Gezond Afvallen

Het candida dieet

candida dieet

Ken jij het candida dieet al?

Wanneer je regelmatig last hebt van candida infecties (overgroei) kan het veranderen van je voedingspatroon uitkomst bieden.

Veel mensen hebben al baat gehad bij dit dieet.

Wel moet je even goed weten wat je nu precies wel en niet mag eten.

In dit artikel zetten wij dit voor jou duidelijk op een rijtje.

Met eerst een korte uitleg over wat candida precies is.

Je leert hoe je die nare candida overgroei uit je leven kunt verbannen. Lees hieronder verder wat het candida dieet voor jou zou kunnen betekenen.

Wat is candida?

Candida is een schimmelinfectie die wordt veroorzaakt door een bepaald soort gist, de candida albicans.

Deze gist is altijd aanwezig op de huid en de slijmvliezen (zoals de vagina, in de mond en bij de rectum) en werkt, net zoals bepaalde bacteriën, in ons voordeel omdat ze ons lichaam beschermen.

In sommige gevallen vindt er echter een overgroei plaats en gaan bepaalde schimmels overheersen.

Hierdoor ontstaat een candida infectie (officiële term candidiasis), ook wel schimmelinfectie (mycose) genoemd.

Een candida infectie kan allerlei gezondheidsproblemen tot gevolg hebben zoals vermoeidheid, gewichtstoename, een opgeblazen gevoel, winderigheid en gewrichtspijn.

Er zijn wel meer dan 50 mogelijke symptomen maar uiteraard heeft niet iedereen al deze klachten.

Psychiatrische aandoeningen bij mannen, zoals schizofrenie en bipolaire stoornis, worden zelfs gelinkt aan candida infecties.

Candida infecties kunnen op verschillende plekken in je lichaam plaatsvinden.

De meeste schimmels leven in de darmen en kunnen zich vanuit daar door het hele lichaam heen verspreiden.

Candida in de darm heeft veel weg van prikkelbare darm syndroom.

Een candida schimmelinfectie kan ook in de mond plaatsvinden. Je krijgt dan een wit-achtige laag op je tong (spruw). Dit komt bij zuigelingen veel voor.

Verder vindt een infectie met candida vaak plaats in de vagina. Bij een vaginale schimmelinfectie is er sprake van witte, brokkelige vaginale afscheiding, jeuk en een branderig gevoel.

Een man kan ook last krijgen van candida en kan dan een rode, schilferige eikel krijgen.

Verder kunnen candida infecties voorkomen bij je nagels, tussen je tenen, tussen de billen en op je huid. Kortom: op warme en soms vochtige plekken.

Behalve voeding kunnen stress, een slechte weerstand en medicijnen zoals antibiotica van invloed zijn op het ontstaan van candida.

In wezen is candida vooral hinderlijk en niet zozeer schadelijk maar het kan erg hardnekkig worden en je leven gaan beheersen.

Lees ook: schimmelnagels behandelen

Wat is het candida dieet?

Het candida dieet wapent je tegen candida infecties, door het vermijden van bepaalde voeding die groei van de schimmel (gist) bevordert.

Het herstelt bovendien je darmflora.

Het moet dus eigenlijk het ‘anti-candida dieet’ worden genoemd.

In plaats van steeds te grijpen naar medicijnen wordt er uitgegaan van een natuurlijke manier om de candida te bestrijden, namelijk door gezonder en bewuster om te gaan met je voeding.

Je kunt het candida dieet het beste niet als dieet beschouwen maar meer als onderdeel van een leefstijl.

Een dieet lijkt te gaan over een bepaalde periode, waarna je weer teruggaat naar je oude eetpatroon.

Bij het candida dieet is dat niet het geval; het is een voedingspatroon wat je je verdere leven kunt en zal moeten voortzetten wil je permanent van de candida infecties af zijn.

Ook kun je gemakkelijk afvallen met het candida dieet wanneer dat je intentie is.

Het is best een ingewikkeld dieet en wanneer je bijvoorbeeld ook vegetariër bent is het goed puzzelen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Veel mensen haken op een gegeven moment af, maar het is absoluut de moeite van het proberen waard!

Kijk gewoon eens wat het voor effect heeft op jouw gezondheid na een paar maanden.

Wat niet eten binnen het candida dieet?

De candida gist leeft op suiker. Het is dus goed om flink te minderen en indien mogelijk te stoppen met het eten van (toegevoegde) suikers.

