Gezonde Voeding

Groene smoothies: maak zelf groene smoothies! (recept)

groene smoothies

Groene smoothies zijn momenteel hip & happening.

Waar je vroeger nog hard moest zoeken naar een fruitsmoothie on the go, vliegen de groene sapjes je tegenwoordig om de oren.

Het internet staat vol met recepten en internationale beroemdheden schreeuwen van de daken hoe goed ze zich voelen door deze groene drankjes.

Je zou bijna denken dat er iets magisch moet zijn rond het fenomeen ‘de groene smoothie.’ Nou, eigenlijk is dat ook wel een beetje zo.

Waarom? Dat lees je in dit artikel.

Wat zijn groene smoothies?

Je kent waarschijnlijk de ‘gewone’ smoothie wel. Een drankje, gemaakt van fruit, uit de blender. Soms met yoghurt of melk erdoor, soms gemengd met jus d’orange.

Smoothies komen in allerlei kleuren: van knalroze (bijvoorbeeld met veel aardbeien) tot knalgeel (mango, ananas en banaan.) Groene smoothies krijgen hun kleur door het toevoegen van groente.

Maar let op: groene smoothies hoeven niet altijd groen te zijn. Dat klinkt tegenstrijdig, maar wat we hiermee bedoelen: een groene smoothie is een smoothie waarin groente de basis is.

Op het moment dat je een smoothie maakt met bietjes zal de kleur van de smoothie niet groen, maar rood zijn. Toch spreken we dan nog steeds van een ‘groene smoothie,’ omdat bietjes de basis vormen. En een biet is een groentesoort.

In een groene smoothie kunnen verschillende soorten groente, maar ook fruit verwerkt zitten. Fruit zorgt ervoor dat de smoothie wat zoeter wordt. Aangezien veel groentesoorten van zichzelf een wat pittiger, hartiger of soms ‘gronderige’ smaak hebben kan dit wenselijk zijn.

Waarom is het drinken van een groene smoothie een goed idee?

Veel mensen hebben moeite om genoeg groente (en dus vezels en vitamines) binnen te krijgen. Eerlijk gezegd is het ook niet altijd makkelijk.

Wil je echt genoeg groente eten op een dag, dan zou je eigenlijk bij twee maaltijden op de dag een portie groente moeten toevoegen. Het drinken van een groene smoothie maakt dit doel een stuk gemakkelijker.

Een veel gehoord advies is om de dag te beginnen met een flinke groene smoothie. Op deze manier geef je je lichaam een stoot vitamines en vezels om de dag vol energie te beginnen.

Ook heb je een gedeelte van je dagelijkse behoefte al behaald; dat is nog eens een goed begin van je dag!

Ouders zullen het wel herkennen: kinderen zijn niet altijd even dol op groente. Vooral gekookte groente gaat kinderen wel eens tegenstaan. Een groene smoothie is een slimme manier om je kindje te laten wennen aan groente.

Maak de smoothie lekker zoet met fruit(sap) en je zult zien dat dit grappige groene drankje veel beter wordt ontvangen dan een bordje gekookte broccoli.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van groene smoothies?

Het is lastig om te zeggen wat de exacte gezondheidsvoordelen van een groene smoothie zijn, aangezien iedere groene smoothie weer anders is. Kortom: het hangt er een beetje vanaf wat je in de smoothie verwerkt.

We noemen een aantal voorbeelden van groente die zich goed lenen om in groene smoothies te verwerken:

Spinazie – is rijk aan ijzer, kalium en jodium. Deze bouwstoffen verhogen je weerstand en maken je lichaam sterker.

Bleekselderij – zit vol met vitamine B en C en kalium. Bleekselderij heeft een cholesterol verlangende werking.

Boerenkool – een van de meest gezonde groentesoorten op onze planeet. Boerenkool zit bomvol vitamine C (veel meer dan in sinaasappels) en anti-oxidanten. Hiermee beschermt boerenkool ons tegen ziekten en geeft het ons enorm veel energie.

Snijbiet – bevat vitamine K, calcium en magnesium. Snijbiet maakt onze botten sterker EN heeft een sterk detox-effect.

