Fitness & Lichaamsbeweging

Beste buikspieroefeningen voor thuis

beste buikspieroefeningen thuis

Zoek je de beste buikspieroefeningen voor thuis en wil je je buik goed en snel trainen?

Zoek dan niet verder want op deze pagina vind je de oefeningen die je het snelste een sixpack bezorgen.

Misschien heb je de hoop op een strakke buik al bijna opgegeven en denk je dat je genen dwarsliggen…

lees dan toch maar even verder. In dit artikel leer ik je welke oefeningen je het beste kunt voor het snelste resultaat.

Maar ook laat ik je zien hoe je de buikspieroefeningen goed kunt uitvoeren. Lees dus snel verder en zet vandaag nog de eerste stap naar een wasbordje.

Fijn, je bent er nog en hebt de hoop op strakke buikspieren nog niet opgegeven!

Nog even twee korte punten voordat we aan de slag gaan, om het snelste een goed resultaat te behalen is het van belang dat je niet alleen de oefeningen doet maar ook je voeding aanpast. Onderschat dit onderdeel niet. Hierin ligt een groot deel van het succes!

Dit artikel gaat over buikspieroefeningen maar voordat we daarmee beginnen heel kort een stukje theorie over de basis van gezonde voeding:

  1. Eet (i.p.v. 3x per dag een grote maaltijd) 5 a 6 keer per dag een kleine maaltijd
  2. Je totale energie inname (alles wat je eet en drinkt) moet voor 30% afkomstig zijn uit koolhydraten, 30% uit eiwitten en 40% uit onverzadigde vetten
  3. Drink 2 a 2,5 liter water per dag (drink GEEN vruchtensap, frisdrank of melkdranken)
  4. Eet elke dag 2 stuks fruit en 200 gram groente
  5. Beperk je suikerinname en mijd zoetstoffen
  6. Ontbijt elke dag met havermout

Het tweede punt is, doe interval cardio. Dit helpt enorm bij het verbranden van je lichaamsvet, dus ook je buikvet.

Starten met buikspieroefeningen voor thuis

Ok, tijd voor actie. En onthoud, van uitstel komt afstel. Het beste kun je direct met je training starten. Je wilt toch die strakke buikspieren? Waarom zou je dan nog langer je resultaten uitstellen?

Voer de buikspieroefeningen altijd rustig en beheerst uit. Zo voorkom je blessures. Begin met weinig herhalingen en bouw het langzaam op. Maar zorg wel voor een beetje uitdaging in je oefeningen. No pain, no gain!

1e Buikspieroefening voor thuis: “3/4 Sit-Up”

buikspieroefeningen-1
  1. Ga met je rug op de grond liggen en klem je voeten onder een setje gewichten (of iets anders zoals de bank of bed) vast. Houd je benen ongeveer 90 graden gebogen.
  2. Plaats je handen aan de zijkant van je hoofd. Je begint met je rug op de grond (zie afbeelding 1). Dit is je startpositie.
  3. Span je buikspieren aan en breng je romp richting je knieën (zie afbeelding 2).
  4. Zorg dat je romp loodrecht staat aan de grond. Laat je romp vanuit deze positie weer zakken (niet vallen) tot vlak boven de grond en houd hierbij je buikspieren gespannen (je gaat dus 3/4 terug).
  5. Herhaal stap 1 en 2 tot je je buikspieren voelt branden en doe de beweging dan nog 3 keer.

2e Buikspieroefening voor thuis: “The Plank”

buikspieroefeningen-2
  1. Neem de plank positie aan door met je lichaam gestrekt op je tenen, schouders en onderarmen te balanceren. Je armen staan hierbij gebogen in een 90 graden hoek recht onder je schouders (zie afbeelding 2).
  2. Houd je lichaam continu gestrekt en houd deze positie zo lang mogelijk aan. Om deze oefening moeilijker te maken kun je een arm of been omhoog houden (bv je rechterbeen i.c.m. je linkerarm en visa versa).
buikspieroefeningen-3
  1. Begin deze oefening vanuit een buikligging boven de vloer. Je steunt hierbij op je handen en tenen, je voeten dicht tegen elkaar aan. Houd je lichaam goed recht en je armen in een 90 graden bocht. Dit is je startpositie (zie afbeelding 1).
  2. Start de beweging door een been van de grond op te tillen en zo ver mogelijk naar je elleboog (of schouder als je dat lukt) te bewegen (zie afbeelding 2).
  3. Breng je been weer terug naar de startpositie en herhaal de beweging aan de tegenovergestelde zijde. Herhaal deze oefening tot je het voelt branden en doe de oefening dan nog 3 keer per kant.