We bedoelen dan niet alleen tafelsuiker maar ook fruitsuikers en suikers in bepaalde granen, zoals tarwe.

Heel belangrijk is dat je binnen het candida dieet geen gisthoudende producten mag eten, zoals tarwebrood en witte pasta.

Verder geen light producten en / of bewerkte voeding met veel E-nummers en geen snelle koolhydraten.

In lactose zit melksuiker. Hier leeft de candida ook op. Drink dus geen koemelk meer of drink in plaats daarvan lactose vrije melk.

Vaak hebben mensen die gevoelig zijn voor een candida infectie vermoedelijk ook een (lichte) lactose intolerantie.

Zetmeelrijke producten zoals aardappels, maïs en wortelsoorten dienen vermeden te worden evenals schimmels zoals paddenstoelen en schimmelkaas.

Fruit met een hoog suikergehalte kun je beter ook mijden, zoals meloen, peer, banaan, aardbei en druif.

Het candida dieet raadt het consumeren van azijn eveneens af. Azijn wordt in een gistcultuur gemaakt.

Eet liever geen producten uit een glazen pot of blik, zoals mosterd en augurken.

En helaas…ook kaas en chocolade zijn een no go.

Alcohol past ten slotte eveneens niet in het candida dieet, maar dat past eigenlijk in geen enkel dieet…

Probeer dit dieet strikt te volgen zolang er nog sprake is van overgroei van de candida gist.

Daarna kan je iets soepeler zijn en zou je bijvoorbeeld wel weer wat fruit met hoger fructose-gehalte kunnen eten.

Wat wel eten binnen het candida dieet?

Gelukkig zijn er genoeg producten die je wel gewoon mag eten.

Probeer je daar op te focussen want dat maakt het makkelijker dan wanneer je je gaat blindstaren op alles wat je niet mag eten.

Er zijn op internet talloze recepten te vinden met ingrediënten die passen in het candida dieet.

Eigenlijk verschilt het candida dieet niet zo gek veel van de gezonde voeding die veel voedingsdeskundigen voorschrijven.

Eet zoveel mogelijk verse groenten en kook deze zo min mogelijk. Rauw is dus het beste, of wok, grill of stoom de groenten bijvoorbeeld kort.

Groenten zijn goede detoxers; ze reinigen je lichaam. Eet er knoflook of ui bij als smaakmakers.

Verder kun je altijd vis, kip en eieren eten.

Eet ook naar hartenlust haverzemelen (meer oplosbare vezelen dan havermout), quinoa, boekweit(pannenkoeken), zilvervliesrijst en gierst (geen gerst). Zuurdesembrood is een goede vervanger voor tarwebrood.

Noten, zaden, pitten zoals pijnboompitten, zurig fruit, avocado, olijven (niet op basis van witte wijn azijn), kruiden en specerijen zijn goede voedselbronnen, evenals gefermenteerde producten zoals kefir en zuurkool.

Yoghurt is makkelijker te verteren dan melk. De lactose is omgezet in melkzuur met behulp van melkzuurbacteriën en dat is gunstig voor de darmflora.

Probiotica, zoals bijvoorbeeld die in kefir, produceren schimmelwerende enzymen die overgroei aan schimmels remmen.

Drink in plaats van melk bijvoorbeeld kokosmelk of amandelmelk.

Gebruik bij het koken gezonde vetten zoals kokosolie.

Biologische appelcider azijn blijkt een uitstekende schimmeldodende werking te hebben.

Je kunt appelcider azijn als dressing gebruiken voor een salade maar ook ermee spoelen tegen spruw of een watje erin drenken en je nagels, voeten of vagina hiermee deppen.

Blijf uiteraard ook voldoende water drinken en drink bijvoorbeeld kruidenthee en Cichorei koffie. Deze koffiesoort is goed voor je darmflora.

Hiernaast kun je eventueel voedingssupplementen slikken.

Tot slot

Als het candida dieet aanslaat zul je dat binnen enkele weken, eventueel maanden merken doordat je klachten verminderen.

Het succes van een candida dieet is helaas niet verzekerd. Ook kunnen de infecties direct weer terugkomen wanneer je (tijdelijk) stopt met het dieet.

Maar wat heb je te verliezen? Er zitten een hoop voordelen aan het candida dieet dus doe er je voordeel mee.