Fitness & Lichaamsbeweging

Buikspieren fabels & feiten

buikspieren

Over buikspieren wordt veel geschreven. Zeer veel. Feiten, maar helaas ook zeer veel fabels.

In dit artikel ontkrachten we de 6 grootste buikspier fabels.

Bedrijven houden van deze fabels, ze willen namelijk maar al te graag hun nieuwe ‘5-minuten-buikspier-wonder-apparaat’ aan je verkopen.

We adviseren je om je geld lekker in je portemonnee te laten zitten.

Na het lezen van dit artikel zul je begrijpen dat je beter af bent zonder hun geldverspillende ‘hulpmiddelen’.

Fabel 1 – Je krijgt pas buikspieren als je buikspieroefeningen doet

Dit is een van de meest hardnekkigste fabels. 95% van de mensen die hun buik traint met crunches, situps of apparaten krijgt GEEN buikspieren. Ze HEBBEN namelijk al buikspieren.

Wanneer je ze niet zou hebben zou je bovenlijf namelijk zo slap zijn als een gekookte spaghettisliert.

Het echte probleem is dat je buikspieren verstopt zitten onder een vetlaag. Om je wasbordje zichtbaar te maken moet je vetpercentage dus omlaag.

Door het doen van buikspieroefeningen verwijder je deze vetlaag NIET of zeer minimaal. Het enige wat WEL werkt is cleaner eten (gezonde onbewerkte voeding) en meer cardio doen.

Je kunt de volgende test doen, pak met je duim en wijsvinger de vetrol bij je heup en knijp er zachtjes in, hoe dik is deze? Als je vetrol dikker is dan 1,25 cm, is dat waarschijnlijk de rede dat je geen zichtbare sixpack hebt.

Wanneer je meting echter onder de 0,75 cm uitkomt, en je sixpack is nog steeds niet zichtbaar, dan ben je een uitzondering en mag je van geluk spreken. Het enige wat je hoeft te doen is je buikspieren groter te maken.

Je doet dit door je buik te trainen met een zware weerstand. Doe een buikspieroefening die zo zwaar is dat je deze ongeveer 8 a 10 keer kan herhalen. Je hoeft niet veel reps (herhalingen) te doen, 8 a 10 is voldoende. Doe daar 3 setjes van, dus 3x 8 reps.

Fabel 2 – Je kunt buikspieren krijgen in slechts 6 minuten per dag

6 minuten buikspieren workout

Als dit waar was, zou iedereen dan niet een wasbordje hebben?

Zoals ik bij fabel 1 al heb uitgelegd, om een sickpack zichtbaar te krijgen moet je lichaamsvet verliezen, geen buikspieroefeningen doen.

Er zijn buikspierprogramma’s van 8, 6 en zelfs van 5 minuten maar GEEN van die programma’s zal je buikspieren zichtbaar maken tenzij je je vetpercentage omlaag brengt.

Fabel 3 – Je kunt plaatselijk vet verbranden

Waar komt deze fabel toch vandaan?

We ontvangen regelmatig de vraag van mensen die alleen hun buikvet of lovehandles kwijt willen. Dit is niet mogelijk. Je kunt NIET plaatselijk lichaamsvet verbranden.

Wil je van je lovehandles af?

Het enige wat je kan doen is minder en cleaner eten en meer cardio doen. Je totale lichaamsvet wordt hierdoor gereduceerd en je lovehandles zullen langzaam verdwijnen.

Ieder mens is verschillend, de ene persoon heeft meer vet op een bepaalde plek dan de ander. Je lichaam bepaald zelf waar het vet eraf gaat, dit ligt vastgelegd in je genen en daar kan je niks aan veranderen.

Je ziet soms mensen in de sportschool een half uur lang alleen maar buikspieroefeningen doen, zonde van je tijd. Je kunt die tijd veel beter investeren in cardio. Eet daarnaast gezond en je lovehandles zullen vanzelf verdwijnen.

Fabel 4 – Om een sickpack te krijgen moet je iets kopen

elektrische stimulatieriem voor buikspieren

Als het krijgen van buikspieren zo eenvoudig was dat je alleen iets hoefde aan te schaffen, dan zou iedereen een wasbordje hebben!

Er komt geen einde aan de buikspierapparaten, die door zelfuitgeroepen goeroes, via TV-reclames wordt aangeboden. Ken je bijvoorbeeld die reclame voor een buikband met stroomstootjes nog?

Rond 1950 waren er zelfs dure machines die een band lieten trillen. Er werd toentertijd heel wat aan de trilband gehangen omdat de mensen dachten dat ze hun bibs en buikje er zo af konden trillen.

