Gezonde Voeding

Is drinken tijdens het eten ongezond?

drinken tijdens het eten

Is drinken tijdens het eten ongezond?

Voldoende drinken is erg belangrijk, dat is algemeen bekend.

Vocht is onmisbaar voor je lichaam om goed te functioneren.

Zo ondersteunt voldoende drinken onder andere een gezonde darmwerking.

Soms vergeet je door de dag heen te drinken en denk je er wel aan tijdens je maaltijden.

Maar is dat wel gezond?

Er is nogal een groot debat gaande over de vraag of drinken tijdens het eten nu schadelijk is voor de spijsvertering of juist voordelig.

Eten en drinken tegelijk wordt in de volksmond ook wel ‘metselen’ genoemd.

In dit artikel behandelen wij de mogelijke voor- en nadelen van drinken tijdens het eten.

Hoe werkt de spijsvertering?

Op het moment dat je begint te kauwen op je voedsel, gaan de speekselklieren in je mond speeksel aanmaken. Dit speeksel bevat enzymen die helpen om het voedsel af te breken.

Speeksel maakt het voedsel zachter zodat het makkelijker door je slokdarm naar je maag kan glijden.

In de maag worden vervolgens maagzuursappen aangemaakt om het voedsel nog verder af te breken. Het wordt gekneed met behulp van de maagzuursappen, het speeksel en zoutzuur.

Verder produceert de maag chymus (maagbrij); een dikke, zure vloeistof.

Het voedsel verlaat nu via het maagportier de maag en komt terecht in de twaalfvingerige darm; het begin van de dunne darm.

Hier wordt de maagbrij weer langzaam afgebroken en de pH-waarde geneutraliseerd.

Er worden in de dunne darm door de alvleesklier opnieuw spijsverteringsenzymen toegevoegd en door de lever en galblaas gal toegevoegd aan het voedsel.

Nu worden de voedingsstoffen één voor één opgenomen in de bloedbaan en vanuit daar verder vervoerd door je hele lichaam.

Het overgebleven materiaal verlaat je lichaam ten slotte via achteréénvolgens je dikke darm, je endeldarm en je anus, in de vorm van ontlasting.

Afhankelijk van wat je eet kan het spijsverteringsproces 24 tot 72 uur duren.

Lees ook: stoppen met koffie drinken

Drinken tijden het eten ongezond?

Alcoholische dranken of zure dranken zoals sap en de meeste andere frisdranken, zouden het speeksel uitdrogen dat juist zo nodig is bij het verteringsproces.

Hier zijn echter geen harde wetenschappelijke bewijzen voor te vinden.

Wel kan alcohol drinken tijdens het eten zorgen voor brandend maagzuur. Alcohol verlaagt de druk in de slokdarmkringspier. Dit is de afsluiting tussen je maag en je slokdarm.

Sommige voedingsdeskundigen menen dat drinken tijdens het eten je maagsappen en spijsverteringssappen verdunt waardoor het moeilijker is voor je lichaam om voeding te verteren.

De voedselvertering zou worden verstoord en er vindt dan een te snelle maag-darm passage plaats.

Je voedsel zou één grote pulp in je maag worden en lastig te verteren zijn.

Het spijsverteringssysteem blijkt echter toch goed in staat te zijn zich aan te passen aan de maaginhoud.

Ook wordt door sommige voedingsdeskundigen het argument aangevoerd dat het drinken van vloeistof tijdens de maaltijd de snelheid verhoogt waarmee vast voedsel de maag verlaat.

Hierdoor zou het voedsel dus te kort in contact komen met de spijsverteringssappen en zuren in de maag waardoor de spijsvertering te snel gaat.

Voedingsstoffen zouden niet goed worden opgenomen door je lichaam en gifstoffen zouden opgeslagen worden in je lichaam.

Alhoewel dit aannemelijk klinkt, is hier wederom geen wetenschappelijk bewijs voor gevonden.

Vloeistoffen zelf worden uiteraard eerder verteerd dan vast voedsel, maar de vloeistoffen versnellen de spijsvertering niet.

Een ander argument om liever niet te(veel) te drinken tijdens het eten: als je drinkt, blijk je minder goed te kauwen. En zoals je ouders je vast geleerd hebben is kauwen erg belangrijk.

