Aandoeningen A-Z

Brandend maagzuur verhelpen met deze 10 natuurlijke middelen

brandend maagzuur verhelpen

Wil jij brandend maagzuur verhelpen?

Heb je regelmatig last van brandend maagzuur en zoek je naar directe én lange termijn oplossingen om brandend maagzuur te verlichten en te voorkomen?

Wij geven je 10 tips om het vervelende gevoel te laten verdwijnen.

Brandend maagzuur na een maaltijd kan de rest van je avond behoorlijk verpesten.

Ook is het zeker niet goed voor je lichaam als je er vaak last van hebt.

Je wilt misschien niet steeds grijpen naar de bekende geneesmiddelen tegen brandend maagzuur.

In dit artikel geven wij je tips over hoe je op een natuurlijke manier brandend maagzuur verhelpen kunt.

Breng je maagzuur tot rust zodat je weer van je avond kunt genieten!

Wat is brandend maagzuur?

Brandend maagzuur, ook wel ‘zuurbranden’ genoemd, is een oncomfortabel brandend gevoel achter het borstbeen, richting de keel.

Het wordt veroorzaakt door maagzuur dat terug in de slokdarm wordt gestuwd.

De onderste slokdarm sluitspier, die er tijdens het verteringsproces voor zorgt dat het voedsel van de slokdarm naar de maag gaat, ontspant op zo’n moment, terwijl deze eigenlijk zou moeten aanspannen. En laat daarbij dus maagzuur terug naar boven gaan.

Maagzuur is extreem zuur en het is daarom een vervelend gevoel als dit niet in de maag blijft.

De slokdarm raakt geïrriteerd en licht ontstoken.

Het terugstromen van de maaginhoud naar de slokdarm wordt ‘reflux‘ genoemd. Reflux kan ook plaatsvinden zonder dat je last hebt van brandend maagzuur.

Je kunt daarbij last hebben van zure oprispingen, boeren, slechte adem, zweten, kortademigheid, een opgeblazen gevoel, winderigheid en onrustige darmen.

Wil je brandend maagzuur verhelpen? Wij geven jou 10 tips!

Brandend maagzuur verhelpen tip 1: Baking soda

Je zou er misschien niet opkomen, maar baking soda, oftewel zuiveringszout is een zeer effectief middel tegen brandend maagzuur.

Het heeft een hoge pH-waarde (meer dan 7.0) en werkt daardoor neutraliserend op het maagzuur, wat brandend maagzuur verhelpen kan.

Dit maakt dat het maagzuur misschien nog wel omhoog komt maar niet meer zo brandt.

Neem een theelepeltje baking soda en voeg dit toe aan een glas met niet meer dan 0,2 liter water. Roer het goed door elkaar en drink het glas leeg.

Je kunt dit het beste drinken zo’n 20 minuten voor het eten.

Eventueel kun je het herhalen voor het slapen gaan, maar doe dit niet te vaak op één dag; het is tenslotte zout.

Tip 2: Appelazijn

Het klinkt tegenstrijdig: brandend maagzuur verhelpen door zuur te eten. Toch is het zo!

Het maagzuur hoort zuur te zijn zodat je eten goed wordt verteerd.

Neem elke dag een eetlepel appelcider azijn en mix deze door een glas water.

Vind je dit echt niet te doen, meng het dan door je smoothie, door een glas puur kokoswater of aloë vera.

Drink het mengsel voordat je gaat eten. Herhaal dit eventueel voordat je gaat slapen.

Bouw het drinken van appelcider azijn wel op. Je lichaam heeft misschien even tijd nodig om eraan te wennen.

Je kunt de appelazijn ook door je salade heen doen en hiermee je maaltijd beginnen.

Tip 3: Aloë vera sap

Aloë vera is een plant die bekend staat om zijn verkoelende en kalmerende werking.

Net zoals bij het aanbrengen van aloë vera (crème) bij zonnebrand, kan het drinken van het sap van aloë vera het brandend maagzuur ‘blussen’.

Drink liefst nog voor de maaltijd een glas aloë vera drank.

Let wel op: aloë vera kan laxerend werken, dus probeer eerst even op een rustige avond uit of dit voor jou het gewenste effect geeft.

Ook is het belangrijk dat je kiest voor puur sap waar geen suikers en E-nummers aan toe zijn gevoegd. Veel suikers zorgen juist voor nog meer verzuring.

Brandend maagzuur verhelpen tip 4: Gemberthee

Gember staat bekend om diens weldadige werking voor de maag en darmen.

Een kopje gemberthee drinken zo’n 20 minuten voor de maaltijd kan brandend maagzuur verhelpen.

Een dobbelsteentje gember per dag is een weldaad voor de gezondheid.

Snijd een paar plakjes van de gemberwortel en laat deze in heet water, kamillethee of groene thee trekken. Dek het glas af en laat het liefst 30 minuten trekken voordat je het opdrinkt.

