Aandoeningen A-Z

Gekneusde ribben: herstel en behandeling

gekneusde ribben

Ooit weleens een gekneusde rib gehad? Zelf kan ik er niet over meepraten.

Wel heb ik mijn vriend eens moeten ondersteunen die twee ribben had gekneusd.

Uit het gekerm en gekreun kon ik wel opmaken dat het geen pretje is.

Bewegingen die je als vanzelfsprekend beschouwt, worden ineens een opgave. Douchen, aankleden, de was doen, autorijden: liever waag je je er tijdelijk maar niet meer aan.

Overigens vond mijn vriend het niet zo erg dat er veel taken van hem werden overgenomen…

In dit artikel meer over oorzaak en herkenning van een gekneusde rib. We hebben het ook over de behandeling en het herstel en geven je tips over hoe je zo soepel mogelijk door deze vervelende periode heen komt. Beterschap gewenst!

Wat is de functie van onze ribben?

De borstkas of ribbenkast bestaat uit 24 ribben; 12 aan elke kant. Deze beschermen je lichaam, met name je organen, en ondersteunen het functioneren van de longen: De borstkas zet uit bij het inademen en krimpt weer tijdens het uitademen.

De borstwervels verbinden de ribben met de wervelkolom. Met name de onderste paar ribben kunnen veel pijn doen bij een beschadiging. Deze ribben heten ‘zwevende ribben’. Ze zitten niet vast aan de borstkas.

De middelste ribben heten ‘valse ribben’ en zitten vast aan de bovenste ribben, de ‘ware ribben’. Deze zitten wél vast aan de borstkas.

Oorzaak en gevolg van gekneusde ribben

Gekneusde ribben worden doorgaans veroorzaakt door een val of klap, een (contact)sport of door overmatig hoesten bij een infectie van de luchtwegen.

Een stoot tegen de borst leidt tot de gekneusde rib. De ribben worden dan tegen de omliggende spieren geduwd. Door de hoge druk ontstaat de blessure, aan één of meerdere ribben.

Gekneusde ribben tijdens een zwangerschap (schoppende baby) komen ook voor.

Ribben gekneusd of gebroken?

Vaak doet een gekneusde rib meer pijn dan een gebroken rib. Bij een gebroken rib is alleen het bot beschadigd, en botten bevatten geen zenuwen.

Bij een gekneusde rib is er meer beschadigd dan alleen de rib zelf. Bijvoorbeeld het botvlies, dat wél veel zenuwen bevat, of de huid, de spieren en het bindweefsel. Het is dus meer een kneuzing van het weefsel om de rib heen.

Sommige mensen die een rib hebben gebroken voelen dit niet direct. Zo hoorde ik laatst over iemand die nog een weekend in Parijs heeft doorgebracht zonder door te hebben dat hij een gebroken rib had.

Vaak hoor je bij een gebroken rib geruis tijdens de ademhaling. Dit hoor je niet bij een gekneusde rib.

Op röntgenfoto’s is te zien of de rib gebroken is. Er bestaan verschillende soorten breuken. Ga na een val of klap altijd naar het ziekenhuis en blijf er niet te lang mee doorlopen. Er kunnen namelijk ook andere wervels beschadigd zijn.

Hoe herken je een gekneusde rib? – de Symptomen

Op het moment vlak na de val of de klap voel je gelijk pijn. Ook kun je moeite hebben met inademen.

Er komt vervolgens een grote hoeveelheid adrenaline vrij die ervoor zorgt dat je de pijn tijdelijk minder heftig ervaart. Dit is een beschermingsmechanisme van het lichaam voor het geval je terug moet vechten of vluchten.

Het kan ook zijn dat je overal tegelijk pijn voelt en de pijn nog niet goed kunt lokaliseren. Vaak komt deze de dag na de beschadiging van de ribben pas écht goed door; als de rust is wedergekeerd.

Je kunt vanaf dat moment pijn ervaren bij het bukken, hoesten, niezen en als je wilt gaan zitten of je armen omhoog brengt (bijvoorbeeld bij het aan- of omkleden). Ook ademen alleen al kan pijnlijk zijn.

