Gezonde Voeding

Hennepzaad eten is gezond voor lichaam en geest

hennepzaad gepeld

Hennepzaad is enorm populair! Is hier sprake van een hype?

Ik denk het niet. Een grote groep mensen eet de zaden al vele jaren als aanvulling op hun dagelijkse voeding.

Je vindt ze tegenwoordig niet alleen maar in natuurvoedingswinkels maar ook in de supermarkt, bij de drogist en zelfs bij de groenteman of notenboer.

Maar wat is hennepzaad nou precies en welke gezonde voedingsstoffen bevat het? En ook niet geheel onbelangrijk: hoe kan ik het op een smakelijke manier in mijn voeding verwerken?

In dit artikel beantwoord ik deze vragen en kun je alles lezen over de gezonde zaden; van gezondheidsvoordelen tot toepassingen.

Wat is Hennep precies?

Hennep – Latijnse naam: Cannabis sativa L / Cannabis Indica – behoort tot de moerbei-plantenfamilie. Het is een zeer sterke plant die in veel klimaatsoorten kan overleven en daarvoor ook geen pesticiden nodig heeft.

Van origine komt hij voor in Centraal Azië. Al minstens 1000 jaar wordt hennep door de mens gecultiveerd.

Er wordt onder andere touw, papier en textiel (zoals spijkerbroeken) van gemaakt. Van het Latijnse ‘cannabis’ komt ook het woord ‘canvas’.

De hennepteelt is in veel landen omstreden geweest vanwege een ander doeleinde: marijuana. Het gewas is een tijd lang illegaal geweest om te telen door de invoering van de opium-wet.

Ondanks dat marijuana afkomstig is van de hennepplant hoef je je geen zorgen te maken dat je onder invloed raakt van de eetbare zaden. Deze bevatten geen THC, de stof waarvan je onder invloed raakt.

Hennepzaad

Hennepzaad wordt al jaren beschouwd als een ‘superfood’. Boeddhisten eten het tijdens het vasten om toch voldoende voedingstoffen binnen te krijgen.

Hennepzaad wordt ook in dierenwinkels verkocht als vogelvoer onder de naam ‘kempzaad’.

De gezonde werking van hennepzaad

Hennepzaad is een plantaardige bron van proteïne. En de olie in het zaad bevat meer gezonde essentiële vetten dan welk ander zaad in de wereld.

Deze vetten zijn cruciaal voor onze gezondheid, onder andere voor ons cardiovasculair systeem (hart en bloedvaten).

Ook zitten er meer dan 20 mineralen in het zaad, waaronder magnesium, ijzer, fosfor en zink. Het wordt heel gemakkelijk door het lichaam verteerd. Hennepzaad is een goed alternatief voor vis. Vanwege watervervuiling is het dus iets om te overwegen.

Het bevat veel vitaminen (o.a. vitamine E, C en B) en anti-oxidanten. Het hoge gehalte ‘edistin-eiwit’ lijkt sterk op het lichaamseigen bloedplasma. Bloedplasma speelt een rol in D.N.A.-herstel. Dat betekent dat hennep kan bijdragen aan het tegengaan van het verouderingsproces.

Het eiwit edistin in hennepzaad is dus een lichaamseigen stof. Lichaamseigen stoffen worden veel beter door het lichaam opgenomen dan bijvoorbeeld chemische E-nummers.

Het eiwit edistin is bovendien ‘hypo-allergeen’, wat betekent dat weinig mensen een allergische reactie/intolerantie hebben voor hennepzaad. Dat is anders dan bijvoorbeeld bij soja of wei (in zuivel). Sowieso is hennepzaad een goede vleesvervanger dankzij de bron van eiwitten.

Hennepzaad bevat een goede balans tussen omega-3, omega-6 en omega-9. Er zijn de laatste jaren veel onderzoeken gedaan waarvan een groot deel uitwijst dat deze balans tussen de omega vetzuren belangrijk is.