Tip 5: Kauwgom kauwen na de maaltijd

Kauw na je maaltijd eens 30 minuten lang op een suikervrij stukje kauwgom.

Dit bevordert de aanmaak van speeksel door de speekselklieren, waardoor je voedsel sneller verdund en verteerd wordt, en je brandend maagzuur verhelpen kan.

Tip 6: Niet gaan liggen

Wanneer je gaat liggen op de bank of gaat slapen kan het brandende gevoel erger worden.

Dit heeft simpelweg te maken met de zwaartekracht: het brandend maagzuur loopt gemakkelijker terug je slokdarm in als je ligt dan wanneer je zit of staat.

Probeer sowieso dus niet (zwaar) te tafelen vlak voordat je gaat slapen. Eet het liefst niet 3-4 uur voordat je gaat slapen.

Als je na het eten op de bank wilt neerploffen, dan kun je brandend maagzuur verhelpen door toch wat rechter op te blijven zitten, zodat de zwaartekracht zijn werk kan doen.

Nog beter is om een wandelingetje te maken na het eten.

Ook tijdens het slapen kun je proberen om met kussens ervoor te zorgen dat je met je hoofd iets hoger ligt.

Brandend maagzuur verhelpen tip 7: Let op hoe en wat je eet

Neem de tijd voor je eten en focus ook op het eten (even het werk en je telefoon wegleggen).

Eet kleine happen en kauw hier goed op. Eet liever vaker kleinere porties dan teveel. Je hoeft niet altijd te eten tot je niet meer kunt.

Let op wat je eet. Bepaalde producten kunnen brandend maagzuur veroorzaken, zoals tomaten, citrusvruchten, gekruid eten, koffie, frisdranken (met of zonder prik), uien en glutenrijke producten.

Bananen en appels zijn weer producten die juist maagzuurremmend werken. Een appel is een prima ‘snack’ om te eten tussen de avondmaaltijd en het slapen gaan. Zeker als je brandend maagzuur verhelpen wilt.

Goede kwaliteit mosterd werkt ook goed tegen brandend maagzuur.

Na elke maaltijd enkele rauwe, ongebrande amandelen eten schijnt eveneens een uitstekende natuurlijke remedie te zijn.

Brandend maagzuur verhelpen doe je ook door ervoor te zorgen dat je lichaam niet verzuurd. Dit heeft dus niet te maken met het eten van zure producten, maar met het in balans houden van de pH-waarden in je lichaam.

Tip 8: Vermijd strakke kleding

Strakke kleding, met name bij je maag en taille, zet druk op je maag en onderste slokdarm sluitspier, waardoor er sneller maagzuur omhoog kan komen.

Gelukkig hoeven de dames geen korset meer te dragen tegenwoordig, maar ook strakke broeken, riemen, corrigerend ondergoed enzovoorts kunnen druk geven.

Tip 9: Vermijd roken en een teveel aan alcohol

Nicotine en alcohol verzwakken de onderste slokdarm sluitspier zodat deze minder goed het opkomende maagzuur tegen kan houden.

Alcohol irriteert je maag bovendien.

Wil je brandend maagzuur verhelpen? Stop dan met roken en beperk of vermijd alcohol.

Tip 10: Voorkom overgewicht

Overgewicht kan leiden tot brandend maagzuur.

De extra kilo’s drukken op je maag en onderste slokdarm sluitspier, en kunnen deze spier op den duur zelfs verzwakken.

Bonus tip: Verminder stress en beweeg voldoende

Als je last hebt van teveel stress zal je lichaam de focus voornamelijk leggen op je ademhaling, bloeddruk en hartslag en niet op je spijsverteringsproces. Dit is erg slecht voor je lichaam.

Je kunt bij teveel stress last krijgen van allerlei maag- en darmklachten, en zelfs een maagzweer oplopen.

Voldoende beweging is goed voor je spijsvertering en vermindert stress, wat brandend maagzuur verhelpen kan.

Reflux ziekte

Heb je zeer regelmatig last van brandend maagzuur en heb je alles al geprobeerd om het te verhelpen? Breng dan een bezoek aan je huisarts.

Voordat je je huisarts bezoekt is het aan te raden om een paar weken een dagboek bij te houden van wat je hebt gegeten en de daarbij behorende klachten.

Je huisarts kan de mogelijkheid op gastro-oesofageale refluxziekte onderzoeken, in het Engels bekend als gastroesophageal reflux disease (GERD).

Heb je deze aandoening, dan is het belangrijk om medische hulp te krijgen. Het slokdarmslijmvlies kan ontstoken en beschadigd raken.

Oorzaken voor deze aandoening zijn: overgewicht, een middenrifsbreuk of veranderingen in het slokdarmslijmvlies.

Verandering van leefwijze, medicatie en eventueel een operatie behoren tot de behandelmethodes.