardappelen en groente te eten.

Plantaardig ijzer wordt weliswaar minder snel opgenomen door het lichaam dan ijzer uit dierlijke producten, maar ook hieraan kan je zelf weer iets doen.

De truc is om bij een warme maaltijd vitamine C binnen te krijgen (bijvoorbeeld door middel van fruit,) want dit zorgt ervoor dat ijzer uit plantaardige voeding makkelijker door het lichaam wordt opgenomen.

Natuurlijk kan je er als vegetariër voor kiezen om voor de zekerheid supplementen te slikken, maar het is niet per se noodzakelijk.

Gezondheidsvoordelen vegetarisch eten

Sta stil bij de gezondheidsvoordelen die een vegetarisch dieet voor jou heeft.

Veel mensen merken dat ze veel meer energie hebben, omdat ze al dat zware voedsel niet meer hoeven te verteren. Ook zijn er mensen die kilo’s afvallen, omdat ze veel minder van het slechte soort vet eten.

Verder zou het kunnen zijn dat je gaat merken dat je huid er beter uit gaat zien, bijvoorbeeld doordat je minder puistjes krijgt en je huid meer gaat stralen door alle extra vitamines die je nu binnenkrijgt.

Waarschijnlijk zul je al na een week of twee weken vegetarisch eten een verschil gaan merken. Luister naar je lichaam en trek hieruit je conclusies.

We hopen dat je met bovenstaande tips aan de slag kan gaan en gaat genieten van je nieuwe dieet! Wat is jouw gouden tip voor startende vegetariërs?