Er ontstaan zo minder ontstekingen  in het lichaam en andere voedingsstoffen zoals vitamines kunnen beter worden opgenomen. De lecithine in hennepzaad is bovendien goed voor de lever en de ontwikkeling van de hersenen.

Het uithoudingsvermogen, het immuunsysteem en het herstel na ziekte wordt ondersteund door het eten van hennepzaad. Dat komt door de stofjes ‘alfa-,  beta-, en gammaglobuline. Die stofjes zorgen er bijvoorbeeld voor dat beschadigd weefsel vervangen wordt door nieuw weefsel.

Aminozuren ten slotte zorgen voor de aanmaak van het geluks-hormoon ‘serotonine’. Met hennepzaad boost je dus ook je humeur!

Hennepbladeren staan ook bekend om hun heilzame werking. Het oxide-stofje ‘silica’ zorgt voor sterke nagels en botten, een zuivere huid en glanzend haar. Verder bevat het veel vezels en reinigt het de darmen.

Vrouwenkwaaltjes

Hennepzaad is heilzaam voor vrouwen, en in het bijzonder vrouwen van boven de 40, omdat het een gunstige uitwerking heeft op de hormoonhuishouding.

Gammalinoleenzuur (wat ook in moedermelk voorkomt) in hennepzaad zou helpen tegen P.M.S. klachten, gevoelige borsten en stemmingswisselingen. Ook is het goed voor het geheugen en de gewrichten.

Hoe gebruik je hennep als superfood?

Hennep is verkrijgbaar in de vorm van hennepzaad (gepeld is het handigst), hennepolie en hennepzaad-boter. Van hennepbladeren kun je smaakvolle thee zetten. Verder kun je energierepen, brood en bier kopen waarin hennep(zaad) verwerkt is. Hennepzaad hoeft niet te worden verhit/gekookt. Het valt onder ‘raw food’; alle voedingsstoffen blijven intact.

De smaak is te typeren als nootachtig, maar zeker niet overheersend. Hennepzaad kun je eten als snack, maar ook prima mengen in smoothies, sappen, soepen, sauzen, jus en salade-dressing (vult je maag beter dan bijvoorbeeld zonnebloempitten). Het geeft net die extra bite. Vermengd met humus of baba ganoush (aubergine puree) krijg je extra voedingstoffen binnen op een lekkere manier.

Je kunt er ook melk van maken en eventueel de melk weer vermengen met rauwe cacao voor zeer gezonde chocolademelk. Of je mengt het hennepzaad door de (amandel)melk met muesli of havermout. Heb je weleens een ‘Lassie‘ geprobeerd? Dat is een traditionele yoghurt-drank uit India en Pakistan. Voeg hieraan typische oosterse kruiden toe en een handje hennepzaad en je hebt een lekkere pittige milkshake.

Houd er wel rekening mee dat als je hennepzaad gebruikt bij je eten, je er altijd voldoende bij drinkt. Hennepzaad neemt namelijk veel vocht op. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid hennepzaad voor volwassenen is 50-75 gram per dag (ongeveer een half kopje). Voor kinderen moet je de helft hiervan rekenen.

Zacht voor je huid én voor het eco-systeem

  • Hennep wordt ook in zeep, shampoo, lotion, lippenbalsem en andere lichaamsverzorgende producten verwerkt. Hennep staat erom bekend dat het een verzachtende werking heeft op je huid en haar.
  • Textiel gemaakt van minstens de helft hennep is warmer, sterker en milieuvriendelijker dan katoen. Het absorbeert bovendien meer water en zweet.
  • Materialen zoals papier, plastic, bouwmateriaal en auto-brandstof gemaakt van hennep zijn veel milieuvriendelijker dan synthetische materialen. Voor papier geldt dat bij gebruik van hout de grond veel sneller uitgeput raakt dan van hennep.

Hennep is dus in vele opzichten een wonderbaarlijk, natuurlijk product.