Aandoeningen A-Z

Hielspoor: oorzaken, symptomen en behandeling

hielspoor

Hielspoor is een verkalking bij de pees onderaan de hiel. Dit kan erg pijnlijk zijn met lopen, maar ook juist als je lange tijd gezeten of gelegen hebt. Vaak gaat dit gepaard met een hardnekkige ontsteking.

Hoe kom je eigenlijk aan zo’n kalk-achtig uitsteeksel?

Kom je er gemakkelijk weer vanaf?

En wat kun je doen om hielspoor te voorkomen?

Dit artikel beantwoordt al je vragen.

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een aandoening waarbij er verkalking in de peesplaat onder de hiel optreedt. Hierbij vormt zich een uitsteeksel aan het hielbot. Dit kan geheel pijnloos zijn, maar geregeld gaat het gepaard met een flinke peesontsteking.

Daarom wordt een hielspoor ook wel peesplaatontsteking of fasciitis plantaris genoemd. De ontsteking in de pees is echter een gevolg van de hielspoor-vorming. Hierbij wordt de pees die de hiel aan de bal van de voet verbindt aangetast.

Hielspoor symptomen

Vaak verloopt een hielspoor zonder pijnklachten. Duurt de vorming voort of verergert de ontsteking, dan kunnen echter pijnklachten de kop opsteken.

Dit is niet vreemd. Het prikken van de uitstulping kan namelijk scherp aanvoelen, als een pin of zelfs messteek. Naar mate de dag vordert, zal deze pijn overgaan in een doffe, zeurende pijn.

Sta je echter op na een langere periode van zitten of liggen? Dan begint de stekende pijn opnieuw.

Oorzaken van hielspoor

Het ontstaan van een hielspoor gaat niet over één nacht ijs. Vaak is het een maandenlang proces, waarbij de verkalking zich steeds meer ophoopt. Hierdoor vormt zich een uitsteeksel onder de hak, waar je dus bij het lopen recht op staat.

Auw!

Deze vreemde, pijnlijke plek ontstaat doordat de hiel of de pezen die hieraan hechten overbelast of beschadigd raken. Dit kan echter verschillende aanleidingen hebben:

Sporten

Afhankelijk van het type sport, ben je bij lichamelijk intensieve hobby’s toch vaak aan het sprinten, springen en hard remmen. Hierbij komt veel kracht op de pees onderaan je voet, wat voor overbelasting of (herhaalde) kleine beschadigingen kan zorgen.

Maar niet alleen wilde sporten kunnen bijdragen aan deze blessure. Ook stevig wandelen, vooral heuvelopwaarts, kan de pees beschadigen of irriteren.

Zelfs (langdurig) stilstaan kan bijdragen aan het ontstaan van een hielspoor. Hierbij worden de peesplaten zodanig lang belast dat er irritatie ontstaat.

Afwijkingen aan de voet

Ook een (aangeboren) afwijking aan de voet kan extra druk zetten op de pees onder de hiel. Denk hierbij aan posities zoals holle voeten of platvoeten. De verdeling van de druk is dan ongelijk en de voet kan in een verkeerde houding getrokken worden.

Dit is ook het geval wanneer de spieren in het onderbeen relatief kort zijn. De voet wordt hierbij continu ‘aangetrokken’, wat continue stress in de pees veroorzaakt.

Hiernaast kan je een hielspoor oplopen wanneer je verkeerd loopt, bijvoorbeeld door een zere teen.

Verkeerd schoeisel

Ook slecht passende schoenen kunnen de boosdoener zijn. Denk hierbij aan onvoldoende vering of dikte in de zool, maar ook aan bewegingsvrijheid. Kan de voet niet voldoende afwikkelen, dan kan er stijfheid in de voetzool ontstaan.

Hiernaast kan ook een knelling voor een geïrriteerde plek zorgen.

Trauma

Een hielspoor kan ook ontstaan als de voet door een klap of drukking schade oploopt. Dit kan een valpartij zijn, maar ook zoiets simpels als plotseling hard op een steentje staan.

