Geestelijke gezondheid

Angst overwinnen

angst overwinnen

Wil jij je angst overwinnen?

Ben je vaak angstig en wil je weten hoe je hiermee omgaat zodat deze gevoelens minder groot worden en misschien uiteindelijk verdwijnen?

Angst houd je in veel gevallen tegen om te leven. Te leven zoals je dat het liefst zou doen. Daadkrachtig, productief, liefdevol naar jezelf en naar anderen.

Het ondermijnt en beperkt je om te kunnen genieten van alles wat het leven te bieden heeft.

Er bestaan echter veel technieken om te leren je angst te overwinnen.

Bewustzijn, acceptatie en confrontatie spelen daarbij een rol.

Angst overwinnen is een waardevol proces voor ieder mens, of je nu bang bent voor de tandarts of kampt met een angststoornis.

Lees verder en doorbreek je patronen!

Wat is angst?

Angst is een emotie die wordt veroorzaakt door het waarnemen en beleven van een bedreiging; er dreigt gevaar en je behoed jezelf tegen pijn.

Pijn is in evolutionaire zin iets dat vermeden dient te worden.

Dat gevoel is een overlevingsmechanisme en is belangrijk geweest voor onze soort. Denk aan een aanval van een tijger.

Het is dan essentieel dat het lichaam zich prepareert om te vluchten of te vechten (of te verstijven). Angst is één van de belangrijkste drijfveren van menselijk gedrag.

In de huidige samenleving hebben veel mensen echter angsten die niet reëel zijn en waar ook niet daadwerkelijk voor gevochten of gevlucht hoeft te worden.

Angst overwinnen en angststoornissen voorkomen en aanpakken is daarom één van de belangrijkste thema’s van deze tijd geworden.

Symptomen van angst

Angst is technisch bekeken een toestand die te maken heeft met de stofwisseling.

Wanneer je angst ervaart krijg je last van lichamelijke kenmerken zoals een versnelde hartslag, versnelde bloeddruk, zweten, kortademigheid, spierspanning, je zintuigen staan op scherp en de adrenaline stroomt door je lichaam.

Je voelt je ongemakkelijk, onrustig en bezorgd.

Angst kent verschillende verschijningsvormen en gradaties van ernst.

Iedereen is natuurlijk weleens bang, bijvoorbeeld voor pijn zoals bij de tandarts, een belangrijke presentatie, een wedstrijd, een eng dier of naar aanleiding van een naar nieuwsbericht. En angst voor verlies van een dierbare, of voor de dood.

Bij een angststoornis gaat de angst zover dat het je (dagelijks) leven enorm ondermijnt en dat de angst meer dan irreëel is. De angst is wel echt maar de reden voor de angst is groter dan nodig is.

Je kunt dan ook last krijgen van angstaanvallen / paniekaanvallen.

Angst kan je leven in z’n greep hebben en allerlei (chronische) klachten veroorzaken zoals hyperventilatie, maag-darmklachten, vastzittende spieren zoals die in je nek en schouders, verschillende soorten hoofdpijn en duizeligheid.

Je kunt last hebben van emotioneel / huilerig zijn, wisselende stemmingen, een kort lontje hebben, concentratieproblemen, negatief en catastrofaal denken.

Maar ook van geheugenverlies, slaapproblemen, verstoorde stresshormonen, hartproblemen, verminderde behoefte aan intimiteit en seks, vermijden van bepaalde situaties, problemen in de sociale sfeer, de relationele sfeer en de werksfeer.

Bovendien kun je op den duur buiten de realiteit komen te staan en last krijgen van fobieën, waanbeelden en / of psychoses.

In Nederland hebben zo’n 1 miljoen mensen last van een angststoornis. Het zijn met name vrouwen die hieraan lijden.

Je angst overwinnen is cruciaal voor je gezondheid. Je kunt er je leven letterlijk mee verzieken.

Angst overwinnen

Bedenk je dat je niet je angsten hoeft te onderdrukken. Je hoeft er ook niet voor te zorgen dat je nooit meer ergens bang voor bent. Bang zijn is niet slecht, zolang het je leven niet beheerst.

Angst uit zich vaak fysiek. Probeer je lichaam te ontspannen. Focus op je ademhaling.

Je angst overwinnen begint met bewustwording en acceptatie van wat is. Dus vertel jezelf eerst dat wat je voelt er mag zijn en dat het oké is.

Bedenk je ook dat jij niet alleen bestaat uit die angstige gedachten. Je bent veel meer dan dat en kunt je gedachten observeren en ervoor kiezen om ze met zachte hand weg te wuiven.

Dat doe je door in het hier en nu te blijven en telkens wanneer je afdwaalt naar de angstige gedachten, je dit zonder oordeel opmerkt en weer teruggaat naar je ademhaling en het voelen van je lichaam in het heden, in plaats van te verzinken in wat is gebeurd in het verleden of zou kunnen gebeuren in de toekomst.

Je gaat terug naar het nu. En in het nu ben je in veel gevallen veilig.