Tijdens het kauwen komt het speeksel vrij dat helpt bij het verteren van je voedsel. Bovendien komt er een hormoon vrij dat een verzadigd gevoel geeft.

Drinken tijdens het eten gezond?

Er zijn ook voedingsdeskundigen die menen dat drinken tijdens het eten wel degelijk voordelen biedt.

Vloeistoffen zouden helpen om grote stukken voedsel af te breken waardoor het makkelijker zou zijn om door de slokdarm heen te glijden richting de maag.

Ook zou drinken tijdens het eten helpen om beter te slikken en helpen tegen een opgeblazen gevoel en verstopping.

Drinken zou volgens sommige voedingsdeskundigen de functie van de enzymen in je maag juist ondersteunen.

Drinken tijdens het eten om af te vallen

Als je tijdens het eten tussendoor ‘pauzeert’ om een slokje water te drinken, kun je deze tijd even gebruiken om te checken of je al vol zit.

Dit kan voorkomen dat je in één keer je eten naar binnen werkt zonder erover na te denken.

Drinken voor een maaltijd zorgt er ook voor dat je uiteindelijk minder eet.

Wel is het belangrijk om genoeg uit je maaltijden te halen om te voorkomen dat je tussen de maaltijden door last gaat krijgen van cravings, en gaat snacken.

Water drinken is sowieso erg goed voor het versnellen van je metabolisme (stofwisseling).

Als je wilt afvallen is water uiteraard de beste keuze.

Frisdranken bevatten veel suikers en ook light frisdranken zijn erg ongezond, omdat ze in eerste instantie hetzelfde effect geven op je bloedsuikerspiegel.

Ook sappen van concentraat bevatten alleen nog fruitsuikers (gewoon suikers dus), en niet de gezonde vezels die in fruit zitten.

Water, kruidenthee, puur kokoswater en puur aloë vera sap zijn de meest gezonde dranken en ook de beste dorstlessers.

Wanneer niet drinken tijdens het eten?

Lijd je aan refluxziekte dan is drinken tijdens het eten geen goed idee.

Bij refluxziekte stroomt de maaginhoud geregeld terug in de slokdarm en kan daar zorgen voor beschadigingen van het slokdarmslijmvlies en zuurbranden.

Met het drinken tijdens het eten zal de maag gaan uitzetten en er komt meer druk op te staan. De kans op het terugstromen van het maagzuur naar de slokdarm wordt dan groter.

Conclusie over drinken tijdens het eten

Een duidelijk ja of nee geven wij van Gezonde Tips niet in dit artikel.

Dat geeft misschien geen voldoening maar we willen jou geen valse informatie geven.

Er is meer en intensiever onderzoek nodig om onomstotelijk te bewijzen dat drinken tijdens het eten echt ongezond is.

Wel zouden wij willen adviseren om het gewoon bij één glaasje water (of kruidenthee, groene thee, puur kokoswater of puur aloë vera sap) te houden, en om gezondheidsredenen sowieso niet te kiezen voor frisdranken.

De zoete smaak van frisdranken ontneemt je bovendien de kans om goed te proeven en te (leren) genieten van de smaak van je eten. Vaak krijg je er ook alleen maar meer dorst van.

Kies liever voor water zonder prik. Prik kan voor zure oprispingen zorgen.

Drink kleine slokjes tussendoor en gebruik het drinken niet om niet te hoeven kauwen!

Maak je eten niet te zout, dan hoef je ook niet veel te drinken.

Als je alcohol bij het eten wilt drinken, houd het dan bij één glas en kies het liefst voor rode wijn. Rode wijn heeft enkele gezondheidsvoordelen, in tegenstelling tot andere soorten alcohol.

Uiteindelijk komt drinken tijdens het eten dus aan op jouw persoonlijke voorkeur.

Merk je dat je smakelijker en makkelijker eet als je een glaasje water bij je maaltijd drinkt, dan is dat prima.

Zeker bij een pittige, pikante maaltijd is het drinken van water bijna noodzakelijk.

Voel je je juist sneller opgeblazen door het drinken tijdens het eten, drink dan liever voor of na de maaltijd.

Kruidenthee met venkel is weldadig voor je maag na de maaltijd.