Overgewicht

Overgewicht kan teveel druk geven op de hiel. Dit kan tijdelijk zijn, zoals bij een zwangerschap. Maar ook mensen met chronisch overgewicht krijgen vaak last van de zolen en hielen.

Leeftijd

Bij ouderen neemt het percentage vet- en spierweefsel in het lichaam vaak af. Ook de voeten hebben hier last van, waardoor er te weinig demping is tijdens het lopen. Hierdoor krijgt de hielpees elke keer een klap.

Vergelijkbare symptomen zijn te vinden bij jonge kinderen die intensief sporten. Soms wordt dit echter veroorzaakt door de aandoening Morbus Sever (ook wel Sever Schinz genoemd). Hierbij raakt de hielschijf beschadigd door een combinatie van groei en overbelasting.

Deze aandoening is tijdelijk, echter dient het kind wel rust te houden.

Hielspoor behandelen

Waar de kinderaandoening Morbus Sever baat heeft bij rust, zal dit bij hielspoor juist het tegenovergestelde voor de klachten betekenen. Juist na rust kan de pijn intens zijn, terwijl deze met de tijd enigszins ‘weggelopen’ kan worden.

Toch is blijven lopen geen optie om het probleem op te lossen. Geukkig zijn er meerdere opties tot behandeling mogelijk.

Doe het zelf bij hielspoor

Veel artsen hebben bij hielspoor een aantal adviezen die je zelf op kunt volgen om de klachten te verminderen. Het is echter altijd wijs om bij voortdurende hielpijn een arts te bezoeken. Niet in de laatste plaats om vast te laten stellen dat het om hielspoor gaat, en niet iets anders.

Vaak heeft de arts wat rustige rek- en strekoefeningen die de spier zullen kalmeren. Hier kan ook een fysiotherapeut of podotherapeut bij helpen. Ook kan er advies voor (verbeterd) schoeisel volgen.

Artsen en therapeuten kunnen hiernaast de voet inzwachtelen of afplakken met tape, om de spieren en pezen stabiliteit en richting te geven. Soms zijn er zelfs corrigerende inlegzolen nodig.

Medicatie

Om de ontsteking en pijnklachten aan te pakken, wordt vaak pijnstilling voorgeschreven. Belangrijk is wel, dat hierbij de bewegingsadviezen van de arts of therapeut strikt opgevolgd worden om de blessure niet te verergeren.

In ernstige gevallen wordt de spier ingespoten met corticosteroïden, om zo de ontsteking in te dammen.

Chirurgie

Veruit het grootste deel van de patiënten komt van de hielspoor af zonder chirurgische ingreep. Het komt echter voor dat de uitstulping weggehaald moet worden, of dat de spier extra ruimte moet krijgen om van de irritatie af te komen.

In dit geval wordt voor een ingreep gekozen. Dit komt echter niet veel voor. De operatie is namelijk niet zonder risico.

Soms blijft men met zenuwschade achter of klachten zoals voetkrampen, instabiliteit of gevoelloosheid door beschadiging in de voetregionen.

Hielspoor voorkomen

Het duurt even voordat een hielspoor ontstaat, maar helaas gaat deze vreemde, pijnlijke plek ook niet snel weg. Daarom is het belangrijk dat je goed op je voeten let, om deze nare blessure te voorkomen.

Hiervoor hebben wij 7 tips opgesteld:

  1. Draag altijd passend schoeisel, met voldoende steun en demping
  2. Besteed altijd voldoende tijd aan een warming up en cooling down
  3. Neem genoeg pauze op het werk of zorg voor een plek waar je geregeld zittend kunt doorwerken
  4. Ren of jog niet (alleen maar) op harde ondergrond, dit is ook funest voor je gewrichten
  5. Zorg voor een goede lichaamsconditie, overgewicht brengt allerhande risico’s met zich mee
  6. Heb je langer dan twee weken last van je hiel? Laat je dan adviseren door een arts
  7. Blijf altijd correct lopen, met voldoende voetafwikkeling. Laat je eventueel begeleiden door een fysiotherapeut