Soms is er ook een zwelling, bloeduitstorting of blauwe plek zichtbaar rondom de rib(ben). Ook kun je veel stijfheid voelen in je bovenlijf en eventueel tintelingen.

Wat nu? – de Behandeling

Directe koeling zorgt voor verlichting van de pijn en zwelling en vernauwt de bloedvaten zodat er minder bloeduitstortingen kunnen ontstaan.

Wel zullen er door de vermindering van de zwelling (door het koelen) tijdelijk minder witte bloedcellen actief worden, die juist nodig zijn voor het herstel. Het is dus een afweging die op het moment zelf gemaakt zal moeten worden.

Rust en Geduld – het Herstel

De herstelperiode duurt 5 tot 10 weken. De arts zal je voorschrijven om rust te houden en je dagelijkse activiteiten aan te passen en/of te verminderen. Dit betekent niet dat je alleen maar hoeft te liggen.

Het is ook belangrijk dat de doorbloeding op gang wordt gehouden. Probeer dus toch om gedoseerd te bewegen. Zodra je een pijnscheut voelt moet je wel weer stoppen.

Met zeurende pijn kun je wel kijken wat mogelijk is binnen je grenzen. Probeer ondanks de pijn goed rechtop te blijven zitten zodat de ribben niet samengedrukt worden.

Wat kun je verder doen tegen de pijn?

  • Wees niet bang om hulp in te schakelen. Je partner, buren, vrienden en familie kunnen je helpen met boodschappen doen, koken, wassen, aankleden en andere huishoudelijke taken.
  • Je kunt natuurlijk pijnstillers/ontstekingsremmers gebruiken. Maar let op: hierdoor worden signalen onderdrukt naar je hersenen die jou juist ook informatie kunnen geven over hoe ver je bent in je herstel. Om goed te kunnen slapen is een pijnstiller wel prettig. Gedurende de nacht is de doorbloeding minimaal en ervaar je vaak de meeste pijn. Ook zorgen pijnstillers ervoor dat je beter en pijnlozer kunt ademen. Dit is belangrijk voor de zuurstoftransport en het herstel. Het voorkomt dat je een luchtweginfectie erbovenop krijgt vanwege het oppervlakkige ademen. Probeer uit welke pijnstiller er bij jou past. Sommige pijnstillers zoals Ibuprofen zijn sterker dan bijvoorbeeld Paracetamol. Bij mensen met een gevoelige maag kan dit voor ongemak zorgen.
  • Voldoende Vitamine C in je voeding is belangrijk voor het herstel. Vitamine C zorgt voor de aanmaak van witte bloedcellen, die een rol spelen bij de genezing.
  • Neem een warm bad. Dit ontspant de spieren. Zorg er wel voor dat iemand je in en uit het bad kan tillen. Naar de sauna gaan kan ook helpen.
  • De arts kan eventueel een drukverband aanbrengen. Het is niet aan te raden om dit te (laten) doen zonder medische kennis hiervoor. Het drukverband moet namelijk de druk gelijkmatig verdelen en bijvoorbeeld niet te strak zitten. Een drukverband kan de romp ondersteunen.
  • In sommige gevallen kan elektrotherapie helpen. Dit wordt echter niet altijd vergoed. Vraag je dokter naar de opties.

Wanneer mag je weer gaan sporten?

Dit is afhankelijk van de zwaarte en plaats van de kneuzing en de snelheid van het herstel. Wees zeker niet te overmoedig. Je hoeft je ook niet flink te houden; luister goed naar je lichaam.

Als je de dagelijkse bewegingen weer kunt doen zonder pijn, dan kun je proberen het sporten weer op te bouwen. Houdt dan je ademhaling rustig en je hartslag laag.

Begin eerst met spiergroepen die verder van je ribben afliggen. Of start rustig op een hometrainer. Je kunt eventueel ‘cure-tape’ gebruiken.

Tot slot

Ondanks de pijn is een gekneusde rib, mits met voldoende rust en gedoseerde beweging, vrij onschuldig. Belangrijk is dat de ademhaling goed verloopt. Een longontsteking als gevolg van oppervlakkige ademhaling is namelijk een stuk gecompliceerder!

Door voldoende beweging en goede voeding zorg je ervoor dat je botontkalking tegen gaat. Hierdoor zal een rib minder snel breken.