Fitness & Lichaamsbeweging Geestelijke gezondheid

Bodybalance – ontspannen en bewegen

bodybalance

Bodybalance is een leuke vorm van bewegen en ontspanning in één.

Met de oefeningen van Bodybalance, bedacht door voormalig sporter Les Mills, kun je jouw lichaam flexibeler en gespierder maken.

Je hebt ook mentaal voordeel van deze workout.

Je voert de oefeningen op basis van Tai chi, Pilates en Yoga uit op muziek.

En aan het einde doe je nog een meditatie oefening.

Les Mills

Les Mills is een oud atleet uit Nieuw-Zeeland die mee heeft gedaan aan vier Olympische spelen. Na zijn sportcarrière is hij met zijn familie diverse sportmethodes gaan ontwikkelen om de mens gezonder te laten leven.

Bodybalance is één van de Les Mills methodes die erg populair is.

Inmiddels zijn er meer dan 14.000 clubs in 80 landen waar de fitnessoefeningen en groepslessen van Les Mills door officiële instructeurs gegeven worden. Meer dan zes miljoen mensen doen dagelijks mee om gezonder met hun lichaam bezig te zijn.

Als jij ook mee doet met de groepslessen behoor je tot community van gelijkgestemde mensen die al zwetend de passie delen om gezond te leven en te bewegen.

De bodybalance oefeningen

Er zijn natuurlijk steeds veranderingen van de bodybalance oefeningen mogelijk maar de basisoefening begint elke keer weer met Tai Chi. Hiermee warm je het lichaam en de spieren op. Je komt in je comfortzone om de rest van de bodybalance oefeningen te kunnen doen.

Hierna doe je een aantal yoga oefeningen om je spieren te rekken en te strekken. Ze behoren tot de vorm Sun Salutations van de yoga. Dan volgen de Yoga Standing Strength oefeningen waarbij je het lichaam gaat versterken door de spanning op je spieren te houden.

In bodybalance zit heel duidelijk het woord balans en deze ga je dus verbeteren door concentratie- en balansoefeningen. De flexibiliteit komt ook aan de orde en dan met name de yoga oefeningen met hip openers om de spanning in je onderrug weg te kunnen nemen. Je heupgewrichten worden soepeler door de rekoefeningen.

Met een combinatie van Yoga en Pilates ga je de rug- en buikspieren versterken. Dit is echt een core workout om je spieren meer kracht en balans te geven. Nu volgen de buigoefeningen waarbij de spieren in je rug en benen gestrekt worden. Door twist en stretch oefeningen krijg je meer flexibiliteit en verleng je de spieren.

De laatste tien minuten zijn bedoeld om te ontspannen met meditatie. Je kunt nu even in balans komen door in alle rust te relaxen.

De voordelen van bodybalance

Er zijn legio voordelen aan de oefeningen van bodybalance. Je bent natuurlijk gezond bezig met bewegen en tegelijk is het een stukje ontspanning. De oefeningen in een groepsles duren meestal een klein uurtje en daarbij verbeter je jouw mentale en fysieke conditie.

Je merkt dit aan:

  • Je lichaam wordt soepeler en je hebt meer bewegingsvrijheid.
  • De spieren in je lichaam worden versterkt. Je voelt je ook sterker.
  • Door bewegen en training verbetert je conditie. Dit is ook goed voor je hart en bloedvaten.
  • Je bent bezig met een workout en daarmee verbrand je dus veel calorieën. Samen met gezonde voeding kun je dus flink af vallen.
  • Door de ontspanningsoefeningen en de meditatie gaat je stressniveau omlaag. Je voelt de innerlijke rust al direct na de groepsles.
  • Door de concentratie op je ademhaling verbeter je de controle op je longinhoud. Je krijgt meer zuurstof in je bloed om je spieren te voeden.
  • Je geeft een positieve wending aan je leven door samen met beweging bezig te zijn. Je wordt hierdoor zelfbewuster en krijgt meer zelfvertrouwen.

Welke kleding draag je bij bodybalance

Je draagt comfortabele kleding die niet te strak zit. Je bent veel met buigen, draaien en strekken bezig dus pas je kleding hier op aan.

Schoenen hoef je niet aan met bodybalance. Een handdoek voor het zweet even af te vegen is geen overbodige luxe. Neem voor de laatste tien minuten mediteren eventueel een sweater of droog shirt mee.

Spierpijn van bodybalance

Zelfs geoefende sporters kunnen spierpijn krijgen als ze voor het eerst meedoen aan bodybalance. Dit krijg je vaak na de eerste paar lessen maar daarna raakt je lichaam eraan gewent.

Let op dat je jouw spieren niet overbelast met kans op blessures. Doe bij voorkeur twee of drie keer per week mee aan de groepslessen van bodybalance voor de snelste resultaten.

Je kunt de bodybalance groepslessen bijvoorbeeld volgen bij een sportschool in de buurt. Er zijn tegenwoordig ook Bodybalance DVD’s om de oefeningen thuis uit te voeren maar dit is minder gezellig.

Het groepsproces is namelijk ook best belangrijk bij de lessen van Les Mills.