Angst overwinnen door jezelf deze vragen te stellen

Vervolgens kun je, zonder oordeel of negativiteit antwoord geven op onderstaande vragen.

Het kan helpen om deze vragen en antwoorden hardop uit te spreken en / of ze op te schrijven.

  1. Waar ben ik bang voor? Benoem, hoe naar ook, heel exact je angsten.
  2. Waar in mijn lijf zit de angst? Probeer heel bewust naar die plekken te gaan en daar de verstarring om te zetten in zachtheid en adem.
  3. Is mijn angst terecht?
  4. Waar komt mijn angst vandaan en wat triggert mijn angst?
  5. Wanneer begon deze angst ooit?
  6. Wat levert de angst mij op? Dat is misschien een bizarre vraag maar probeer er toch antwoord op te geven. Er zit altijd ergens een belonend aspect aan angst. Misschien biedt de angst je bijvoorbeeld veiligheid, weerhoudt het je om gekwetst te worden of geeft het je de aandacht waar je naar verlangt.

Uit onderzoek is gebleken dat het bij angst overwinnen goed werkt om de confrontatie op te zoeken met je angst en dit niet te lang uit te stellen.

Wanneer je dit doet zal dat in eerste instantie zeer onaangenaam zijn en eng. Maar het is de enige manier om uiteindelijk te ervaren dat de angst vaak groter is in je verbeelding dan in het echte leven zelf.

Je overwint hiermee ook vooral de angst voor de angst.

Je kunt jezelf van tevoren een paar vragen stellen:

  1. Waar ga ik misschien tegenaan lopen wanneer ik concreet de confrontatie aangaat met mijn angst?
  2. Hoe wil ik daarmee omgaan?
  3. Wat is het ergste dat er kan gebeuren in een voor mij angstige situatie?
  4. Overleef ik het? Draait de wereld nog door? In de meeste gevallen zal het antwoord ‘ja’ zijn.
  5. Wat zal het mij brengen wanneer ik mijn angst overwonnen heb? Wat win ik daar allemaal mee (terug)?

Accepteer bij bovenstaand onderzoek en in het aangaan van de confrontatie ook hulp als je dat prettig vindt. Iemand die je kan ondersteunen en je even in het hier en nu houdt wanneer je angstige gedachten het overnemen.

Wees niet bang om doelen te stellen. Deze dienen als houvast. Wanneer een doel niet behaald wordt, betekent dat niet dat je gefaald hebt. Falen bestaat niet; je bent je als mens constant aan het ontwikkelen, met vallen en opstaan.

Je kunt elk moment weer opnieuw de keuze maken om angst te overwinnen. Vertrouw op je eigen innerlijke kompas.

Laat de krampachtige controle los. Wees gretig naar het onbekende, het avontuur.

Maar alles stap voor stap. Alles op z’n tijd. Neem je rust.

Ook wanneer de angst werkelijkheid wordt en / of  ‘terecht’ is kun je nog altijd leren hoe je jezelf niet gek maakt maar je gedachten kunt sturen door acceptatie en omzetting naar positiviteit.

Angst overwinnen door zelfontwikkeling

Het kan je helpen om te spreken met een psychotherapeut of levenscoach.

Soms is bij angst overwinnen medicatie nodig. Om vanuit rust weer opnieuw met ruimte en geduld naar jezelf te kunnen kijken. Medicatie alleen is echter geen oplossing voor een angststoornis.

Zelfontwikkeling kan een grote bijdrage leveren aan angst overwinnen.

Er zijn talloze manieren van zelfontwikkeling.

Zoals bijvoorbeeld emotional freedom techniques. Dit is een lichaamsgerichte alternatieve geneeswijze die werkt met het kloppen met je vingers op bepaalde punten in je gezicht en romp om zo negatieve emoties, herinneringen en overtuigingen los te laten.

Neurolinguïstisch programmeren is een gedragstherapie waarbij de focus onder andere ligt op (interne) communicatie-verbetering.

Verder kun je denken aan yoga, meditatie, mindfulness, ademhalingstechnieken (zoals de Buteyko methode), boeken lezen over jouw problematiek, haptonomie, hypnose en ga zo maar door.

Angst overwinnen: draag zorg voor de basis

Zorg daarnaast goed voor jezelf door voeding binnen te krijgen die je kalmer maakt en tegelijkertijd energie geeft.

Neem voldoende (nacht)rust, beweeg voldoende en gebruik geen drugs als je snel angstig bent. Wees ook zuinig met cafeïne.

Ga naar buiten om je dag- en nachtritme te reguleren, zoek de natuur op en hobby’s die je zelfvertrouwen, uitdaging en afleiding geven.

Tot slot

Angst overwinnen gaat makkelijker wanneer je je ervaringen deelt met anderen.

Het is waardevol je angsten te bespreken met een goede vriend, vriendin of familielid. Iemand die je vertrouwt.

Je kunt elkaar ondersteunen en het delen van de angst helpt vaak al een beetje bij het overwinnen ervan.

Je zult merken dat je niet de enige bent en niet alleen staat.