Gezondheid

Blauwe Zones (Blue Zones): langer en gezonder leven

blauwe zones

De Blauwe Zones (Blue Zones) zijn een aantal gebieder in de wereld waar mensen gemiddeld het oudste worden.

En ze blijven ook langer vitaal en gezond.

Je levensstijl en omgeving kan grote invloed hebben op de lengte en kwaliteit van je leven.

Ontdek de geheimen van de Blauwe Zones: hoe je langer, gezonder en vitaler kunt leven.

Je leeft ten slotte maar één keer dus maak er wat moois van.

Blauwe zones

Er zijn een aantal plaatsen op de wereld waar mensen gemiddeld veel langer leven zonder medicatie of ‘westerse ziektes’. Deze plaatsen worden blauwe zones of te wel Blue Zones genoemd.

De volgende vijf plekken op de wereld worden als blauwe zone aangemerkt:

  • Sardinië, een mooi Italiaans eiland
  • Ikaria, een klein Grieks eiland
  • Okinawa, een Japans eiland
  • Loma Linda, San Bernardino County, Californië
  • Nicoya, op het schiereiland van Costa Rica

Op deze plaatsen is onderzocht waarom de mensen daar langer en gezonder leven. Het heeft in ieder geval te maken met het gevoel van stress dat de mensen daar nagenoeg niet hebben. Ze leven samen met familie met een heilig geloof in spiritualiteit en genieten van een ruime hoeveelheid slaap en rust en hebben een doel in hun leven.

Er bestaat zelfs een lijst van negen overeenkomstige dingen die in alle gebieden voor komen. Dit is bekend onder de naam Power 9.

The Power Nine

  1. Beweeg voldoende op een natuurlijke manier. Je kunt elke dag een portie natuurlijke beweging krijgen door het huishouden te doen, in de tuin te werken of te knutselen. Wandelen is helemaal een goede manier om voldoende beweging te krijgen.
  2. Schakel een tandje terug met je tempo. Door een rustiger tempo kun je gemakkelijker ontspannen omdat de boog niet te strak staat. Meditatie, ontspanningsoefeningen, een middagdutje of gewoon door je favoriete hobby uit te oefenen geeft extra rust in je leven. (Langdurige) stress is niet gezond voor je.
  3. Zorg dat je een doel hebt in je leven. Als je een doel hebt in je leven leef je gemiddeld langer dan je medemens zonder doel. Een doel kan bijvoorbeeld je werk, je familie of een hobby zijn.
  4. Begin elke dag met een goed ontbijt maar eet gedurende de dag niet teveel calorieën. Als je daarbij de tijd neemt voor je maaltijd zullen je hersenen een seintje geven wanneer je voldoende gegeten hebt.
  5. Baseer je voedingspatroon op meer plantaardig voedsel. Neem niet teveel vlees (twee maal per week een kleine portie lijkt in deze gebieden voldoende).
  6. Drink twee glazen rode wijn per dag bij je plantaardige maaltijd. Dat doen ze ook in de blauwe zone. En daar leven ze ook langer!
  7. De familiebanden zijn heel belangrijk in het leven. Of dit nu je eigen familie is of je schoonfamilie maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat familie zoals kinderen en kleinkinderen een belangrijke rol spelen tijdens het ouder worden. Het houdt je blijkbaar jong.
  8. Wees onderdeel van een gemeenschap. Door samen te zijn met gelijkgestemden kun je  praten over de dingen die jouw interesseren. Het geeft een goed en veilig gevoel om een groep te horen.
  9. Veel sociale contacten en vrienden zorgen ook voor een langer en gelukkiger leven. Dit heeft ook iets te maken met het doel in je leven.

Levensverwachting in je genen

Voor een gedeelte word je levensverwachting natuurlijk bepaald door je genen. Genetisch bepaalde ziektes kunnen je leven drastisch verkorten. Hier kun je weinig aan veranderen. De medische wereld probeert hier uiteraard oplossingen voor te vinden.

Voor een deel word je levensverwachting door geluk (of pech) bepaald en de rest kun je zelf een beetje bijsturen door je levensstijl.

Er wordt beweerd dat je met het nuttigen van antioxidanten uit voedsel de vrije radicalen in je lichaam kunt afremmen. Dit zou de kans op ziektes als kanker kunnen verminderen. Antioxidanten komen voor in groenten, noten en fruit. Ook worden ze vaak toegevoegd in chemische vorm (E nummer) aan voedsel om oxidatie en bederf tegen te gaan.

Vitaal oud worden

Door gezond te leven kun je vitaal oud worden. Blijf bewegen en onderhoud sociale contacten. Eet gezond en leef langer.