De reclames van deze machines en apparaten hebben echter allemaal één ding gemeen, ze willen jou graag het valse idee geven dat je niets voor een strakke buik hoeft te doen.

Volgens de verkopers (meestal ene Mike) zou je gewoon achterover kunnen gaan zitten, relaxen en het werk wordt voor je gedaan. Dat zou toch lekker zijn hé?

En naast de gigantische verzameling van buikspierapparaten, bestaan er nog tal van pillen, boeken, dvd’s, die allemaal dezelfde belofte doen, instant buikspieren zonder inspanning.

Ik help je graag uit de droom, want jouw tijd en geld zijn waardevol. Laat je niet verleiden door je verlangen naar een wasbordje. Verspil je geld niet aan waardeloze apparaten, pillen en boeken.

Fabel 5 – Om de onderste 2 ‘buikspieren-blokjes’ zichtbaar te maken moet je speciale oefeningen doen

We krijgen ook regelmatig de vraag ‘Ik let op mijn voeding en doe regelmatig cardio. Nu zijn de bovenste 4 blokjes zichtbaar maar de onderste 2 nog niet. Moet ik speciale oefeningen doen om deze zichtbaar te maken?’

Het antwoord is nee. Er bestaan GEEN speciale oefeningen die alleen het vet onderaan je buik doen verbranden. Het is puur een kwestie van het vet over de onderste 2 blokjes verwijderen.

Herinner je je fabel 3 nog, je kunt niet plaatselijk vet verbranden. Als je een sixpack of 8-pack wilt, is het noodzakelijk om je totale lichaamsvet te verlagen, eet nog cleaner en doe meer cardio.

De eerste plek waar het lichaam vet opslaat is bij de onderkant van de buik, en daar zitten nou net de lagere buikspieren.

Zelfs bij iemand die redelijk slank is, kan de hoeveelheid vet over de onderste buikspieren 2 keer zo veel zijn als het vet over de bovenste buikspieren. Dat is de rede waarom het voor veel mensen lastig is om de onderste buikspieren zichtbaar te krijgen.

Fabel 6 – Om buikspieren te krijgen moet je eindeloos lang buikspieroefeningen doen

Ik heb zo veel buikspiertraining programma’s op YouTube gezien, één waarbij een een 19-jarige jongen bijna elke buikspieroefening doet die er bestaat.

Hij doet eindeloos veel herhalingen zonder maar een moment rust te nemen. Vervolgens verteld hij doodleuk dat dit nodig is om buikspieren te krijgen. Onzin!

Deze 30 tot 60 minuten durende buikspier-marathons geven je absoluut sterke buikspieren, maar zijn een verspilling van je tijd als je puur een zichtbare sixpack wilt.

Als je een sixpack wilt kun je beter die 30 of 60 minuten gebruiken om te joggen of spinnen. Sommige mensen denken ten onrechte dat buikspieroefeningen ook cardiovasculaire oefening zijn. Dit is NIET waar, als je lichaamsvet wilt verbranden moet je cardio doen.

En met name cardio oefeningen waarbij je grote spieren gebruikt zoals je bovenbenen. Je hartslag moet omhoog. Buikspieren zijn relatief klein en geen enkele buikspierapparaat kan je hartslag voldoende doen stijgen zodat je in de vetverbrandingszone komt.

Maar waarom zou ik dan nog buikspieroefeningen doen?

Maar zeg ik nu dat het doen van buikspieroefeningen totale tijdverspilling is?

NEE! Absoluut niet.

Wat ik zeg is dat als je een slanke taille wilt met een zichtbaar wasbordje, je je vetpercentage omlaag moet brengen door minder, cleaner te gaan eten en cardio oefeningen te doen.

Het doen van buikspieroefeningen is belangrijk maar niet noodzakelijk om je buikspieren zichtbaar te krijgen.

Buikspieroefeningen doen is belangrijk voor twee redenen. Als eerste, de kans op lage rugklachten verkleinen, sterke buikspieren helpen je ruggengraat te ondersteunen. Je zal minder snel last van je rug krijgen.

De tweede rede is, je gebruikt je buikspieren bij bijna alle sporten en veel dagelijkse bezigheden. Het hebben van sterke buikspieren geven je hierin veel voordeel. Alles gaat gewoon een stuk eenvoudiger.

Zo, dat was het, de fabels en feiten over buikspieren. Als je een sixpack wilt, eet minder en doe meer cardio.

Het zichtbaar krijgen van je buikspieren is simpel maar het kost wel de nodige doorzettingsvermogen. En als allerlaatste, verspil je geld alsjeblieft niet aan ‘wonderapparaten’ en pillen!