Rucola – deze pittige slasoort zit vol met vitamine A, dat bekend staat om zijn kanker werende eigenschappen. Ook schijnt rucola libido verhogend te werken, ofwel: rucola is een afrodisiac!

Het algemene gezondheidsvoordeel van een groene smoothie is dat je veel vezels en vitamines tot je neemt. Dit zorgt ervoor dat je meer energie en een betere weerstand krijgt.

Een groene smoothie bij het ontbijt kan een verschil tussen dag en nacht betekenen!

Wat heb je nodig om een groene smoothie te maken?

Voor de hand liggend: groente. Maar met alleen maar groente maak je wellicht geen overheerlijke smoothie. Waarschijnlijk zal je wat water, kokoswater of sap toe moeten voegen om de smoothie drinkbaarder en zoeter te maken.

Ook is het toevoegen van fruit een goed idee. Denk bijvoorbeeld aan bananen, blauwe bessen, kersen, ananas of mango.

Omdat sommige rauwe groentesoorten wat lastiger te verwerken zijn, is het belangrijk dat je een blender met een sterke motor gebruikt. We willen natuurlijk niet hebben dat onze blender sneuvelt door het blenden van een stronkje broccoli!

Check voordat je een blender gaat aanschaffen of de machine bestand is tegen het crushen van ijs. Als dit het geval is, dan kan hij zeer waarschijnlijk ook rauwe groente aan!

Hoe vaak moet je een groene smoothie drinken?

Je bent natuurlijk helemaal niks verplicht. Maar het is helemaal geen verkeerd idee om iedere dag een groene smoothie te drinken. Red je dit niet? Begin dan met om de dag, of bijvoorbeeld drie keer in de week.

Hoe regelmatiger je een groene smoothie gaat drinken, hoe meer effect je gaat merken. Waarschijnlijk zal je al binnen een week opmerken dat je je na het drinken van een groene smoothie energieker voelt door de dag heen.

Ook kom je misschien eindelijk van die vervelende verkoudheid (waar je al zo lang mee rond liep) af en voel je je fitter.

Tips

Tot slot hebben we nog een paar tips voor je:

  1. Gebruik verse, het liefst zelfs biologische, groente en fruit.
  2. Begin ‘mild’ met een lekker zoete smoothie. Denk bijvoorbeeld aan deze combinatie: 1 banaan, 1 glaasje kokoswater en 2 handjes bladspinazie. Op deze manier wen je aan de ‘groene smaak’ en ga je vanzelf meer groente toevoegen.
  3. Experimenteer met groente die je normaal niet zo snel zou eten. Het zal je verbazen hoe lekker je bleekselderij of snijbiet ineens vindt, nu je het in een smoothie drinkt!
  4. Wanneer je een groene smoothie gaat maken is het een goed idee om eerst de groente met wat water te blenden en daarna pas het fruit en andere bestandsdelen toe te voegen.
  5. Experimenteer met gezonde superfoods. Voeg bijvoorbeeld chiazaad, macapoeder of spirulina toe voor een extra groen tintje!

Groene smoothie basis recept

Voor een groene beginners smoothie heb je het volgende nodig: 2 bananen, 1 appel, 100 gram verse bladspinazie en natuurlijk een (sterke) blender.

Snij de appel in 4 delen en verwijder het stokje en de pitjes. Verwijder de schillen van de bananen en doe alle fruit en groente in de blender.

Doe hier ongeveer een liter water bij (afhankelijk van hoe dik je de smoothie wilt hebben) en mix alles goed door elkaar. Drink smakelijk!

Op zoek naar meer groene smoothie recepten?

Ben je op zoek naar meer heerlijke gezonde smoothie recepten? Dan kan ik je het Nederlandstalige eBoek van Marjolijn Verkaik aanbevelen.

Hierin vind je 50 gezonde groene smoothie recepten die je kunt maken van lokaal te verkrijgen ingrediënten. De recepten zijn opgedeeld in categorieën van beginner tot gevorderde. Met de recepten en tips in dit boek maak je in een handomdraai overheerlijke en gezonde groene smoothies. Ideaal als je wilt afvallen of behoefte hebt aan extra energie.

Groene Smoothies eBoek

50 Groene Smoothie Recepten van Marjolijn Verkaik

Zit jij al aan de groene smoothies? Wat stop je er allemaal in?